ساینتولوژی؛ دین سلبریتی های هالیوود/ فرقه مذهبی یا سازمان مخوف جاسوسی؟/ داستان ارواح گرفتار شده در زمین

با تاسیس کلیسای ساینتولوژی، این مذهب رسما تاسیس شد. ادعای فرقه ساینتولوژی، همانطور که از نامش هم پیداست، ارتباط معرفت و سعادت با علم است. ساینتولوژی مدعی است بر خلاف عرفان و ادیان سنتی، با علم و تجربه، انسان را از بحران های معنوی نجات داده و به سعادت می رساند.

ساینتولوژی؛ دین سلبریتی های هالیوود/ فرقه مذهبی یا سازمان مخوف جاسوسی؟/ داستان ارواح گرفتار شده در زمین

سخنرانی نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی الاصل آمریکایی در سازمان ملل، باعث انتشار اخباری در ایران علیه این بازیگر شد. چند خبرگزاری دولتی گزارش هایی علیه این بازیگر نوشتند و حتی مدعی شدند، این بازیگر هالیوودی به عنوان پرستوی جنسی کلیسای ساینتولوژی با تام کروز، بازیگر مشهور هالیوود که زمانی عضو کلیسای ساینتولوژی بود، رابطه جنسی برقرار کرده تا بتواند مانع از خروج کروز از کلیسا شود‌. این گزارش ها باعث توجه بسیاری از رسانه ها به کلیسای ساینتولوژی و پشت پرده آن شد. در این گزارش قصد داریم مروری بر تاریخ، باورها و حواشی این فرقه مذهبی داشته باشیم.

ساینتولوژی چگونه به وجود آمد؟

ساینتولوژی یک فرقه مذهبی نسبتا جدیدالتاسیس در ایالات متحده آمریکا است که به خصوص از دهه ۹۰ تا زمان کنونی قدرت و ثروت و نفوذ زیادی به دست آورده است. بنیانگذار این فرقه مذهبی، ران هابارد، نویسنده کتاب های علمی - تخیلی است که در دهه ۵۰ و ۶۰ کتاب های مختلفی می نوشت. یکی از کتاب های مشهور او "دیانتیک" است‌. هابارد در این کتاب سعی دارد نحوه ارتباط ذهن یا روح فناناپذیر را با جسم فانی توضیح دهد. این کتاب فروش بسیار بالایی داشت. به همین دلیل، هابارد مشتاق شد که عقاید و باورهایش در این کتاب را توسعه دهد. او طرفدارانی به دست آورد و با اضافه کردن آیین ها و باورهایی، سعی کرد نوعی دین به وجود بیاورد.

بسیاری معتقدند علت اصرار هابارد به ایجاد نوعی فرقه مذهبی یا دینی برخورداری از معافیت های مالیاتی است که مذاهب مختلف در آمریکا از آن برخوردار می شوند.

با تاسیس کلیسای ساینتولوژی، این مذهب رسما تاسیس شد. ادعای فرقه ساینتولوژی، همانطور که از نامش هم پیداست، ارتباط معرفت و سعادت با علم است. ساینتولوژی مدعی است بر خلاف عرفان و ادیان سنتی، با علم و تجربه انسان را از بحران های معنوی نجات داده و به سعادت می رساند.

باورهای بنیادی فرقه ساینتولوژی چیست؟

ساینتولوژیست ها معتقدند هر انسانی‌ یک روح فناناپذیر به نام "تیتان" دارد که در جسم فناپذیر گرفتار شده است. تیتان ها سرنوشتی مانند تناسخ دارند. آنها در اجسام مختلف در کهکشان های گوناگون حلول کرده و بعد از نابودی آن بدن مجددا وارد بدن دیگری می شوند. بر اساس یک افسانه مشهور، تیتان های مردم آمریکا ابتدا در تمدنی شبیه آمریکا در یک کهکشان دور حضور داشتند اما یک موجود شریر به نام "زنو" آنها را اسیر کرده و بعد از نابودی کهکشانشان به زمین تبعید کرد.

منشاء ناراحتی و درد انسان ها به همین حضور تیتان ها در بدن انسانی باز می گردد. این محدودیت به صورت دردها، ناراحتی ها، خشم و افسردگی خود را نشان می دهند. ساینتولوژیست ها معتقدند از طریق روشی به نام "آدیتینگ" می توان این دردها را از بین برد. در این روش، فردی در مقام آدیتور مانند کشیشانی که به اعترافات گوش می دهند و با کمک دستگاهی که شبیه دروغ سنج است، به حرفها و درد دل های اعضاء گوش می دهد. او با نفوذ در اسرار شخص و از طریق ثبت شخصی ترین لحظاتش سعی می کند فرد را از تجربیات تلخ و محدودش خارج کرده و به روح فناناپذیر یا تیتان بازگرداند. در واقع بر اساس آموزه ساینتولوژیست ها، تیتان ها با حلول در جسم، خود را فراموش کرده اند و آدیتینگ کمک می کند که تیتان بار دیگر به خود بازگشته و منشاء فناناپذیر خود را به یاد آورد.

بنابراین، ساینتولوژی نه یک روش علمی بلکه یک ایدئولوژی علمی است. بنیانگذاران این فرقه، باورهای عرفانی بودیسم، کابالا، گنوسی و مسیحی را گرفته و با اصطلاحات و ظواهر علمی پوشانده اند تا بتوانند از مقبولیت علم برای توجیه ایدئولوژی خود استفاده کنند.

ساختار مخوف کلیسای ساینتولوژی

مخوف‌ترین زمینه ساینتولوژی، کلیسای این فرقه است. قوانین حاکم بر این کلیسا بسیار سخت گیرانه است. اعضای این فرقه باید تعهد بدهند که قوانین این فرقه را رعایت کنند. هزینه های آدیتینگ خیلی زیاد است و همین امر ثروت بسیار زیادی را به جیب کلیسای ساینتولوژی وارد می کند.

برخی اعضای کلیسای ساینتولوژی که می خواهند زندگی خود را وقف کلیسا کنند، عضو "سازمان دریایی" یا sea org می شوند. سازمان دریایی بازوی اجرایی ساینتولوژی است. اعضای این سازمان وظیفه دریافت وجوه مالی، برگزاری مراسم و نشست ها، حفاظت از کلیساها و گاه جاسوسی و کارهای خلاف قانون را بر عهده دارند. بیشتر اعضای این سازمان افرادی هستند که زندگی خود را وقف کلیسا کرده و حتی در کلیساها زندگی می کنند.

فعالیت اعضای سازمان دریایی گاهی خطرناک می شود. ساختار سفت و سختی بر کلیسای ساینتولوژی حاکم است. برخی گزارش ها از انجام تخلفاتی در این کلیسا حکایت دارد اما به علت ساختار امنیتی، غیر قابل نفوذ و لایه لایه ای که این کلیسا دارد، اغلب نمی توان در آن نفوذ کرد.

بر اساس یک گزارش، در سال ۱۹۷۷ وقتی دولت و کنگره آمریکا سعی داشت پرده از تخلفات کلیسای ساینتولوژی بردارد، با یک شوک بزرگ مواجه شد. پلیس فدرال آمریکا در عملیاتی گسترده موفق به کشف بزرگترین رسوایی جاسوسی داخلی در این کشور شد. هدف این عملیات جاسوسی به نام "عملیات سفید برفی" که از سوی ساینتولوژی هدایت می‌شد، محافظت از این فرقه در برابر بازرسی‌های دولتی بود. در این عملیات جاسوسان ساینتولوژی، از طریق نفوذ به ادارات و وزارتخانه‌های دولتی آمریکا، هزاران پرونده را ربوده و با شنود مکالمات تلفنی سیاستمداران به اطلاعات محرمانه در مورد اقدامات دولت در برابر این فرقه دست یافتند.

افراد ذی نفوذ زیادی عضو کلیسای ساینتولوژی هستند. از برخی سیاستمداران قدرتمند گرفته تا برخی بازیگران مانند برد پیت و جان تراولتا. این افراد پول زیادی به کلیسا می دهند و آن را ثروتمند می کنند. اما واقعیت این است کلیسای ساینتولوژی هنوز نتوانسته در بین افراد معمولی نفوذ یافته و به قدرت و نفوذ برسد.
منبع: خبر فوری
کد مطلب: ۳۶۳۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت