کمک چهره‌ها به زلزله ترکیه

سلبریتی‌های دنیا چطور در بلایای طبیعی کمک می‌کنند؟/ «برخی به صلیب سرخ اعتماد ندارند»

همیشه با بلاهای طبیعی روبه‌رو بوده‌ایم و هرقدر هم با تکیه بر علم و دانش سعی کنیم این نوع بلاها را پیش‌بینی کنیم، باز هم طبیعت غافلگیرمان می‌کند. گاهی‌اوقات این غافلگیری‌ها به‌شکل توفان‌های سهمگین، سونامی، فوران‌های آتشفشانی و زلزله‌های وحشتناک است. در این رویدادها انسان‌های بسیاری جان و مال خود را از دست می‌دهند و تنها دست‌های یاری‌رسان است که می‌توانند تا حدی از درد قربانیان بکاهند. کاری که معمولا چهره‌ها و افراد تاثیرگذار در جامعه در آن کوتاهی نمی‌کنند.

سلبریتی‌های دنیا چطور در بلایای طبیعی کمک می‌کنند؟/ «برخی به صلیب سرخ اعتماد ندارند»

زمان وقوع بلاهای طبیعی، امدادرسانی ضروری‌ترین کاری است که هر دولتی باید برای مردم خود انجام دهد. البته در این میان کمک‌های داوطلبانه، نقدی و غیرنقدی، بسیار موثرند و معمولا چهره‌ها و افراد اثرگذار جوامع مختلف در صف اول کمک‌های داوطلبانه قرار می‌گیرند. در اینجا به چند مورد از این کمک‌های بشردوستانه اشاره کرده‌ایم:

توفان هاروی

این توفان که سال ۲۰۱۷ مناطق بلیز، هندوراس، تگزاس، لوئیزیانا و چند منطقه دیگر را در هم نوردید و موجب خسارتی بزرگ در منطقه کلان‌شهری هیوستون آمریکا شد، خسارتی بین ۱۰ تا ۱۶۰ میلیارد دلار به این مناطق زد و منجر به مرگ دستکم ۷۰ نفر شد. به‌ لطف سلبریتی‌هایی چون خانواده کارداشیان،‌ تیلور سوئیفت، ‌جنیفر لوپز و کوین هارت بخشی از خسارت‌ها جبران شد. افراد مشهور دیگری هم بودند که در کنار سازمان‌های جهانی مانند صلیب سرخ به کمک قربانیان شتافتند و به آنها کمک بسیار کردند.

توفان دوریان

توفان دوریان فاجعه طبیعی دیگری بود که سال ۲۰۱۹ باهاماس را به خود گرفتار کرد. در این توفان ۵۰ نفر کشته و هزاران نفر دیگر مجروح شدند و خانه‌های خود را از دست دادند. در این توفان سلبریتی‌ها و افراد اثرگذاری چون مایکل جوردن، ریحانا، لوداکریس و مشاهیر دیگر هزینه‌های خرید غذا و سپس کالا برای افرادی که زندگی‌شان را در جریان توفان از دست داده بودند، پرداختند.

سلبریتی‌های دنیا چطور در بلایای طبیعی کمک می‌کنند؟/ «برخی به صلیب سرخ اعتماد ندارند»

توفان فلورانس

سال ۲۰۱۸،‌ وقتی توفان فلورانس، سهمگین‌ترین توفان در سه دهه اخیر در ایالت‌های کارولینای شمالی و جنوبی بود که خسارات فراوانی به بار آورد. در این توفان هم چهره‌های مشهوری چون مایکل جردن، سیاکیت ایزابل،‌ خوزه آندرس و کریستینا آگیلرا کمک فراوانی به افرادی کردند که در این فاجعه صدمه دیده بودند. بیشتر این کمک‌ها در قالب ایجاد پناهگاه، فراهم کردن آب، غذا، اقلام پزشکی و کالاهای ضروری بود.

زلزله اخیر ترکیه و سوریه

در زلزله وحشتناک اخیر ترکیه و سوریه که کشته و مجروحان بسیاری از خود به‌ جا گذاشته است، بازیگران، خوانندگان و همچنین اسطوره‌های اپرا به این فاجعه واکنش نشان داده‌اند و هر کدام به‌طریقی به مردم صدمه‌دیده کمک کردند. بیشتر این مشاهیر دنیای هنر، همچون راسل کرو و آنتونیوباندراس، از میلیون‌ها طرفدار خود خواستند تا کمک‌های مالی خود را به این مناطق ارسال کنند.

همچنین اورلاندو بلوم، بازیگر بریتانیایی، از طرفدارهای خود خواست تا کمک‌های خود را برای قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به سازمان یونیسف ارسال کنند.

یوسف اسلام، با نام مستعار «کت استیون»، هم با به اشتراک گذاشت آیه‌ای از قرآن «نجات یک نفر از مرگ، زندگی‌بخشی به همه مردم» است، در توییتر از طرفداران خود خواست به کمک زلزله‌زدگان بیایند.

دوآ لیپا، خواننده آلبانیایی-بریتانیایی هم ۹۰ میلیون نفر از طرفدارهای خود را برای کمک به زلزله‌زدگان تشویق کرد.

همچنین مشاهیر کره‌ای هم هزاران دلار از حساب‌های شخصی خود که برای امور خیریه اختصاص داده بودند برای زلزله‌زدگان ترکیه ارسال کردند.

این سلبریتی‌ها تنها چند نمونه از افراد مشهوری بودند که به زلزله ترکیه و سوریه واکنش نشان داده و از طرفداران خود خواستند در برابر قربانیان این زلزله بی‌تفاوت باقی نمانند و هر کمکی از دست‌شان برمی‌آید انجام دهند.

چهره‌ها فعال در امور خیریه

این روزها بیشتر چهره‌های جهان در بسیاری از رویدادها داوطلب کمک‌رسانی می‌شوند. ابرستاره‌هایی مانند لئوناردو دی‌کاپریو، دوئین داگلاس جانسون،‌ ریحانا، مدونا و مشاهیر دیگر از افرادی هستند که به‌طور مرتب به کمک مردم سراسر دنیا می‌شتابند. این سلبریتی‌ها سعی در افزایش آگاهی‌ها و توجه به مشکلاتی چون فقر، گرسنگی، جنگ، تغییرات آب‌وهوا و نابرابری دارند. تمام این کمک‌ها می‌تواند چهره دنیا را تغییر داده و آن را تبدیل به مکانی بهتر کند.

تردید به حسن‌نیت چهره‌ها در کمک‌رسانی

هر زمان که افراد مشهور دست به کار امور داوطلبانه خیریه یا کمک‌رسانی در بلاهای طبیعی می‌شوند، ارتشی از افراد خشمگین، آنها را هدف بدگویی‌های خود قرار می‌دهند. این افراد معتقدند مشاهیر و افراد اثرگذار معمولا برای تبلیغ خود و افزایش درآمد یا محبوبیت‌شان به دیگران کمک می‌کنند. یا حتی برخی از آنها برای فرار از مالیات دست به این کارها می‌زنند.

مسلما این افراد می‌توانند در آینده، با افزایش طرفداران‌شان، پول بیشتری کسب کنند. اما کمک، کمک و پول، پول است و وقتی یک نفر می‌تواند صدها هزار یا میلیون‌ها دلار به دیگران در مواقع لزوم کمک کند، اتفاق خوبی است. فرقی هم نمی‌کند که او می‌تواند از پس از این کمک، طرفداران بیشتری جذب خود کند.

روزهایی که به دلیل بلاهای طبیعی یا هر فاجعه دیگر، مردم به کمک نیاز دارند، بدترین کار این است که مشاهیر و افراد اثرگذار در شبکه‌های اجتماعی فقط حرف بزنند و وعده‌های کمک بدهند و دست به کاری نشوند یا مثلا، فقط کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی ترتیب دهند. این کارها هیچ کمکی به قربانیان تراژدی‌ها نمی‌کند.

سلبریتی‌های دنیا چطور در بلایای طبیعی کمک می‌کنند؟/ «برخی به صلیب سرخ اعتماد ندارند»

چگونگی کمک چهره‌ها به قربانیان بلاهای طبیعی و عملکرد سازمان‌های دولتی

سلبریتی‌ها هنگام وقوع بلاهای طبیعی معمولا به‌سرعت وارد عمل می‌شوند و تلاش می‌کنند موثرترین روش کمک را بیابند. برخی از آنها در کنار کمک‌های خود، از طرفداران‌شان می‌خواهند که در این کمک‌رسانی سهیم شوند و کمک‌های خود را به سازمان‌هایی چون صلیب سرخ بفرستند. گاهی‌اوقات کمک‌های این طرفداران به‌مراتب بیشتر از خود مشاهیر می‌شود.

البته برخی از افراد به سازمان‌هایی چون صلیب سرخ اعتماد ندارند و بر این باورند که آنها ممکن است تمام کمک‌های ارسالی را به قربانیان اختصاص ندهند و البته باید گفت، گاهی‌اوقات صلیب سرخ از این کمک‌های مالی برای آسیب‌دیدگانی که کسی به آنها توجه‌ای ندارد، مانند توفان پورتوریکو استفاده می‌کند. اما این اقدام زمانی صورت می‌گیرد که مشکلات قربانیانی که کمک مالی برای آنها ارسال شده است تا حد زیادی برطرف شده باشد.

چگونگی ارسال بودجه هم معمولا با توجه به خواست افراد تعیین می‌شود. برخی از مشاهیر می‌خواهند مطمئن شوند که کمک‌هایشان به دست قربانیان حوادث می‌رسد، بنابراین خودشان مستقیم وارد عمل می‌شوند. اما برخی دیگر به سازمان‌های مهم کمک‌رسانی اعتماد کرده و از طریق آن سازمان‌ها اقدام می‌کنند.

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۶۶۱۱۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت