سربازی که راوی درد و رنج جنگ شد!

هشدار؛ این خبر حاوی تصویری است که ممکن است تماشای آن برای همه مناسب نباشد!

سربازی که راوی درد و رنج جنگ شد!

برنامه «عکس‌های تکان‌دهنده» از شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی در این قسمت به نمایش و بررسی عکس مشهور «سرباز سوخته» اختصاص دارد.

 «عکس‌های تکان‌دهنده» به کارگردانی کیانوش الطافی که هر هفته با انتخاب عکسی تاثیرگذار و ماندگار در تاریخ به بررسی و نقد آن می‌پردازد، در این قسمت به بررسی عکس مشهور «سرباز سوخته» که توسط کنت جارک عکاس آمریکایی در ۲۸ فوریه ۱۹۹۱ در جریان جنگ خلیج فارس ثبت شده، می‌پردازد.

 این عکس یک سرباز عراقی را نشان می‌دهد که تلاش می‌کند خود را از وسیله نقلیه‌ای که روی آن سوار بوده است، بالا بکشد در حالی که شعله‌ها وسیله او را در بر گرفته است و بدنش را تا عمق استخوانش خاکستر کرده است. «کنت جارک» در این عکس سرباز سوخته را که آتش چیزی از جزییات چهره‌اش باقی نگذاشته در کنار پیکرهای هم‌قطاران کشته شده‌اش به تصویر کشیده است. درد و نگاه خیره این سرباز به ناکجا بدون اینکه واقعا چشمی وجود داشته باشد، گویای درد و رنج ناشی از جنگ است.

سربازی که راوی درد و رنج جنگ شد!

این عکس که می‌توانست نماد جنگ خلیج فارس باشد، با هدف جداسازی مردم از واقعیت‌ها و تبعات ناگزیر جنگ و پوشاندن بخشی از حقیقت، مورد سانسور قرار گرفت و راهی به نشریات آمریکایی پیدا نکرد؛ اما در شرایطی که تایم و آسوشیتدپرس از انتشار عکس خودداری کردند، ابزرور (نشریه‌ای انگلیسی) و لیبراسیون فرانسه، عکس را قبول کردند و چند ماه بعد سرانجام پای عکس به American Photo هم باز شد.

«عکس‎های تکان‎دهنده» کاری از واحد برنامه‌های شبکه پرس تی‌وی است که برای مخاطبان اسپانیایی‌زبان شبکه هیسپان تی‌وی زبانگردانی شده است. این برنامه روز پنجشنبه ـ ۲۲ اردیبهشت ماه ساعت ۰۴:۱۵ بامداد به وقت تهران پخش می‌شود و تکرار آن همان روز ساعت ۱۱:۱۵،۱۵:۱۵ و روز جمعه ساعت‌ ۱۳:۱۵ برای اسپانیایی‌زبان‌های سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود.علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به آدرس https://www.hispantv.com/showprogram/fotos-que-sacuden-al-mundo/۵۳۴ این برنامه را در وب‌سایت شبکه هیسپان تی وی مشاهده کنند.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۵۹۵۸۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت