اسماعیلی:

آمادگی تنظیم قوانین شفافی برای نظارت بر «شبکه پخش خانگی» را داریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این آمادگی را داریم که برای نظارت بر شبکه پخش خانگی ضوابط شفافی در شورای هنر به تصویب برسانیم، مشکل اساسی آن است که ضوابط اجرایی شفاف در این باره وجود ندارد.

آمادگی تنظیم قوانین شفافی برای نظارت بر «شبکه پخش خانگی» را داریم

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عدم رعایت ضوابط در تولیدات برخی پلتفرم‌های پخش خانگی و نادیده گرفتن قوانین کشور در تولید محتوای آنها گفت: ما در این باره نیاز به ضوابط روشن داریم. دیروز در شورای عالی فضای مجازی که مقامات مختلف کشور و رؤسای سه قوه نیز حضور داشتند بر این نکته تاکید کردم که در این حوزه باید ضوابط شفاف داشته باشیم تا بتوانیم آن را مدیریت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که کدام دستگاه قرار است این قوانین شفاف را تنظیم کند؟ بیان کرد: این آمادگی را داریم که برای نظارت هرچه بهتر، ضوابط مربوطه را در شورای هنر به تصویب برسانیم. همانطور که می‌دانید شورای هنر، شورای تخصصی حوزه فرهنگ و هنر است.

اسماعیلی بیان کرد: اگر مسئولان مربوط به این بخش همکاری‌های لازم را داشته باشند اتفاق مهمی در زمینه نظارت بر بخش شبکه‌های خش خانگی و پلتفرم‌های آنها رخ خواهد داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر مشکل اساسی آن است که ضوابط اجرایی شفاف در این باره وجود ندارد، بنابراین ضروری است در حوزه پخش خانگی خلأ ضوابط را برطرف کنیم تا نظارتی که لازم است، تأمین شود.

وی در پاسخ به این نکته که به نظر می‌رسد در حال حاضر تعدادی از سکوهای پخش خانگی از اجرای ضوابط و قوانین موجود معاف هستند، عنوان کرد: اینطور نیست، آنها معاف نیستند؛ در واقع نوعی ابهام در برداشت از قانون وجود دارد که باید برطرف شود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه شبکه پخش خانگی و پلتفرم‌های مربوط به آن پدیده نوعی به شمار می‌رود، اظهار کرد: معمولاً تنظیم‌گری درباره پدیده‌های نو، قدری زمان می‌برد و باید متوجه این موضوع باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که چه ضمانتی برای اجرای ضوابط در آینده وجود دارد؟ بیان کرد: اگر ضوابط جدید، شفاف تنظیم شوند، عدم ابهام آنها ضمانت اجرایی بودن‌شان است.

وی در پایان گفت: این مثال را در نظر بگیرید که در حال حاضر در سازمان سینمایی، اگر «شورای نمایش» بگوید یک محصول مجوز ندارد، تکلیف روشن است و فیلم پخش نمی‌شود. در بخش شبکه پخش خانگی نیز باید چنین قاعده مشخصی وجود داشته باشد تا بتوان به درستی آن را اجرا کرد. با اصلاح ضوابط و رفع ابهام، مشکلات موجود حل خواهد شد.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۶۵۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت