لباس هواداران تیم ملی فوتبال با چه نگاهی طراحی شد؟

طراح لباس طرفداران تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در مصاحبه‌ای اظهارات جدیدی را درباره‌ی لباس طرفداران تیم ملی مطرح کرده است. به گفته‌ی او این لباس که «پیروز» نام دارد، با موضوع اتحاد طراحی شده است.

لباس هواداران تیم ملی فوتبال با چه نگاهی طراحی شد؟

آمیتیس مشایخی (طراح لباس طرفداران تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر) درباره‌ی روند طراحی لباس هواداران تیم ملی فوتبال ایران گفت: «اوایل شهریور ماه امسال کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به طرفداری از تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر از تمامی ویژندها (برندها)، طراحان، علاقه‌مندان و فعالان حوزه مد و لباس در راستای تأمین پوشش شکیل و مناسب همسو با نیاز جامعه و متأثر از هویت فرهنگی کشورمان در قالب رویداد «طرفدار ایرانم» دعوت به همکاری کرد و در این میان تعدادی از طراحان، ایده‌ها و طرح‌های خود را به دبیرخانه کارگروه ارسال کردند که طرح «پیروز» از میان طرح‌های ارسالی به عنوان طرح برگزیده لباس طرفداران تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ انتخاب شده است. پس از گذشت چند روز از اعلام طرح برگزیده نقدهایی از سوی برخی از رسانه‌های معاند مبنی بر اینکه این طرح برگرفته از داستان تجزیه طلبی ایران است، مطرح شد.»

طراح لباس طرفداران تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با اشاره به این موضوع که پیروز پسر ایران است و یوزپلنگ اصیل ایرانی نماد ایران، نماد قدرت است، گفت: «نقد هر اثری قطعاً بستگی به زاویه دید ما دارد، اگر مثبت ببینیم مثبت برداشت می‌کنیم و برعکس اگر دید مثبتی نداشته باشیم منفی برداشت خواهد شد. کشور هر فرد همانند پدر و مادر اوست و تک تک استان‌ها و شهرهای آن همچون اعضای خانواده هستند و نبود حتی یک عضو از آن خانواده تعادل را برهم می‌زند و حتی قابل تحمل نیست، چرا که جای او خالیست.»

او ادامه داد: «به سبب نزدیکی جام جهانی ایده طراحی این مسابقه ماه‌ها قبل و پیش از بروز بسیاری از اتفاقات ناگوار در کشور ارائه شده بود و ایده پراکندگی استان‌های عزیز کشورمان ایران و دیدگاه تجزیه‌طلبی به قدری از ذهنیت من و هر ایرانی وطن‌پرست دیگری در طراحی این اثر دور بوده که حتی حاضر نیستم به این موضوع ورود کنم؛ بنابراین توضیحاتی پیرامون فلسفه بسته هواداری پیروز ارائه و تقدیم ملت شریف خانواده بزرگمان ایران می‌کنم.»

طراح لباس طرفداران تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گفت: «به عنوان طراح اثر که این طرح را ایده‌پردازی، طراحی و اجرا کردم، هدفم از طراحی این بود که هر یک نفر که این پیراهن را به تن می‌کند خودش یک ایران است. در طراحی پیراهن که پیروز نام دارد، تماماً از سمبل‌های نمادین استفاده شده است. تمامی استان‌های کشور در یک پیکر واحد به نام پیروز، یوزپلنگ اصیل ایرانی و آسیایی به تصویر کشیده شده‌اند و اتفاقاً موضوع اتحاد است و نه نقطه مقابل آن.»

او اضافه کرد: «ایران مادر پیروز است و خال‌ها از ویژگی‌های فیزیکی و لاینفک یوزپلنگ است. در طراحی خال‌های پیکره ایران از تمامی استان‌ها و شهرهای کشور استفاده شده و هرگز روی یک استان خاص تاکید نشده است، حتی در طراحی و جای‌گذاری خال‌ها همانطور که در طرح پیداست، اولین خال، خود نقشه کامل ایران است که بالاتر از تمامی خال‌ها قرار گرفته است و سایر خال‌ها از خلیج پارس گرفته تا دریای خزر، کردستان، سیستان و بلوچستان، تهران و تمامی شهرهای کشور عزیزمان در پایین آن قرار گرفته‌اند؛ این ایده از دید من اتحاد و قدرت ایران است و از نقاط قوت اثر بود و نه نقطه ضعف آن.»

مشایخی گفت: «یوز اصیل ایرانی پیروز، سمبل عنصر طبیعی ایران است که فوتبال ایران حامی آن بوده. از دید من دو یوز سبز و قرمز در پس زمینه سفید که نماد صلح است و رنگ‌های ملی پرچم هستند، سبز نماد روحیه مقاومت و قرمز نماد روحیه جنگجویی ما ایرانیان است و هر دو یوز یک نفر هستند. هر دو پیروزند در قالب یک پیکر واحد و یک تن ایرانی. در این طرح پیروز عصبانی نیست، او نماد و سمبل قدرت و سرسختی است و اگر شاد یا بی‌تفاوت بود قطعاً تعابیر دیگری از آن برداشت می‌شد و قصد داشتم ایران قوی را نشان بدهم از زاویه دید من چهره یوزپلنگ قوی و با صلابت به این شکل است.»

او ادامه داد: «در طراحی بخش داخلی پیروز از نشان شمشیر سربازهای هخامنشی استفاده شده و شش خط به کار رفته نماد ششمین حضور ایران در این دوره از مسابقات جام‌های جهانی بود. در طراحی نقشه ایران نیز که در طرح ابتدایی سمبلیک بوده و دو دریا نیز به آن اضافه خواهد شد.»

طراح لباس طرفداران تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گفت: «“ I “ ایران به صورت خط میخی طراحی شده و نشان از قدمت باستانی و تاریخی کشور پهناور عزیزمان ایران است. امیدوارم این طرح مورد قبول مردم عزیز کشورم قرار گیرد و این طرح را به ایران، به پیروز و به جناب آقای علیرضا شهرداری، همدم و مونس این روزهای پیروز تقدیم می‌کنم.»

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۳۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت