ببینید | آتش زدن ۵۰۰۰ کتاب ارزشمند | پای طالبان در میان است؟

مقام‌های محلی ولایت پنجشیر از آتش‌سوزی منزل فضل احمد معنوی وزیر عدلیه پیشین جمهوری اسلامی افغانستان خبر دادند؛ اتفاقی که با عنوان آتش زدن کتابخانه پنجشیر توسط طالبان انعکاس یافته است.

ببینید | آتش زدن ۵۰۰۰ کتاب ارزشمند | پای طالبان در میان است؟

مولانا نصرالله ملک زاده، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت پنجشیر به خبرگزاری خامه پرس گفته در خانه فضل احمد معنوی در منطقه رخا در این ولایت آتش سوزی رخ داده است. بنا بر این اعلان، آتش سوزی در طبقه پنجم منزل با حضور تیم آتش نشانی در محل آتش سوزی مهار شد و گرچه تلفات جانی گزارش نداشته اما خسارات مالی زیادی به ساختمان وارد شده است.

منابع محلی در پنجشیر می‌گویند که یک کتابخانه بزرگ در این ساختمان که حدود ۵ هزار کتاب ارزشمند از رشته های مختلف را در خود جای داده بود، کاملا سوخته و خاکستر شد؛ کتابخانه‌ای که فضل احمد معنوی مالک این بنا هر از چند گاهی در آن برنامه‌های کتابخوانی و فرهنگی برگزار می‌کرد.

فضل احمد معنوی، وزیر و سیاستمدار سابق تبعیدی افغانستان که اصالتاً از ولایت پنجشیر است، بلافاصله به این رویداد واکنش نشان داد و آن را عمدی و یک حرکت بسیار بزدلانه با اشاره به دشمنان افغانستان توصیف کرد و گفت: «دشمن بشریت کتابخانه مرا در پنجشیر که هزاران کتاب از رشته‌های مختلف از جمله اسلام، دین، تاریخ، دانشگاه و ادبیات را در خود جای داده بود، به آتش کشیده است. افغانستان وطن مشترک ماست و متأسفانه دستاوردهای معنوی و مادی ما به تدریج در آتش می‌سوزد».

این رویداد با محکومیت های گسترده در افغانستان و خارج از آن همراه شده اما مقامات طالبان هنوز در این زمینه اظهار نظری نکرده‌اند، در حالی که برخی دیگر از رسانه‌های غیرافغان، طالبان را عامل این آتش‌سوزی معرفی کرده‌اند. 

 

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۵۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت