ادامه‌دار شدن حاشیه‌های تخصیص کاغذ دولتی:‌ برخی ناشران حتی یک برگ هم دریافت نکردند

دو روز پیش وزارت ارشاد فهرست تخصیص کاغذ دولتی به ناشران را در ماه‌های مرداد تا شهریور منتشر کرد، در این راستا برخی ناشران اذعان کرده‌اند که با وجود درج اسمشان در این فهرست، کاغذی دریافت نکرده‌اند.

ادامه‌دار شدن حاشیه‌های تخصیص کاغذ دولتی:‌ برخی ناشران حتی یک برگ هم دریافت نکردند

 روزهای گذشته فهرست توزیع کاغذ یارانه‌ای از مرداد تا پایان مهر 1401 توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد،‌ نکته قابل توجه در این فهرست،‌ نابرابری سهم ناشران دولتی و خصوصی از کاغذهای دریافتی بود.ناشرانی که عمدتاً از بوجه دولتی استفاده می‌کنند،‌ بندهای قابل توجهی از این کاغذ را ردیافت کرده‌اند.

در حالیکه ناشرانی چون کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، مؤسسه خدمات مشاره‌ای و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی‌‌، انتشات آیین فطرت و انتشارات سوره مهر،‌ دانشگاه پیام نور و موسسه چاپ دانشگاه تهران در صدر دریافت فهرست کاغذ بین 700 تا 1700 بند قرار دارند‌، برخی از ناشران خصوصی تنها بین 10 تا 50 بند کاغذ دریافت کرده‌اند.

دو روز پیش در گزارشی به سهم نابرابر ناشران دولتی و خصوصی در این فهرست اشاره کرد. پس از انتشار این گزارش چند ناشر از ناشران کتاب‌های عمومی که گردش اصلی بازار نشر را در دست دارند. در تماس با خبرنگار تسنیم،‌ اذعان کرده‌اند که با وجود در خواست برای کاغذ‌، کاغذی به آن‌ها اختصاص نیافته است.

از سوی دیگر برخی از ناشران که اسم آن‌ها در فهرست اعلامی وزارت ارشاد درج شده و سهمیه کاغذ نیز به آن‌ها تعلق گرفته است، اذعان دارند که تاکنون هیچ بندی دریافت نکرده و در جریان این تخصیص نیز نبوده‌اند.

 نسیم حیات: حتی یک بند از 300 بند تخصیص یافته دریافت نکردیم

رضا کریمی، مدیر انتشارات نسیم حیات، در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت:‌ ما درخواست کاغذ را چند باری به وزارت ارشاد ارسال کردیم،‌ بیش از سه تا چهار هزار بند کاغذ درخواستی ما بود‌، اما تاکنون حتی بک برگ هم دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: این درحالی است که اسم انتشارات نسیم حیات در این فهرست وجود دارد و اعلام شده که 300 بند کاغذ به ما اختصاص داده‌اند،‌ در حالیکه یک برگ هم دریافت نکردیم و اصلا در جریان این تخصیص نبوده‌ایم.

اطلاع‌رسانی درستی انجام نشده است

کریمی ادامه داد: در تماس با مسئولان کارگروه تخصیص کاغذ،‌ به ما گفتند که در سه ماه گذشته برای بنده پیامک ارسال شده اما به دلیل مشکلات اینترنت و همراه اول این پیامک به دست بنده نرسیده است. وقتی پرسیدم خوب حالا کی می‌توانم کاغذ اختصاص یافته را دریافت کنم،‌ گفتند که چون نیامدید برای تحویل، کاغذ تمام شد. جالب است که کاغذ به ما اختصاص داده‌اند اما برای دریافت که می‌رویم تمام شده است.

وی گفت: خانه کتاب برای هر برنامه و فعالیتی یا پیامک ارسال می‌کند و یا تماس تلفنی می‌گیرد،‌چگونه است که برای اطلاع‌رسانی درباره تخصیص کاغذ هیچ تماسی نمی‌گیرند.

ناشران زرد دینی 7 هزار بند کاغذ گرفتند 

مدیر انتشارات نسیم حیات با انتقاد از رویه توزیع کاغذ در گذشته نیز ادامه داد:‌ در دولت قبل به فردی که کتاب‌های زرد دینی و کتب ادعیه و ... منتشر می‌کند، 7 هزار بند کاغذ اختصاص دادند اما به ناشرانی که تفسیر قرآن منتشر می‌کنند،‌ کاغذی اختصاص نیافت.

آریانا قلم:‌ چه وقت کاغذ گرفتیم که خودمان خبر نداریم؟

ماجرای بی‌اطلاعی ناشران از تخصیص کاغذ به همین جا ختم نمی‌شود،‌ سمیه محمدی مدیر نشر آریانا قلم نیز درباره درج اسم این انتشارات در فهرست کاغذهای تخصیص یافته گفته است: انتشارات آریانا قلم سال گذشت و ابتدای سال جاری بارها درخواست کاغذ خود را ارسال کرده اما هیچ کاغذی تخصیص پیدا نکرد.به همین دلیل ناامید شده و دیگر سراغ سامانه نرفتیم. تا اینکه اسم انتشارات را در سامانه دیدیم و بسیار تعجب کردیم که چه وقت کاغذ گرفتیم که خودمان خبر نداریم.

وی ادامه داد: با بررسی‌ مشخص شد که مهر ماه پیش فاکتوری صادر شده و ما اطلاع نداشته و متوجه ماجرا نشدیم. جالب است که اطلاعی هم به ما ندادند. دیروز در تماس با وزارت ارشاد متقاضی پرداخت پیش فاکتور و دریافت کاغذ شدیم که گفتند موجوی نداریم، مشخص هم نیست چه زمانی موجودی باز شود. پیگیری کنید اگر موجود شد خبرتان می‌کنیم. نشر آریانا قلم از سال  99 تاکنون هیچ کاغذی دریافت نکرده است.

حاجی‌آبادی: از 300 بند درخواستی تنها 23 بند درافت کردیم

در حالیکه برخی از ناشران از عدم دریافت کاغذ خبر می‌دهند،‌ رضا حاجی‌آبادی مدیر انتشارات هزاره ققنوس اما روایت دیگری از تخصیص کاغذ دارد،‌ او می‌گوید:‌ ما از سال 98 به بعد دیگر درخواستی در سامانه کاغذ ثبت نکردیم. چند ماه پیش و بعد از مطلع شدن از دریافت چند هزار بند کاغذ دولتی توسط برخی ناشران که ضددولتی هستند، سر وسامانی به پنل خود در سامانه کاغذ دادیم و درخواست 300 بند برای 70 عنوان کتاب اختصاص دادیم که تنها 23 بند به ما اختصاص پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: انتشارات هزاره ققنوس از سال 98 تاکنون 67 عنوان کتاب منتشر کرده است، این بدان معناست که کاغذ دولتی تخصیص یافته شاید برای 2 تا 4 عنوان کتاب چاپی این نشر کفایت می‌کند.

حاجی‌آبادی ادامه داد:‌ به بنده نیز اطلاعی مبنی بر تخصیص داده نشد،‌ من خود چندین بار تلفنی پیگیری کردم تا متوجه اختصاص کاغذ شدم.

منبع: تسنیم
کد مطلب: ۳۶۴۷۵۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت