داستان عکسی که موجب تمسخر آمریکا توسط طالبان شد

گروه شبه‌نظامی طالبان مدتی است که با انتشار عکس ها و ویدیوهای تبلیغاتی، آمریکا را مورد تمسخر قرار می دهد.

داستان عکسی که موجب تمسخر آمریکا توسط طالبان شد

در یکی از تصاویر تبلیغاتی طالبان، عکسی قدیمی بازسازی شده است که در نسخه اصلی آن تفنگداران آمریکایی پرچم آمریکا را بعد از پیروزی در نبرد جزیره ژاپنی آیوا جیما به اهتزاز درمی‌آورند؛ حالا اعضای یگان ویژه طالبان، این تصویر نمادین از جنگ جهانی دوم را دستاویز تمسخر آمریکایی ها قرار داده اند.

ایسنا در ادامه این گزارش نگاهی دارد به این عکس قدیمی که در نبرد «ایووجیما» در اواخر جنگ جهانی دوم بین نیروهای دریایی ایالات متحده امریکا و ژاپن ثبت شد.

نبرد «ایووجیما» در ژانویه و فوریه ۱۹۴۵ بالا گرفت و طی آن جزیره ایووجیما به اشغال ایالت متحده درآمد. در جریان همین نبرد بود که یکی از معروف‌ترین عکس‌ها از جنگ جهانی دوم به نام «بالا بردن پرچم در ایووجیما» توسط جو رزنتال در تاریخ ۲۳ فوریه سال ۱۹۴۵ به ثبت رسید. این عکس توانست جایزه پولیتزر در بخش روزنامه‌نگاری را از آن خود کند.

در این عکس پنج نفر از سربازان نیروی دریای امریکایی را می‌بینیم که در حال بلند کردن پرچم امریکا پس از نبرد ایووجیما هستند. البته این پرچم اولین پرچمی نبود که پس از آن نبرد در آن روز به اهتزاز درآمد. همان طور که رزنتال تنها عکاسی نبود که از پرچم‌های بالا برده شده توسط سربازان امریکایی عکس گرفت. سه نفر از سربازان حاضر در این عکس روز بعد، طی یک عملیات از دنیا رفتند.

البته در آن لحظه، رزنتال یکی از چندین عکاس حاضر بر بالای کوه سوریباچی، بلندترین نقطه جزیره آتش‌فشانی بود. تصاویر این عکاسان بعدها کل داستان پشت پرده این تصویر مشهور را فاش کرد. آنها مدارکی را ارائه دادند که دال بر مصنوعی بودن عکس برنده جایزه پولتیزر بود.

با این حال هال بویل، یکی از دبیران اجرایی سابق ویرایش عکس در آسوشیستدپرس که جو رزنتال را می‌شناخت، در مصاحبه‌ای به سی ان ان گفته بود که این عکس صحنه‌سازی نشده است.

او همچنین بیان کرده بود: «شایعه ها درباره صحنه‌سازی بودن این عکس به خاطر دلیل جالبی آغاز شد. در واقع روزنتال عکس دیگری را در قله کوه سوریباچی صحنه سازی کرده بود. اما آن عکس با «بالا بردن پرچم» متفاوت بود و پس از آن، گرفته شد. در عکس صحنه‌سازی شده، نیروهای دریایی جلوی پرچم ژست گرفته بودند و پیروزمندانه کلاه‌ها و تفنگ‌هایشان را در هوا نگه داشته بودند. این عکس به نام «گانگ هو» شناخته می‌شود. رزنتال پیش از اینکه حتی عکس‌های خود را ببیند فیلم آنها را با هواپیما برای ویرایش ارسال کرد. عکس مشهور او پیش از اینکه با روزنامه‌های سراسر دنیا به اشتراک گذاشته شود، با رادیوفکس به سان فرانسیسکو ارسال شد.»

او ادامه داد: «زمانی که عکس رزنتال به انتشار و شهرت زیادی رسید، عکاسی دیگر که عکس او نادیده گرفته شده بود ادعا کرد که این عکس صحنه سازی شده است و واقعی نیست. بعداً زمانی که یک نفر از رزنتال درباره صحنه سازی شدن عکس مشهورش سوال کرد، او به اشتباه فکر کرد که منظور عکس «گانگ هو»ی اوست به همین دلیل به این سوال جواب مثبت داد. ولی وقتی که متوجه اشتباهش شد دیگر برای اصلاح کردن حرفش خیلی دیر شده بود. رزنتال باقی عمرش را صرف دفاع از حقیقی بودن عکس خود کرد.»

عکسی که طالبان دستاویز مسخره آمریکا قرار داد

 

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۵۳۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت