پمپ آب خانگی چیست

پمپ آب در منازل عموماً به منظور بالا بردن فشار آب و فراهم کردن میزان آب نیازمند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پمپ آب خانگی چیست

پمپ آب در منازل عموماً به منظور بالا بردن فشار آب و فراهم کردن میزان آب نیازمند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پمپ‌‌های آب خانگی که معمولاً برای افزایش فشار آب در استفاده‌های روزمره‌ی خانگی و مسکونی به کار می‌روند، در ساختمان‌ها و مجتمع‌های کوچک تجاری و مسکونی کاربرد دارند. در حالی که در مجتمع‌‌‌های بزرگتر و ساختمان‌های تجاری عظیم، استفاده از بوستر پمپ‌‌‌‌‌‌های مخصوص آبرسانی رایج است.

پمپ‌های آب خانگی غالباً برای افزایش فشار آب در آپارتمان‌ها و ادارات به کار می‌روند و به این صورت عمل می‌کنند که در ساختمان‌هایی با افت فشار آب، پس از نصب پمپ در مسیر لوله‌کشی‌ هر واحد، با اعمال فشار مناسب، مشکل کمبود فشار آب را مرتفع می‌سازند.

عموما به منظور انتخاب پمپ آب خانگی میبایست به عوامل گوناگونی توجه کنید در این قسمت از مهمترین عوامل تاثیر گذار در انتخاب یک پمپ آب خانگی را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

تعداد طبقات ساختمان، تعداد واحد ها در هر طبقه، متراژ واحدها، تعداد شیرهای آب ساختمان و همینطور میزان مصرف آب از جمله عامل های موثر در انتخاب پمپ آب خانگی می باشند.

2

پمپ آب کوچک

پمپ آب کوچک، نوعی پمپ با اندازه کوچک برای استفاده در یکایک واحدهای مسکونی طراحی شده است. در میان انواع پمپ‌های آب کوچک، پمپ آب ۱۲ ولت به خاطر ساختار ساده‌ی داخلی و خارجی و وزن سبک‌تر نسبت به سایر پمپ‌های مشابه در خانه‌ها، از محبوبیت زیادی برخوردار است.

پمپ آب کوچک به طور معمول در سایزهای کوچک تری در مقایسه با دیگر پمپ های آب خانگی می باشند که توان دهی بالایی داشته و جهت پمپاژ آب یخچال ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی کاربرد دارد و استفاده میشود.

این دسته از پمپ آب ها از لحاظ ابعاد ظاهری دارای ابعاد کوچکی میباشند و همچنین وزن کمتری را دارا می باشند. توان این نوع پمپ ها یا همان پمپ آب ۱۲ ولت از یک اصل نیز بالاتر نمی رود. عملکرد کلیه این نوع پمپ ها توسط برق بوده و در جهت قطعی برق پمپاژ آب نیز کار نمیکند و همین نیز یکی از معایب پمپ آب ۱۲ ولت می باشد. همچنین میبایست توجه کنید که پمپ آب کوچک مکش ندارد و لازم است فشار حداقل آب هنگام ورودی به آنها بالا باشد.

با توجه به کوچک بودن سایز این نوع پمپ آب ها و عملکرد بی صدای آنها پمپ آب کوچک برای قرار گرفتن داخل واحد آپارتمان بسیار مناسب می باشد.

پمپ آب کوچک مسئول تامین فشار لازم جهت روشن شدن آبگرمکن را بر عهده دارد. همچنین پمپ آب کوچک می تواند به علت دارا بودن فلوسوئیچ جریان درون لوله پمپ را روشن کند و در زمان عدم استفاده از آب منجر به خاموش شدن آن شود.

از جمله پمپ آب کوچک می توان به پمپ آبگرمکن نیز اشاره کرد. که کاربرد اصلی پمپ آبگرمکن افزایش فشار آب آبگرمکن میباشد که می توان از آن جهت امور درون واحد استفاده نمود.

پمپ آب کوچک به طور معمول صدای کمتری تولید می‌کند و می‌توان آن را پمپ آب بیصدا نیز نامید. لازم به ذکر است که موقع فعالیت صدای ریز و کوچکی تولید می کند که به اندازه ای نمیباشد که سبب آزردن گوش شما بشود.

یکی از معایب پمپ آب کوچک این است که نمی‌توان از پمپ‌های آب کوچک مخصوص آبگرمکن برای چندین واحد به طور همزمان استفاده کرد. برای بهره‌برداری صحیح از پمپ آب کوچک آبگرمکن، ضروری است که هر واحد مسکونی به طور مستقل پمپ مورد نظر را نصب نماید تا از آن استفاده کند.

3

چرا پمپ آب قطع نمی شود

در دنیای کنونی، یکی از دغدغه‌های شایع در خصوص پمپ‌های آب این پرسش است که چرا پمپ آب خاموش نمی‌شود. اصلی‌ترین علت ادامه‌دار بودن کارکرد پمپ آب، نقص در شیر یک‌طرفه آن است. همینطور، عملکرد مداوم و بی‌وقفه پمپ و تولید صدای زیاد آن می‌تواند، به‌ویژه برای ساکنان آپارتمان‌ها، موجب حس ناراحتی و مزاحمت گردد.

اگر پمپ آب به طور مداوم و بدون وقفه کار کند، دیافراگم داخلی پمپ و روغن موجود در آن دچار افزایش دما شده و همین امر می‌تواند به تدریج منجر به خرابی و از کار افتادن پمپ گردد. علاوه بر این، منبع تحت فشار دیافراگمی نیز ممکن است بر اثر گرم شدن مداوم ناشی از کارکرد بی‌وقفه پمپ آب، آسیب ببیند و دچار نقص فنی شود.

یکی دیگر از دلایل کارکرد مداوم اتومات پمپ آب این است که ممکن است حداقل یکی از موارد زیر باز بماند یا به درستی تنظیم نشود:

·مجاری آب فلاش تانک

·شیلنگ آب دستگاه تصفیه آب

·شیلنگ آبگرمکن

·شیلنگ آب کولر آبی

حل مشکل یکسره کار کردن پمپ آب

قبل از شروع به بررسی یا تعمیر پمپ آب و رفع مشکل کارکرد مداوم آن، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که تمامی منابع تغذیه برقی پمپ آب را قطع کرده‌اید تا خطر برق‌گرفتگی را به حداقل رسانده و محیط کار ایمنی داشته باشید. این شامل خاموش کردن کلید و فیوزهای مرتبط با پمپ در پنل برقی، و نیز جدا کردن هرگونه پلاگ‌های برقی متصل به پمپ می‌شود.

در ادامه روند عیب‌یابی و رفع ایراد از کار نیفتادن پمپ آب، بایستی سطح فشار داخل مخزن فشار را مورد بررسی قرار دهید. از آنجایی که عملکرد قطع و وصل شدن پمپ آب تحت تأثیر فشار داخل مخزن فشار قرار دارد، کنترل و تأیید فشار داخل این مخزن یکی از متدهای پایه‌ای برای حل مشکل است. برای انجام این فرآیند، ابتدا باید شیلنگی که آب را به مخزن متصل می‌کند، را در قسمت زیرین مخزن جدا کنید تا کلیه آب موجود در داخل مخزن به طور کامل خالی شود.

به منظور باد کردن تیوپ داخل مخزن تحت فشار، از دستگاه تنظیم باد استفاده کنید و باد را تا فشار استاندارد تیوپ، که باید 0.9 برابر فشار روشن شدن پمپ آب باشد، پُر کنید.

4

علت یکسره شدن اتومات پمپ آب

میتوان گفت یکی از علت یکسره شدن اتومات پمپ آب نشتی لوله های آب می باشد، اگر که نشتی در لوله کشی ساختمان موجود باشد. قطعا با یکسره کار کردن پمپ آب مواجه میشویم. اگر نشتی آب زیاد باشد اتومات نمیتواند فشار لازم به منظور عمل کردن را احساس کند. به همین دلیل دلیل یکسره شدن پمپ آب با نشتی آب میتواند یکی از مهم ترین دلایل قطع نشدن پمپ آب باشد.

یکی دیگر از دلایلی که میتواند سبب خاموش نشدن پمپ آب و یکسره کار کردن آن شود به هم چسبیدن کنتاکت‌های کلید اتومات می باشد.

 

کد مطلب: ۳۷۲۴۶۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت