ژیان محبوب ایرانیان ۲۵۰ میلیون تومان!/ عکس

رکنا نوشت: ژیان از جمله خودروهای نوستالژیک و خاص بازار محسوب می‌شود که هنوز هم نسخه هایی از آن به فروش می‌رسد.

ژیان محبوب ایرانیان ۲۵۰ میلیون تومان!/ عکس

شاید تصور کنید به دلیل قدیمی بودن این خودرو قیمت بالایی نداشته باشد اما کاملا در اشتباه هستید. اگر به دنبال خرید یک ژیان از بازار باشید باید هزینه‌ای بین ۷۰ الی ۲۵۰ میلیون تومان کنید.

یکی از گران‌ترین ژیان‌های بازار که با قیمت ۲۵۰ میلیون تومان آگهی شده مدل سال ۱۳۵۰ یعنی ۵۲ سال قبل است. این که قیمت ژیان به چنین ارقامی رسیده کمی عجیب به نظر می‌رسد.

سیتروئن ژیان یک خودروی سوپرمینی/اقتصادی است که از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۳ توسط سیتروئن تولید و مونتاژ آن در ایران، پرتغال، آرژانتین، یوگسلاوی (اسلوونی) و بلژیک انجام می‌شد.

این خودرو بر پایه مدل مشهور سیتروئن ۲CV بوده و ۱٫۹ میلیون دستگاه از آن تولید شده‌است.

سیتروئن دایان پاسخ سیتروئن به مدل رنو ۴CV بود که از اتاق مدرن تری نسبت به سیتروئن ۲CV بهره می‌برد. سیتروئن دایان یا ژیان یکی از معدود سیتروئن‌هایی بود که طراحی بدنه آن توسط خود سیتروئن صورت نگرفت و طراحی آن به شرکت پنهار سپرده شد. هدف تولید دایان همانند ۲CV ساخت خودرویی متناسب با شهرها و نیازهای خانواده و با حداقل قیمت و هزینه نگهداری بود.

ژیان محبوب ایرانیان ۲۵۰ میلیون تومان!/ عکس

تولید خانواده سیتروئن ۲cv از سال ۱۹۴۸ آغاز و با گذشت زمان تغییراتی در شکل ظاهری و قسمت‌های فنی آن ایجاد شد که باعث ادامه روند تولید آن و عرضه در مدل‌های گوناگون گشت که دایان یا همان ژیان نیز یکی از آنهاست.

این خودرو اولین بار در اتوشوی پاریس ۱۹۴۸ رونمایی شده و گفته می‌شود تا سال ۱۹۹۰ که در مدل‌های مختلفی که تولید کرده حدود ۵میلیون دستگاه فروش داشته‌است.

از مدل‌های آن می‌توان dyane, Ami, Mehari و یک نسخه اِستیشِن با نام سیتروئن آکادیان را نام برد این خودرو حتی مدل ۴wd هم داشته که به اسم ۲CV Sahara تولید شده‌است. مدل مهاری نیز به عنوان یک خودرو اسپرت آفرود مناسب برای سفرهای تفریحی به صورت نسخه ۲ دیفرانسیل قابل سفارش بود که از ترمزهای دیسکی در چهار چرخ سود می‌برد. مدل موجود در ایران Dyane است که در طول دهه ۷۰ میلادی تولید می‌شد.

محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن است.

این اتومبیل مانند cv۲ از موتور دو سیلندری که توسط هوا خنک می‌شود بهره می‌برد. موتور این اتومبیل در ابتدا همانند cv۲ از حجم ۴۳۵ سی سی برخوردار بود اما در ادامه تولید آن حجم موتور به ۶۰۲ سی سی افزایش یافت که موجب تولید قدرت و سرعت بیشتر اتومبیل شد.

گفته می‌شود که در آن زمان مجموعاً ۵ میلیون دستگاه از مدل‌های مختلف ژیان در جهان تولید شده‌است.

کد مطلب: ۳۶۸۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت