ضرورت استفاده از سردخانه های صنعتی و تونل انجماد

معمولاً بین تولید و بازاریابی مواد فاسد شدنی نظیر میوه ها و سبزیجات، فاصله‌ای می‌افتد که در این مدت، بهتر است این کالاها درون سردخانه نگهداری شوند.

ضرورت استفاده از سردخانه های صنعتی و تونل انجماد

سردخانه های صنعتی در اندازه های کوچک و یا بزرگ ساخته می‌شوند. معمولاً تجهیزات خنک کننده را در فضایی مخصوص قرار می‌دهند تا بتوانند سرمای مورد نیاز این فضا را تأمین نمایند. سردخانه صنعتی باید از سرمای بسیار بالایی برخوردار باشد؛ زیرا قرار است مواد فاسد شدنی در آن‌ها نگهداری شوند. این فضاها باید بتوانند طراوت و تازگی مواد غذایی را حفظ کنند.

 

یکی از انواع این سردخانه ها، تونل انجماد است که از لحاظ نوع سرمایش، با گزینه های معمولی تفاوت های گسترده‌ای دارد. اصلی‌ترین تفاوت این تونل ها با سردخانه های معمولی، سرعت عمل آن ها در سرد کردن محصولات است. همچنین با استفاده از این تونل، می‌توانید از پایین آمدن کیفیت مواد غذایی جلوگیری کرده و بو و طعم تازه این مواد را حفظ کنید.

عمده‌ترین مزایای سردخانه های صنعتی

همان‌طور که اشاره شد، برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی و حفظ کیفیت آن ها، لازم است این مواد درون سردخانه نگهداری شوند. از طرفی از مزایای آن ها در صنایع دیگری مثل بیوتکنولوژی، داروسازی و زمینه های دیگر پزشکی نیز استفاده می‌شود. این محصولات مزایایی مانند یخسازی قالبی و نگهداری وسایل در مدت طولانی تری را ارائه می کنند.

آنچه سبب شده است این سازه ها در سال های اخیر مورد توجه صنایع مختلف قرار بگیرند، مزایای استفاده از آن ها می‌باشد. برای درک بهتر این موضوع، در این مطلب به معرفی 6 مورد از این مزیت ها خواهیم پرداخت:

1-افزایش ماندگاری مواد غذایی

در سردخانه ها، مواد فاسد شدنی در دمایی پایین تر از حد متوسط نگهداری می‌شوند. این عمل با شیوه های متنوعی انجام می‌گیرد. ازجمله روش های سرد کردن مواد در سردخانه، می‌توان به تبرید انبار و ذخیره اتمسفر کنترل شده موجود در آن با کمک گازهایی نظیر اکسیژن، نیتروژن، منواکسید کربن و دی اکسید کربن، اشاره کرد. این گازها به وسیله دستگاه های دقیق و ابزار خاص، تنظیم شده و موجب تازه ماندن مواد غذایی پس از برداشت، می‌شوند.

در کنار این موارد، تنظیم رطوبت که نقشی اساسی در تازه ماندن مواد غذایی ایفا می‌کند و به افزایش طول عمر این محصولات کمک خواهد کرد. در سردخانه ها میوه های فصلی که معمولاً فقط چند ماه تولید می‌شوند، بیشتر عمر می‌کنند.

2- کنترل دما

امکان ذخیره سازی مواد مختلف در سردخانه ها، موجب شده است افراد گزینه های فراوانی برای نگهداری در این فضا داشته باشند. ذخیره سازی مواد در سردخانه های صنعتی، موادی نظیر میوه ها، سبزیجات و داروها را شامل می‌شوند. افراد می‌توانند با توجه به نیاز و ویژگی های مواد، دمای این فضاها را سفارشی کنند. این کار از طریق نصب کنترل های دما که از راه دور قابل کنترل و تغییر دادن هستند، امکان پذیر است.

3- مقرون به صرفه بودن سردخانه ها

از دیگر مزایای سردخانه ها، صرفه جویی در هزینه مشتری می‌باشد. معمولاً در صنایع غذایی، بیشترین نگرانی افراد، طول عمر محصول و مقرون به صرفه بودن هزینه نگهداری آن است. سردخانه ها می‌توانند فاسد شدن مواد را تا حدود زیادی، کاهش داده و از این طریق، در هزینه های ایجاد شده صرفه جویی کنند.

در سال های اخیر پیشرفت های فراوانی در حوزه فناوری سردخانه ها ایجاد شده است. یکی از این پیشرفت ها، ذخیره سازی مواد با استفاده از گاز در سردخانه ها می‌باشد. در این روش، فشار را تا 0.8 بار پایین نگه‌داشته و در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کنند.

منکنک

4- حمل و نقل محصولات در سردخانه

یکی از انواع واحدهای سردخانه‌ای، نمونه های قابل حمل آن هستند که برای حمل و انتقال مواد غذایی در دمای پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان‌طور که می‌دانید، موادی نظیر محصولات لبنی، طیور، مواد غذایی منجمد و ... باید از طریق انبارها به مراکز فروش این محصولات منتقل شوند. البته امکان این انتقال در دمای معمولی وجود ندارد؛ زیرا یک تغییر جزئی در دما، موجب فساد و غیرقابل فروش شدن این مواد می‌شود. از این رو برای انتقال این مواد، از سردخانه های قابل حمل استفاده می‌کنند. این سردخانه ها برای انتقال مواد شیمیایی نیز مناسب هستند. لازم به ذکر است که انتقال مواد شیمیایی بدون فناوری موجود در این سردخانه ها، غیرممکن خواهد بود.

5- آزاد سازی فضا

مدیریت محصولاتی که به صورت عمده به فروشگاه ها عرضه می‌شوند، از دغدغه های افراد در این حوزه است. این نگرانی در مورد کالاهایی که به دما حساس هستند و سریع فاسد می‌شوند، بیشتر خواهد بود. از طرفی نگهداری مواد فاسد شدنی به صورت فله‌ای در خرده فروشی ها، امکان پذیر نیست؛ زیرا این مواد فضای زیادی را اشغال می‌کنند. علاوه بر این، افزودن تبرید در خرده فروشی ها یا فضاهای کوچک به علت اشغال فضای زیاد، مقرون به صرفه نخواهد بود. این در حالی است که انبار سردخانه ها راه حلی یک مرحله‌ای برای نگهداری محصولات قبل از انتقال به مراکز فروش است.

6- ذخیره سازی مواد شیمیایی

در صنایع شیمیایی، مواد باید در دمای ثابت نگهداری شوند؛ زیرا آن ها مستعد واکنش های فرار می‌باشند. در اکثر واکنش های شیمیایی، از مواد حلال استفاده می‌شود. درواقع تنها زمانی می‌توانید آن ها را ذخیره کنید که در دمای پایین باشند و حالت متراکم پیدا کنند؛ بنابراین از دیگر مزایای سردخانه های صنعتی، امکان ذخیره سازی برخی از ترکیبات مثل مواد منفجره و لاستیک طبیعی، به مدت طولانی در این فضاها می‌باشد. این مواد در دمای معمولی، تجزیه و تبخیر می‌شوند.

ذخیره سازی مواد در سردخانه، امکانی است که موجب می‌شود مواد غذایی پس از برداشت، کیفیت خود را حفظ کنند. استفاده از این فضاها برای تولیدکنندگان، تجارت کشاورزی و فعالان توزیع محصولات و بازاریابی، بسیار سود آور است. همچنین امروزه به دلیل پیشرفت روزافزون پیوند اعضا، استفاده از سردخانه ها در دانش پزشکی برای قرار دادن عضو پیوندی و رساندن آن به مقصد، امری لازم و ضروری می‌باشد.

 

عغاهعهعغه

 

مزایای استفاده از تونل انجماد

 

تونل انجماد، از سردخانه های صنعتی مدرن است. کوتاه بودن زمان انجماد مواد در این تونل، دلیلی برای استقبال افراد از آن می‌باشد. پایین آمدن زمان انجماد باعث می‌شود تا ماندگاری مواد بیشتر شده و کیفیت محصولات ثابت بماند. معمولاً موادی که از این تونل خارج می‌شوند؛ پس از یخ زدایی، تفاوتی با محصول مشابه تازه نخواهند داشت.

علاوه بر این، در این تونل به دلیل سرعت بالای منجمد کردن مواد، امکان رشد باکتری وجود ندارد. همان‌طور که می‌دانید، باکتری ها در دراز مدت موجب خراب شدن محصول خواهند شد. از این رو موادی که از این تونل خارج می‌شوند، افت کیفیت پیدا نمی‌کنند.

همچنین این تونل به دلیل اتوماتیک بودن، برای کنترل بخش های مختلف نیازی به نیروی انسانی ندارد. این امر کاهش هزینه را در پی خواهد داشت. علاوه بر این، اتوماتیک بودن این دستگاه، پروسه انجماد را به بهترین شکل انجام داده و از بروز خطای انسانی پیشگیری می‌کند.

کگمکگمکگ

جمع بندی

سردخانه های صنعتی مزایای متعددی برای جوامع امروزی دارند. این فضاها به تجهیزاتی به نام چیلر که وسیله‌ای برای تهویه هوا هستند، تجهیز شده و با تهویه مناسب، از خرابی مواد جلوگیری می‌کنند. شما می‌توانید کلیه مواد غذایی که احتمال فاسد شدن آن ها وجود دارد را در این سردخانه ها قرار داده و تازگی و کیفیت این مواد را حفظ نمایید.

کد مطلب: ۳۶۱۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت