برف جعلی در مکه؟!

ویدئویی از بارش برف سنگین در مسجدالحرام در مکه منتشر شده است که مقامات عربستان سعودی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده‌اند این ویدئو «جعلی» و «ساختگی» بوده است.

برف جعلی در مکه؟!

 پس از انتشار ویدئویی از بارش برف در کعبه و مسجدالحرام که نشان می‌دهد زائران غافلگیر و شگفت‌زده شده‌اند، سازمان هواشناسی عربستان بیانیه‌ای را صادر و اعلام کرد: «ویدئویی که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و ظاهراً بارش برف در مسجدالحرام را نشان می‌دهد، ساختگی است و بارش برف در مسجدالحرام مکه واقعی نیست.»

حرمین شریفین نیز به نقل از مرکز ملی هواشناسی عربستان تایید کرده است: «ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که ظاهراً بارش برف در مسجدالحرام مکه را نشان می‌دهد که ساختگی است.»

این ویدئو که در شبکه‌های اجتماعی ترند شده و برخی رسانه‌ها در ایران نیز آن را بازنشر داده‌اند، بارش سنگین برف در مسجدالحرام و زائران را در حال لذت بردن از این پدیده نادر در مکه نشان می‌دهد. روزنامه سعودی گازت در گزارشی با انتشار بیانیه سازمان هواشناسی این کشور نوشته است: «این ویدئوی حدودا ۵۵ ثانیه‌ای شنبه گذشته در یک کانال یوتیوب منتشر شده و بعداً کلیپ‌های کوتاه‌تری از این ویدئو در پلتفرم‌های مختلف به اشتراک گذاشته شده است. این ویدئو، مردان و زنانی را نشان می‌دهد که لباس‌های احرام پوشیده‌اند و در کنار مسجدالحرام با بارش برف در اطراف کعبه قدم می‌زنند. افرادی دیده می‌شوند که از تلفن همراه خود برای گرفتن فیلم و عکس استفاده می‌کنند، درحالی که برخی دیگر در حال گرفتن سلفی دیده می‌شوند. حتی یک پلیس در حال حمل چتر دیده می‌شود. این درحالی است که چندین منطقه در عربستان سعودی، از جمله شهر مکه در هفته گذشته فقط بارندگی داشته‌اند که باعث جاری شدن سیل در مناطق مختلف عربستان نیز شده است.»

روزنامه دیلی چاپ پاکستان نیز با انتشار بیانیه سازمان هواشناسی عربستان، نوشته است: «مشخص شد این ویدئو به صورت دیجیتالی تغییر کرده است؛ زیرا مقامات سعودی متوجه شده‌اند و درباره آن بیانیه‌ای هم صادر کرده‌اند، اما این کلیپ جعلی همچنان در اینترنت در حال گردش است. توضیح مقامات سعودی درباره این ویدئو درحالی صورت گرفته که کاربران شبکه‌های اجتماعی از دیدن برف در مسجدالحرام مات و مبهوت شده‌اند و حتی این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی ترند شده است. این کلیپ احتمالاً با استفاده از برخی فیلترهای یک برنامه آنلاین تلفن همراه ویرایش شده است که به کاربران امکان می‌دهد ویدئوها را با هوش مصنوعی تغییر دهند.»

بررسی گزارش‌های مرکز هواشناسی عربستان در روزهای اخیر نیز بیانگر آن است که شهر مکه در روزهای گذشته و حتی روزهای پیش‌رو شاهد بارش برف نبوده و نیست و آنچه پیش‌بینی شده بارش شدید باران در مکه و بارش برف در مناطق شمالی این کشور است.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۴۹۱۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت