روزنامه جوان: سلبریتی هایی که نوع آرایش و روابط پنهانی و طلاق شان در رسانه ها منتشر می شد، در آشوبهای اخیر ناگهان مصلح اجتماعی شدند

روزنامه جوان نوشت:تا پیش از اغتشاشات ۴۰ روز اخیر، سلبریتی‌ها معمولاً خوراک فیک‌نیوزها و رسانه‌های زرد بودند. ازدواج یا طلاق و کشف روابط پنهانی و اتهام زنی جنسی به یکدیگر، نوع لباس و آرایش بازیگران و ژست‌های آن‌ها جلوی دوربین عکاسان همه داشته سلبریتی‌ها در فضای مجازی بود.

روزنامه جوان: سلبریتی هایی که نوع آرایش و روابط پنهانی و طلاق شان در رسانه ها منتشر می شد، در آشوبهای اخیر ناگهان مصلح اجتماعی شدند

اما همین جماعت یکدفعه خود را در کسوت مصلح اجتماعی تصور کرده و در قامت یک مهره مؤثر شروع به نقش‌آفرینی در وقایع کرده‌اند. این عده که از سواد سیاسی و رسانه‌ای نازلی نیز برخوردارند در کنار فیک‌نیوزها و سایت‌های زرد خبری، اظهاراتشان سر از رسانه‌های ضد ایرانی هم در آورده است.

سلبریتی‌ها بدون هیچ‌گونه شایستگی دیگری و صرفاً به اتکای شهرتی که به دست آورده‌اند، دارای تریبون‌های پر مخاطب شده‌اند که می‌تواند افکار مخاطبان خود را به زیان منافع ملی تحت تأثیر قرار دهد، تأثیراتی که گاه می‌تواند فاجعه آمیز باشد.

مطلبی که اخیراً الناز شاکردوست، بازیگر سینما در اینستاگرام منتشر کرده است، نمونه خوبی برای تحلیل نگاه و عمق فکری سلبریتی‌های سینمایی است. شاکردوست با انتشار متنی عجیب که بازتاب‌های زیادی در رسانه‌های ضد ایرانی داشت، ادعای مضحکی درباره قانون اساسی مطرح کرد.

اینکه شاکردوست هیچ اطلاعی از مفاد قانون اساسی کشورش ندارد، می‌تواند ناشی از ضعف نظام آموزشی باشد، اما اینکه شاکردوست جملات مهمل و دروغینی را به نام مواد قانون اساسی منتشر می‌کند، مصداق نشر اکاذیب است. بازیگری که حتی به اندازه‌ای سواد ندارد که از قانون اساسی کشورش با خبر باشد، به خود اجازه می‌دهد درباره هر چیزی اظهارنظر کند. اینکه قوه قضائیه در آینده با چنین دروغ‌پراکنی برخورد خواهد کرد یا خیر،مسئله‌ای جداست، ولی اینکه یک بازیگر بی اطلاع و ناآگاه از قوانین به راحتی یک متن دروغ را برای مخاطب به اشتراک می‌گذارد و آن متن در رسانه‌های ضد ایرانی بازتاب پیدا می‌کند، نشانه‌ای از عمق فاجعه فرهنگی است که سلبریتی زدگی در ایران به وجود آورده است.

میزان «لایک»‌های این متن هم می‌تواند میزان ناآگاهی و بی‌سوادی پیروان شاکردوست و سلبریتی‌های بی سواد را نشان دهد که هر چیزی را بدون اینکه درباره آن تحقیق کنند، به صرف انتشار از سوی یک چهره مشهور، تأیید می‌کنند!

اکنون با مشخص شدن دروغ بودن متن شاکردوست، آیا این بازیگر مجبور به عذرخواهی و تصحیح کار اشتباه خودش می‌شود؟! چه سازوکاری برای پیگری این کار اندیشیده شده است که سلبریتی‌ها را در مقابل مواضع خود پاسخگو کند؟!

اخیراً شهرداری تهران اعلام کرده است که از یک بازیگر به دلیل انتشار یک خبر دروغ و انتساب یک موضوع کذب به شهردار تهران شکایت خواهد کرد، چرا این اتفاق به دیگر سلبریتی‌هایی که در این شرایط موج‌سواری می‌کنند تسری پیدا نمی‌کند؟! آیا «فراجا» استوری اخیر امیر جعفری را دیده است؟ جعفری که مدتی پیش در سریال «یاغی» نقش سردسته اراذل و اوباش را ایفا کرده بود، با انتشار متنی در حمایت از اغتشاشات، خواستار مسلح شدن اغتشاشگران شده است! این متن در فضای مجازی و صرفاً در صفحه اینستاگرام جعفری هزاران بار دیده خواهد شد و اگر یک فکر تحت تأثیر این القائات برای به دست آوردن سلاح و درگیری مسلحانه تلاش کند چه کسی پاسخگو خواهد بود؟! آیا امثال جعفری که در این روزها آتش‌افروزی می‌کنند در جرائمی که رخ می‌دهد شریک نیستند؟!

جماعت سلبریتی نشان داده است که نه لیاقت نگاه مردم را دارد و نه صلاحیت کنشگری اجتماعی را داراست. این افراد به صرف خرید توجه مردم به شهرت رسیده‌اند و اگر نگاه مردم از آن‌ها گرفته شود به همان سرعتی که به شهرت رسیده‌اند فراموش خواهند شد. ضعف برخورد قانونی با این افراد، باعث شده که آن‌ها توهم «لیدر» بودن داشته باشند و در بزنگاه‌های تاریخی مانند حوادث چند هفته اخیر، نقش مخرب خود را عملاً به نمایش بگذارند. از نظر قانون هیچ تفاوتی میان یک جوان اغتشاشگر ناآگاه و یک سلبریتی بی‌سواد و پرمدعا که دیگران را به اغتشاش دعوت می‌کند وجود ندارد، حتی آن سلبریتی به واسطه شهرت و تأثیرگذاری اجتماعی در این وقایع سهم بیشتری از دیگران دارد. سلبریتی‌ها باید بدانند که قانون‌شکنی و یاغی‌گری برای آن‌ها هزینه خواهد داشت و قانون مانع هرج و مرج و عربده‌کشی مجازی آن‌ها می‌شود. مردم منتظر اقدام صریح و قاطع قوه قضائیه هستند.

کد مطلب: ۳۶۳۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت