وزیر فرهنگ:

حج امسال با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست/ برنامه‌های فرهنگی حج برای زائران ایرانی ۵۰ درصد افزایش یافت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که هیچ دوره‌ای از حج را نمی‌توان با دوره امسال مقایسه کرد، گفت: امسال با وجود گرمای کم‌سابقه و با کمترین تعداد کارگزار و خادم حج در طول سال‌های پس از انقلاب شاهد برنامه‌ریزی و مدیریتی بسیار مطلوب از جمله افزایش ۵۰ درصدی برنامه‌های فرهنگی برای زائران ایرانی بودیم.

حج امسال با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست/ برنامه‌های فرهنگی حج برای زائران ایرانی ۵۰ درصد افزایش یافت

محمدمهدی اسماعیلی در دیدار با رئیس سازمان حج و زیارت و نماینده مقام معظم رهبری تاکید کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که امسال یکی از بهترین دوره‌های حج با تلاش همه کارگزاران رقم خورد و به یاری خدا و با رهنمودهای مقام معظم رهبری که درباره حج داشتند، اعزام زائران و برنامه‌های مربوط به موسم حج برای حجاج ایرانی به خوبی انجام شد.

وی افزود: طبیعتا مدیریت و برنامه‌ریزی سفر حجاج در چنین رویداد عظیمی با توجه به تحریم های ظالمانه و افزایش بی سابقه دمای هوا در ۲۵ سال گذشته بدون مشکل و نقص نخواهد بود. با این حال اقدامات خوبی برای حجاج ایرانی انجام شد و شاهد برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی و دینی بودیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حج مسائل خاص خودش را دارد و نیاز است که ما برای رسیدن به حجی که مورد نظر حضرت امام(ره) و رهبری است تلاش بیشتری کنیم. در همین راستا نیز امسال پیش از حج حتی برای روحانیون کاروان‌ها آزمون‌هایی برگزار کردیم و مصاحبه‌هایی انجام دادیم تا افرادی که توانایی جسمی، روحی و علمی‌شان کامل بود را به عنوان کارگزاران حج اعزام کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌ که در حج امسال زائر نوزاد چند ماهه و زائر ۱۰۱ ساله نیز حضور داشتند، تصریح کرد: مدیریت و تامین نیازها و شرایط سفر به سرزمین وحی برای ده‌ها هزار نفر در سنین مختلف بی‌تردید کار ساده‌ای نیست. از قضا امسال نیز اختلاف سنی بین زائران زیاد بود و از سنین مختلف زائر داشتیم. با این حال خوشبختانه امسال توانستیم با وجود همه مشکلات حج باشکوهی داشته باشیم.

اسماعیلی افزود: این موفقیت در اعزام و مدیریت حجاج در حالی رقم خورد که در این دوره از حج نسبت به همه سفرهای حج پس از انقلاب کمترین تعداد کارگزار و خادم را نسبت به تعداد زائران داشتیم. سرانه کارگزاری یا خادمان نسبت به زائران ما معمولا بین ۶ تا ۱۲ درصد بود. اما امسال این رقم به ۵ درصد رسید که سبب شد ۵ کاروان بیشتر زائر اعزام کنیم.

وی از افزایش ۵۰ درصدی برنامه‌های فرهنگی برای حجاج ایرانی خبر داد و گفت: جلسات و محافل قرآنی و دینی امسال حدود ۵۰ درصد نسبت به دوره‌های گذشته افزایش یافت. محوریت همه برنامه‌ها نیز قرآن بود. ضمن این‌که جلسات جنبی دیگری مانند همایش فلسطین، رونمایی کتاب و همچنین ۵ نشست با فرهیختگان کاروان‌ها نیز برگزار شد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: یکی از اقدامات مهم فرهنگی که امسال انجام شد این بود که جلسات قرآنی را در کاروان‌ زائران کشورهای دیگر نیز برگزار کردیم. حدود ۲۰ برنامه قرآنی در کاروان زائران سایر کشورها برگزار شد که مورد استقبال قرار گرفت.

در این نشست سیدعباس حسینی رییس سازمان حج و زیارت نیز گزارشی از روند چگونگی برگزاری حج امسال ارائه کرد.

کد مطلب: ۳۶۹۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت