طرز تهیه لوکوم مغزدار

لوکوم یکی از شیرینی‌هایی است که تاریخچه پیدایش آن به ترکیه بر می‌گردد. به همین دلیل به آن راحت‌الحلقوم ترکی نیز می‌گویند. این شیرینی ارزش غذایی بالایی دارد که شما می‌توانید آن را در کنار چای و قهوه برای تامین انرژی روزانه خود میل کنید.

طرز تهیه لوکوم مغزدار

این شیرینی بافت بسیار نرمی دارد و می‌تواند همه افراد به راحتی از آن میل کنند. به دلیل طعم و عطر خوب لوکوم آن را در انواع مختلفی تهیه می‌کنند که لوکوم مغزدار از جمله آن‌ها هستند. در ادامه در مورد این شیرینی و طرز تهیه لوکوم مغزدار صحبت خواهیم کرد تا شما بتوانید در خانه آن را تهیه نمایید.

 

معرفی شیرینی لوکوم

لوکوم یکی از شیرینی‌های قدیمی است که برای اولین بار در قرن پانزدهم در کشور ترکیه تهیه شده است. این شیرینی یک دسر سنتی ترکی است که آن را با چاشنی‌ها، میوه‌های خشک، آب، شکر، نشاسته، جوهر لیمو، گلاب، آرد و غیره تهیه می‌کنند. به دلیل طعم و عطر خوب لوکوم مردم ترکیه از دیرباز آن را درست کرده و به سایر نقاط جهان ارسال می‌کردند. به همین دلیل اولین بار لوکوم از تبریز وارد کشور شد.

لوکوم به دلیل داشتن شکر و نشاسته می‌تواند انرژی زیادی وارد بدن کند و مانند غذاهای کربوهیدراتی در مدت زمان کوتاهی انرژی خود را در بدن شما بسوزاند. در واقع لوکوم در دسته غذاهای کربوهیدراتی قرار دارد و مصرف زیاد آن می‌تواند وزن شما را افزایش دهد. به همین دلیل در مصرف دسر لوکوم دقت نمایید. در حال حاضر مصرف دو عدد لوکوم، اندازه یک میوه به بدن شما انرژی وارد می‌کند که اگر در درون آن انواع مغزهای مختلفی وجود داشته باشد می‌تواند ارزش غذایی آن را بالا ببرد.

 

انواع شیرینی لوکوم

لوکوم یکی از شیرینی‌های خوشمزه‌ای است که بافت نرمی دارد و همه افراد می‌توانند از آن میل کنند. به همین دلیل افرادی که به ذائقه‌های مختلفی دارند با افزودن ترکیبات جدید به آن انواع لوکوم را تهیه کردند.

 با توجه به این که در حال حاضر انواع لوکوم بسیار زیاد است؛ اما در ادامه به لوکوم‌هایی که با ذائقه ایرانی سازگار هستند و در ایران طرفداران زیادی دارند، اشاره می‌کنیم.

  • لوکوم مغزدار
  • لوکوم کاکائویی
  • لوکوم کارامل
  • لوکوم پرتقال
  • لوکوم زعفرانی
  • لوکوم لیمو
  • لوکوم نارنگی
  • لوکوم دارچینی
  • لوکوم سیب

شما با توجه به علاقه خود می‌توانید هر کدام از لوکوم‌های بالا را تهیه نمایید. دقت کنید که تهیه لوکوم مغزدار بسیار راحت است و شما می‌توانید آن را به راحتی با تهیه مواد اولیه بسیار آسان و در دسترس درست کنید. برای خرید لوکوم از سایت معتبر طلوع پخش میتوانید خرید لوکوم طلوع پخش را جستجو نمایید و وارد سایت شوید.

 

ارزش غذایی شیرینی لوکوم

اگر رژیم غذایی دارید و می‌خواهید بدانید که ارزش غذایی لوکوم چقدر است تا بتوانید به کمک آن وزن خود را کنترل کنید. در ادامه به میزان کالری و ارزش غذایی لوکوم در هر 100 گرم اشاره می‌کنیم.

 

  • کربوهیدرات: 89.28 گرم
  • پروتئین: 0،12 گرم
  • چربی: 0،19 گرم
  • فیبر: ندارد
  • کلسترول: ندارد
  • پتاسیم: 19 میلی گرم
  • کلسیم: 5 میلی گرم
  • آهن: 0.1 میلی گرم

طرز تهیه لوکوم پسته‌ای

 

ناتن

 

اگر از علاقه‌مندان به لوکوم‌های مغزدار هستید در ادامه لوکوم پسته‌ای را به عنوان یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین لوکوم‌های ایرانی اشاره می‌کنیم تا شما بتوانید آن را به راحتی در خانه تهیه نمایید.

 

مواد لازم برای تهیه لوکوم پسته‌ای

نشاسته

۱ پیمانه

شکر

۱٫۵ پیمانه

ژلاتین

۲ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده

۱ قاشق غذاخوری

وانیل

نوک قاشق چایخوری

کره

۲۰ گرم

پودر هل یا زنجبیل

به مقدار دلخواه

مغز پسته

۲ قاشق غذاخوری

 

بعد از فراهم کردن مواد بالا می‌توانید دستورات زیر را برای تهیه لوکوم مغزدار پسته‌ای شروع کنید.

مرحله اول

نشاسته را با پودر هل در داخل یک قابلمه بریزید و آن‌ را به هم بزیند. حالا وانیل را به همراه 2.5 پیمانه آب ولرم اضافه کنید. مواد را کاملا با هم ترکیب کنید تا نشاسته به صورت یکدست در داخل قابلمه حل شود.

مرحله دوم

ژلاتین را در داخل یک کاسه ریخته و یک سوم لیوان به آن آب اضافه کنید تا ژلاتین در آن خیس شود. حالا در ادامه شما قابلمه دارای نشاسته را روی شعله ملایم حرارت قرار دهید و آن را دائم روی شعله تا انتهای کار هم بزنید.

مرحله سوم

مواد را تا زمانی به هم بزنید که کاملا غلیظ شوند؛ وقتی غلیظ شدند به آن شکر اضافه کنید. در این جا برای این که شکر در داخل مواد حل شود شعله را کمی بالا ببرید و بعد از آن که شکر کاملا حل شد زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید.

مرحله چهارم

زعفران را با مواد داخل قابلمه خوب ترکیب کنید تا یکدست شود. بعد از آن که مواد داخل قابلمه را غلیظ کردید مخلوط ژلاتین را به آن اضافه نمایید و خوب به هم بزنید تا با مواد داخل قابلمه یکدست شوند.

مرحله پنجم

در این بخش از طرز تهیه لوکوم مغزدار شما کره را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و به هم زدن مواد خود ادامه دهید تا کاملا آن‌ها سفت و حالت دار شوند. حالا در این بخش باید مغز پسته را به مواد اضافه کنید و آن‌ها را خوب ترکیب نمایید.

مرحله ششم

بعد از آن که پسته با دیگر مواد داخل قابلمه به خوبی ترکیب شدند قابلمه را از روی شعله حرارت برداشته و آن را کنار بگذارید. یک قالب و یا سینی بردارید و با آب آن را مرطوب کنید و یک پاکت فریزر در داخل آن قرار داده و آن را چرب نمایید.

مرحله هفتم

مواد داخل قابلمه را به صورت یکدست روی قالب ریخته و آن را در داخل یخچال قرار دهید. بعد از 3 ساعت لوکوم مغزدار پسته‌ای شما آماده خواهد بود.

مرحله هشتم

لوکوم را به صورت دلخواه برش زده و آن را به آرد سفید آغشته کنید. در نهایت نیز آن‌ها را در داخل ظرف درب دار قرار داده و حداکثر به مدت یک هفته در داخل یخچال استفاده کنید.

خلاصه

 لوکوم مغزدار، کاکائویی، دارچینی، کاراملی، سیب و غیره از جمله آن‌ها هستند که شما می‌توانید تنها با تهیه مواد اولیه نشاسته، شکر، ژلاتین، هل، مغز پسته و غیره درست نمایید.

برای تهیه لوکوم مغزدار می‌توانید طبق دستورات بالا اجرا کنید و در نهایت یک لوکوم پسته‌ای خوبی داشته باشید. دقت کنید که شما بعد از تهیه لوکوم مغزدار می‌توانید آن‌ها را به مدت یک هفته در درون یخچال نگهداری کنید.

کد مطلب: ۳۶۸۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت