چرا هنرمندان خودکشی می کنند؟ /هنرمندان 18 برابر بیشتر در معرض خودکشی هستند/ از ون‌گوگ و رابین تا کیومرث

طبق آمار جهانی هنرمندان 18 برابر بیشتر از جمعیت عمومی در معرض خودکشی قرار دارند و مردان هنرمند بیشتر دست به این اقدام می زنند.

چرا هنرمندان خودکشی می کنند؟ /هنرمندان 18 برابر بیشتر در معرض خودکشی هستند/ از ون‌گوگ و رابین تا کیومرث

شرایط مالی نامطلوب و استرس ناشی از رد محصولات هنری این هنرمندان از سوی مردم و به حاشیه رفتن از علل اصلی ارتکاب به خودکشی آنها ذکر شده است.

وقتی یک  هنرمند  محبوب می میرد همیشه ناراحت کننده است. این مرگ‌ها معمایی پر از حدس و گمان را ایجاد می کنند  و معمولاً بدون حل باقی می‌مانند.

ساعتی پیش خبر غم انگیزی در صدر اخبار رسانه های ایران قرار گرفت. خبر حکایت از مرگ خودخواسته یا همان  خودکشی  یکی از کارگردانان سرشناس کشور به نام  کیومرث پوراحمد  بود.

کیومرث پوراحمد طبق گفته برادرش در سفری که با دوستان خود به انزلی رفته بود اقدام به خودکشی کرده است و امروز شانزدهم فروردین ماه جان باخت.

نامه ای پیش از خودکشی

در کنار جسد کیومرث پوراحمد نامه ای به دستخط خودش کشف شده است. این نامه کشف شده شاید ذهن کسانی را که پیگیر زندگی هنرمندان و اتفاقات روزگار آنها است به سمت مرگ رابین ویلیامز بکشاند. او نیز بعد از اقدام به خودکشی در کنار جسدش نامه ای به  دست خط او کشف شد که رویش نوشته شده بود. "زمان رفتن".

با فوت کیومرث پوراحمد که آثار ارزشمندی از او به جا مانده است این سوال بخشی از جامعه را به خود معطوف کرد که علت خودکشی چیست. برای عده می توان اینگونه گفت که خودکشی در  میان هنرمندان کم تعداد نیست و به همین دلیل مبحثی است که روانشناسان و روانکاوان جهان از کنار آن بی تفاوت نگذشته اند.

شرایط مالی نامطلوب و استرس ناشی از رد خلق هنری آنها از سوی ارگان ها یا مردم ممکن است به خطر خودکشی در میان هنرمندان کمک کند. ارتباط بین اختلالات روانی، مانند شیدایی-افسردگی، خودکشی را افزایش می دهد حتی گاها برای رسیدن به یک تجربه این اقدام را کرده اند.

آمار خودکشی و هنرمندان

سالانه نزدیک به 800000 نفر دست به خودکشی می زنند. خودکشی پنجمین علت مرگ در بین افراد 30 تا 49 ساله  در سطح جهان و دومین علت مرگ در گروه سنی 15 تا 29 است.انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی (IASP) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) که متعهد به پیشگیری از خودکشی هستند تاکید دارند که خودکشی پیچیده است زیرا دلیل واحدی ندارد. خودکشی اغلب به دلیل ترکیبی از عوامل مختلف مانند اختلالات روانپزشکی، فشار اجتماعی، آسیب های روانی، عوامل بیولوژیکی، عوامل ژنتیکی و اختلالات جسمی ایجاد می شود.

طبق تحقیقات انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی ،هنرمندان بیشتر از سایر گروه‌های جمعیتی مستعد خودکشی هستند. معماران، نقاشان، مجسمه سازان، نویسندگان، شاعران و نمایشنامه نویسان بیشتر از دیگر هنرمندان مرتکب خودکشی در جهان شده اند. 

این انجمن نیز شرایط مالی نامطلوب و استرس ناشی از رد محصولات هنری این هنرمندان از سوی مردم و به حاشیه رفتن را از علل اصلی ارتکاب به خودکشی آنها ذکر کرده اند.

منبع: رکنا
کد مطلب: ۳۶۶۸۹۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت