عکس‌های منتخب «گاردین» از حمله اسرائیل به غزه، جنگ روسیه و اوکراین و رسم‌های سنتی

جهان در هفته‌ها و ماه‌های اخیر مانند همیشه درگیر اتفاقات و وقایع مختلفی بوده است. به دلیل تنوع جمعیت کره زمین و مسائل سیاسی،‌ اجتماعی، فرهنگی و اقلیمی هریک، تعدد و تکثر اتفاقات در دنیای امروز آنقدر زیاد است که مردم هر کشور خواه ناخواه، از همه آن‌ها مطلع نمی‌شوند و از بسیاری بی‌خبر می‌مانند.

عکس‌های منتخب «گاردین» از حمله اسرائیل به غزه، جنگ روسیه و اوکراین و رسم‌های سنتی

درست است که تعداد رسانه‌های حقیقی و مجازی بیش از حد تصور است و همینطور وجود اینترنت پرسرعت و تسریع یافتن دانلود و آپلود اخبار و فایل‌های خبری، سرعت انتقال اخبار را افزایشی چشم‌گیر بخشیده، با این حال بازهم اطلاع‌رسانی از همه وقایع کاری بس دشوار به نظر می‌رسد. 

بر همین اساس برخی رسانه‌ها به جز ارائه اخبار مکتوب، به انتشار اخباری در قالب مدیا؛ «صوت» و «تصویر» می‌پردازند (که اتفاقا در دنیای امروز بسیار مورد توجه است) یا تلاش دارند بر اساس پادکست‌های روزانه، هفتگی و ماهانه از سوختن اخبار جلوگیری کنند.

در میان همه روش‌ها و شیوه‌های مرسوم، یکی از قالب‌های کلاسیک که از زمان ابداع عکاسی و اختراع چاپ تاکنون مورد توجه بوده، ارائه گزارش‌های تصویری است که رسانه‌های مجازی (خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و پایگاه‌های خبری) داخل کشور همچنان بر همین اساس به ارائه اخبار تصویری خود می‌پردازند. البته این روش همچنان در دیگر کشورها هم مورد توجه است، اما اتفاقی که رسانه‌هایی چون «گاردین»، «رویترز» و دیگر خبرگزاری‌های خارجی و بین‌المللی به آن می‌پردازند، انتشار تک‌عکس از کشورهای مختلف و اتفاقات مربوط به آنهاست، که عکس‌نوشت (کپشن یا توضیحی کوتاه) ضمیمه آن می‌شود. 

لازم به توضیح است که «گاردین» در اغلب کشورها و سرزمین‌های دورافتاده، عکاس دارد و با عکاسان آزاد بسیار زیادی کار می‌کند. عکس‌های این هفته «گاردین» به حوادثی چون جنگ روسیه - اوکراین و حمله اسرائیل به غزه پرداخته و اتفاقات دیگری را نیز پوشش داده که در کشورهایی چون انگلیس، لهستان، ایالات متحده آمریکا، ژاپن، کلمبیا، روسیه، کنیا، هند، کوبا و اسپانیا رخ داده است.

در ادامه برخی فریم‌ها از عکس‌های اخیر خبرگزاری «گاردین» و جزییات مربوط به آنها می‌آید:

اسپانیا

1

یک اسب‌سوار در جشنی سنتی با عنوان «Jaleo» که درجشنواره «Sant Gaietà» و در کشور اسپانیا برگزار می‌شود و بسیار پرطرفدار است. Matthias Oesterleعکاس این اثر است. 

دهلی نو/ کشور هند

2

مغازه‌داری که مشغول نمایش اجناس خود برای فروش در روزی بخصوص است. این فرد «راخی/ « Rakhis» می‌فروشد که در جشنواره‌ای متعلق به هندوها استفاده‌ای نمادین و مقدس دارد. این رویداد «راکشا باندان/ Raksha Bandhan» مراسم سالانه و محبوب سنتی در هند است. این رویداد مناسک‌گونه که در برخی دیگر از کشورهای آسیایی برگزار می‌شود، تحت تاثیر فرهنگ هندو ایجاد شده است. در «Raksha Bandhan» خواهران در هر سن و سالی طلسم یا حرز به نام «راخی» / «Rakhis» را به دور مچ برادران خود می‌بندند، تا به صورت نمادین از آن‌ها محافظت شود. دختران در ادامه و در ازای این کار هدیه‌هایی دریافت می‌کنند. به طور واضح دختران با اینکار مسئولیت و حمایت خود از برادر را اعلام می‌دارند. عکاس این اثر سجاد حسین از خبرگزاری فرانسه است. 

نایروبی/ کشور کنیا

3

اهالی نایروبی کشور آفریقایی کنیا در راهپیمایی نهایی انتخاباتی معاون رئیس جمهور و نامزد ریاست جمهوری کنیا در استادیوم ملی «Nyayo» گرد هم آمده‌اند. عکاس باز راتنر از خبرگزاری رویترز. 

غزه/ فلسطین

4

مرد فلسطینی پس از حملات هوایی اسرائیل در میان آوار خانه ویران شده‌اش مبهوت راه می‌رود. محمد عابد از خبرگزاری فرانسه عکاس این اثر است. 

خارکف/ اوکراین

5

سربازی اوکراینی پس از جنگی چند ماهه که به بخشی از زندگی اوکراینی‌ها تبدیل شده با چرخ دستی به در فروشگاهی به خرید مشغول است. ناچو دوچه از خبرگزاری «رویترز» عکاس این اثر است. 

کارولینای شمالی/ ایالات متحده

6

سگی در کرولینای شمالی ایالات متحده آمریکا مشغول بازی در استخر. شکار در لحظه از این عکس اثری زیبا ساخته است. عکس از «Zuma Press». نام عکاس قید نشده است. 

 توکیو/ ژاپن

7

جشنواره سالانه «Bon Odori» در ژاپن. این رویداد نوعی مناسک سنتی ژاپنی است که از بودیسم سرچشمه می‌گیرد. زنان ژاپنی با پوشیدن لباس سنتی «کیمینو» در این جشن گرد هم آمده‌اند. عکاس این اثر ایسی کاتو اهل ژاپن از خبرگزاری «رویترز» است. 

کوکوتا/ کلمبیا

8

مردی کلمبیایی در نزدیکی مرز ونزوئلا در حال حمل موز است و از مسیری غیرقانونی طی مسیر می‌کند. در توضیح عکس آمده است: «با احیای روابط دیپلماتیک دو کشور، مرز به تدریج باز خواهد شد». عکاس ماتیاس دلاکروا.

سن پترزبورگ/روسیه

9

جشنواره‌ای سالانه در روسیه برگزار می‌شود که به قایق‌های چوبی پارویی اختصاص دارد. مردم علاقمند به این رویداد قایق‌های پارویی خود را در رودخانه مویکا به آب می‌سپارند. عکاس: دیمیتری لاوتسکی.

ماتانزاس/ کشور کوبا

10

طی روزها و هفته‌های گذشته صاعقه برخوردهای متعددی با زمین در کشورهای مختلف داشت. در این عکس یک انبارسوخت پس از برخورد صاعقه آتش گرفته و این سوتر بچه‌ها در گرمای تابستان تن به آب سپرده‌اند و دود برپاست. الکساندر منگینی از «رویترز» عکاس این اثر است.

منبع: ایلنا
کد مطلب: ۳۶۱۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت