تعداد شیعیان در کشورهای عربی مختلف چقدر است؟

نسبت شیعیان در کشورهای عربی مختلف متفاوت است و پیروان این مذهب درصدهای مختلفی را در کشورهای عربی به خود اختصاص داده اند.

تعداد شیعیان در کشورهای عربی مختلف چقدر است؟

نسبت شیعیان در کشورهای عربی مختلف متفاوت است و پیروان این مذهب درصدهای مختلفی را در کشورهای عربی به خود اختصاص داده اند. آمار زیر به وسیله پایگاه خبری «الوطن» منتشر شده است.

عربستان سعودی

آمارهای رسمی در مورد تعداد دقیق شیعیان در عربستان وجود ندارد اما بر اساس آماری به وسیله "گروه بین المللی بحران" (که مرکز آن در بروکسل قرار داد) منتشر شده حدود ۲ میلیون شیعه در عربستان زندگی می کنند و این یعنی ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت این کشور.

شیعیان در منطقه نفت خیز "الشرقیه" متمرکز هستند و تعداد کمی از آنها در شهرهای دیگر مانند مدینه، عسیر، جیزان، نجران، طائف و غیره هستند.

عراق

شیعیان اکثریت جمعیت عراق را تشکیل می دهند و نسبت آنها بین ۶۰ تا ۶۵ درصد است.

مصر

بر اساس گزارش مؤسسه "لیوفورم" که در زمینه مسائل دینی و عمومی در سراسر جهان فعالیت می کند، اعلام کرد که تعداد شیعیان مصر حدود ۳ میلیون نفر است.

بحرین

شیعیان بحرین حدود ۷۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و اکثریت جمعیت را به خود اختصاص داده اند.

قطر

ریشه شیعیان قطر به بحرین، شهرهای "احسا" و قطیف" و یا ایران بر می گردد.نسبت شیعیان در این کشور ۱۰ درصد است و بیشترین تجمع جمعیتی آن در مناطق "الهلال"، "المطار"، "الروضه" و "الدفنه" است . بر اساس گزارش این پایگاه خبری بیشتر از مقلدان آیت الله سیستانی هستند.

امارات

پایگاه خبری الوطن در پایان گزارش خود ادعا کرد که حضور شیعیان در امارات به قرن ۱۹ برمیگردد زمانی که شیعیان از بحرین و سواحل شرقی عربستان به امارات به ویژه دبی آمدند. تمرکز جمعیتی آنها در دبی، شارجه و ابوظبی است و بسیاری از آنها ایرانی هستند. نسبت شیعیان امارات ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

منبع: شیعه نیوز
کد مطلب: ۳۶۴۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت