زیباترین تصاویر هوایی از جهان در سال ۲۰۲۲

به تازگی جوایزِ عکاسی سیِنا (Siena)، برندگان بخش عکاسی با درون یا پهبادِ سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد.

زیباترین تصاویر هوایی از جهان در سال ۲۰۲۲

همان‌طور که از عنوان این جوایز مشخص است، تفاوت عمده آن با دیگر جوایز عکاسی در دنیا در این نکته است که تمام این عکس‌ها توسط پهباد گرفته شده است. مثل همیشه امیدوارم از تماشای این عکس‌های هواییِ فوق‌العاده لذت ببرید.

 

گِردابِ بزرگِ سفید

زیباترین تصاویر هوایی از جهان در سال 2022

عکس تحسین شده در بخش حیات وحش

 

عکاس: کِلِی فولدِن

 

این کوسه سفید جوان در حوالی ساحلِ سانتا باربارا سوژه دوربین کلی فولدن شد. عکاس درباره این عکس می‌گوید:

"این کوسه جوان مشغول دنبال کردنِ دسته‌ای از ماهی‌های خوشمزه بود و چیزی که بیشتر نظر من را جلب کرد، ردِ حرکتِ او روی کف دریا بود. به این ردِ خاص "ردِ گردابی" گفته می‌شود و حرکات خاصِ دمِ کوسه سفید باعث ایجاد آن می‌شود. در واقع اگر جرئتِ نزدیک شدن به این کوسه‌ها را داشته باشید خواهید دید که پشت سرِ آن‌ها تعداد زیادی گردابِ کوچک یا نقاطی که در آن آب به صورت دایره‌ای می‌چرخد، ایجاد می‌شود و این به نظر من بسیار زیبا و جالب است."

 

بیگ بنگ

زیباترین تصاویر هوایی از جهان در سال 2022

انتخاب شده به عنوان برترین عکسِ سال

عکاس: آرماند سارلانگو

 

پیش از هرچیز لازم است بگویم شما مشغول تماشای آتش فشانِ فاگرادالشفیاش (Fagradalsfall) در مراحل پایانی فوران هستید، صحنه‌ای که بی‌شک بدون بهره بردن از پهباد به دلیل دمای بالای هوا و شرایط نامساعد جوی، قادر به تماشای زیبایی آن نبودیم. عکاس درباره عکس زیبایش می‌گوید:

"نقطه‌ای که می‌بینید یک شکافِ ثانویه برای فوران است و در 100 متری فوران اصلی اتفاق افتاده است. این عکس در آخرین فازهای فوران یک آتش‌فشان ثبت شده است آن‌هم در شرایطی که در کنار دمای بسیار زیاد، در آن لحظات غربِ کشورِ ایسلند درگیر باران شدید و وزش باد بود. تماشای چنین عکسی بدون بهره بردن از پهباد برای انسان‌ها ممکن نبود."

 
 

همبستگی

زیباترین تصاویر هوایی از جهان در سال 2022

عکس برتر بخش حیات وحش

عکاس: مهدی محبی پور

 

این عکسِ زیبا از نحوه منحصر بفردِ سبک زندگی و البته استراحتِ فلامینگوها محصولِ دوربین یک عکاسِ ایرانی است. این عکس از نظر بصری بسیار زیباست و تعداد زیاد و شباهت فراوان فلامینگوها و البته نور و رنگِ بی‌نقصِ عکس برای بیننده این توهم را به وجود می‌آورد که گویی مشغول تماشای تصاویر بی‌شمار یک فلامینگو در تعداد زیادی آینه است.

ظاهرا فلامینگوها تقریبا تمام وقتِ خواب و بیداری‌شان را به دلیل امنیت به همین ترتیب و در کنار هم می‌گذرانند. رنگِ خاصِ این پرنده‌های زیبا در کنار نورپردازی خوش‌رنگِ آسمان، یک عکسِ به یاد ماندنی به وجود آورده است.

برداشتِ علف (C ollecting Bang Grass )

زیباترین تصاویر هوایی از جهان در سال 2022

عکس تحسین شده در بخش انسان‌

عکاس: هو بین گویِن

علف خاصی که سوژه این عکس مشغول جمع‌آوری آن است، Bang Grass نامیده می‌شود. این گیاه با نام علمی Lepironia articulate ظاهرا بهترین جایگزین طبیعی برای نی‌های پلاستیکی است. همان‌طور که حتما می‌دانید نی‌های پلاستیکی پس از وارد شدن به طبیعت و اقیانوس‌ها، باعث آسیب‌های فراوانی به گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری می‌شوند و به همین دلیل طی سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای ارائه بهترین جایگزین برای نی‌های پلاستیکی آغاز شده است.

بر اساس صحبت‌های عکاس، ظاهرا بیشترِ این زمین‌ها مملو از یک ماده شیمیایی با نام Alum یا زاج است و به همین دلیل اهالی محلی توانایی کاشتِ محصول دیگری در این زمین‌ها به غیر از علفِ بنگ را ندارند.

هرج و مرجِ بی‌نقص

زیباترین تصاویر هوایی از جهان در سال 2022

عکس تحسین شده در بخش حیات شهری

عکاس: سارا زانینی

عکاسِ ایتالیاییِ این عکس با پهباد سراغ منظره‌ای در روستاهای سیسیل در منطقه پالرمو در کشور خودش رفته و در یک صبحِ تابستانی، یک عکس مجذوب کننده ثبت کرده است.

تماشای چنین عکس‌هایی انگار چشمِ بیننده را قلقلک می‌دهد. همه‌جای این عکس زیباست، از تصویر دور از مرکز توجهِ قله‌های کوه گرفته تا رنگِ طیفِ نارنجیِ سقفِ خانه‌ها که انگار منظره را به حرکت درآورده است.

 

شبیه به یک نقاشی

زیباترین تصاویر هوایی از جهان در سال 2022

عکس برتر در بخش عروسی

عکاس: زیستوف کرافزیک

احتمالا این عکس هم پیچیده‌تر از آن است که برای درکش نیازی به توضیح نباشد. باید به شما بگویم که پس‌زمینه تیره درخت و عروس نه آسمان و بلکه سطح آب یک دریاچه است و درخت روی آب این دریاچه شناور است.

بر اساس گفته‌های عکاس ظاهرا شجاعتِ عروس و البته خلاقیت و موقعیت شناسیِ عکاس باعث ایجادِ این اثر هنری شده است. شاید برایتان باور این موضوع که این عکس در زیر نور خورشید گرفته شده سخت باشد. بازی نور خورشید و سطح آب دریاچه که انگار در حال انعکاس یک آسمانِ پر ستاره است و بسیاری موارد دیگر باعث شده این عروس شجاع یک عکس فوق‌العاده در آلبوم عروسیش داشته باشد.

با هم

زیباترین تصاویر هوایی از جهان در سال 2022

عکس تحسین شده در بخش عروسی

عکاس: نیکیتا داکنیک

بر اساس صحبت‌های عکاس، این صورتِ بسیار بزرگ ظاهرا بخشی از یک فستیوال موسیقی بوده که به تازگی در همان حوالی برگزار شده بود. عکاس با توجه به میل عروس و داماد به داشتن عکسی منحصر بفرد و غیر کلیشه‌ای و البته نزدیک بودن محل قرار داشتن این صورت، تصمیم می‌گیرد یک ایده غیر عادی را امتحان کند. نتیجه همه این‌ها یک عکس به یاد ماندنی می‌شود در لحظه‌ای به یاد ماندنی.

آتش‌فشان در ابرها

زیباترین تصاویر هوایی از جهان در سال 2022

عکس تحسین شده در بخش طبیعت

عکاس: مانوئل ویلارینو لوپز

به گفته عکاس وقتی در روزهای قبل از 19 مارچِ 2021، هزاران زلزله کوچک و بزرگ اطراف پنینسولا را لرزاند همه اهالی محلی می‌دانستند که فوران آتش‌فشان نزدیک است. در نهایت در حدود 9 شب این آتش فشان فوران کرد و به خاطر فشار زیادِ مواد مذاب و البته گرما، همان‌طور که در عکس مشاهده می‌کنید سطح زمین در نقاط مختلفی شکاف خورد و مواد مذاب روی آن جاری شد.

اگر از خطر فراوان چنین اتفاقی و البته آسیب احتمالی به اهالی محلی بگذریم، حتما تایید می‌کنید که تماشای فوران آتش فشان و جاری شدن رودخانه‌هایی خوش رنگ از مواد مذاب بسیار لذت بخش است.

زنان در حال برداشت فلفلِ چیلیِ قرمز

زیباترین تصاویر هوایی از جهان در سال 2022

عکس تحسین شده در بخش انسان

عکاس: عظیم خان رانی

این عکسِ خوش رنگ و لعاب در منطقه بوگورا در شمال کشور بنگلادش گرفته شده است و شاید حتی تماشایش هم دهانتان را بسوزاند. فلفلِ چیلی در فرهنگ مردم بنگال بسیار با اهمیت است و کمتر غذایی در این مناطق بدون این فلفل طبخ می‌شود.

اگر از یک فرد بنگال درباره مهم‌ترین ماده برای طبخ معروف‌ترین خوراک‌های بنگالی بپرسید، بدون شک جوابش فلفل چیلی بسیار تند است و در کنار این خوراک‌های معروف، مردم محلی تقریبا هیچ غذایی را بدون چیلی نمی‌پزند.

خوابیدن روی قایق

زیباترین تصاویر هوایی از جهان در سال 2022

عکس برتر در بخش انسان

عکاس: آنیندیتا روی

رودخانه‌ای که کم و بیش در این عکس حاضر است رودخانه بوریگانگا نامیده می‌شود و نه فقط یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های کشور بنگلادش بلکه یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی این کشور است. داکا شبه بندری است که روی همین رودخانه پر رفت و آمد به وجود آمده و اگر روزی مسیرتان به آن بیفتد احتمالا شلوغی و فعالیت زیاد موجود در آن را باور نخواهید کرد.

مردم محلیِ ساکن در هر دو سمتِ رودخانه بوریگانگا برای رفت و آمد و داد و ستد از نوعی قایقِ کوچک استفاده می‌کنند. صاحبان این قایق‌ها گاهی با فرا رسیدنِ شب و خلوت شدنِ رودخانه ترجیح می‌دهند به جای برگشتن به خانه، شب را روی همین قایق‌ها صبح کنند و به این ترتیب و با زودتر شروع به کار کردن در روز بعد، احتمالا اندکی به درآمدِ روزانه‌شان بی‌افزایند.

ایزوله

 

زیباترین تصاویر هوایی از جهان در سال 2022

عکس تحسین شده در بخش حیات شهری

عکاس: مارتین سانچز

این عکس زیبا در منطقه نیوهمپشایر در میانه یکی از سردترین زمستان‌های کشور آمریکا گرفته شده است و حتما با من هم‌عقیده هستید که تماشای تنهاییِ این کلبه چوبی زیبا در آن پهنه سفید، حس خوشایندی در بیننده ایجاد می‌کند. مارتین سانچز درباره این عکس می‌گوید:

"این کابین کوچک در منطقه نیوهمپشایر، تقریبا در وسط یک دریاچه یخ‌زده بزرگ قرار داشت. وقتی چشمم به تنهایی این کلبه کوچک و البته مقاومتش در جان به در بردن از سردترین زمستانِ آمریکا افتاد، احساس خوبی داشتم. انگار این کلبه و تمام طبیعت پیرامونش، احساس صلح و آشتی را در من بیدار می‌کرد."

برداشت نمک توسط کارگران

زیباترین تصاویر هوایی از جهان در سال 2022

عکس برتر در بخش انتزاعی یا آبسترکت

عکاس: سائوراب سیروهیا

عکاسِ این عکس زیبا در تمامِ مدت صحبت درباره عکسش، به سختی و طاقت فرسا بودن این کار برای کارگران اشاره کرد و بارها و بارها صحبت درباره مشکلات فراوان کارگرانِ مزرعه یا معدن نمک و حقوق اندکشان را به صحبت درباره عکسش ترجیح داد.

از این جنبه تلخِ این عکسِ زیبا که بگذریم بر اساس گفته‌های عکاس این کارگران پس از برداشت برای تبخیرِ آبِ موجود در محصول، نمک‌ها را به شکلی که می‌بینید زیر نور خورشید پخش می‌کنند. ظاهرا این نمک‌ها پس از چند ساعت در معرض نور آفتاب قرار گرفتن، توسط همین کارگرها و به وسیله سبد جمع می‌شوند.

Space Invaders

زیباترین تصاویر هوایی از جهان در سال 2022

عکس تحسین شده در بخش عروسی

 

صاحب عکس: موسسه وایلد استرابری( The Wild Strawberry )

عروس و داماد حاضر در این عکس، کنستنس و کریستوفر نام دارند. بر اساس صحبت‌های موسسه‌ای که این عکس را گرفته، عروس و داماد به شدت شیفته آسمان و اجرام اسمانی و نجوم بودند و حتی تمِ اصلی جشن عروسیشان هم قرار بود شدیدا از ماه و ستاره‌ها الهام بگیرد.

به بهانه همین علاقه، موسسه توت فرنگی وحشی ترتیب آماده کردن این پیش زمینه و در نهایت ثبت این عکسِ جادویی را داد. به گفته طراح عکس به خاطر شکلِ خاصِ دامنِ کنستنس و شباهتش به ماه، عروس در بک گراندی شبیه به اسمان شب قرار گرفت و برای داماد پس زمینه‌ای شبیه به تعداد زیادی باتری خورشیدی در نظر گرفته شد.

منبع: برترین‌ها
کد مطلب: ۳۶۲۵۶۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت