سفر به عصر قاجار؛ از مرد منتظر «اعدام» تا زن صوفی «واصل»

در مجموعۀ «سفر به عصر قاجار» هر بار با چند عکس باکیفیت که از آرشیوهای معتبر تهیه شده‌اند، شما را به تماشای گوشه‌هایی از زندگی مردم ایران در بیش از یک قرن قبل می‌بریم.

سفر به عصر قاجار؛ از مرد منتظر «اعدام» تا زن صوفی «واصل»

این عکس‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا شکل و شمایل خانه‌ها و خیابان‌ها و هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

عکس نخست امروز که طبق گزارش آرشیو مربوطه در سال 1289 یا 1290 شمسی گرفته شده، صحنۀ «به توپ بستن» یک مرد مجرم را در شهر شیراز نشان می‌دهد. آنطور که در عکس دیده می‌شود، چند خشت زیر پای مرد گذاشته شده تا بهتر جلوی لولۀ توپ قرار بگیرد. دست‌هایش هم ظاهرا از دو طرف بسته شده‌اند. جماعتی از نظامیان نیز شاهد اجرای حکم هستند.
 
 

022wZzacqVMr

عکس دوم متعلق به مجموعۀ کاپیتان یالمارسن سوئدی است که مدتی در ایران مسئول آموزش نیروهای ژاندارمری بود. این عکس در مسیر شیراز به بوشهر گرفته شده و کلبه‌ای حصیری را نشان می‌دهد که چند مرد جلوی آن نشسته‌اند؛ یکی از آن‌ها مشغول کشیدن قلیان و یکی دیگر ظاهرا در حال خواندن نماز است.
 
 

032wZzacq9xL

عکس سوم چشم‌اندازی از تخت جمشید را در زمانی نشان می‌دهد که هنوز تلاشی برای کاوش کامل آن صورت نگرفته بود و همانطور که در عکس پیداست هنوز بخش قابل توجهی از آن (مثل امتداد پلکان ورودی به یکی از کاخ‌ها) در زیر خاک قرار داشت.

FS-FSA_A.4_2.12.GN.29.01

 
عکس آخر حلقۀ ذکر گروهی از زنان صوفی در ساوجبلاغ را نشان می‌دهد. با دقت در تصویر، یکی از زنان را می‌بینیم که در جلوی جمع بر روی زمین افتاده و ظاهرا از حال رفته است. آنطور که در آرشیو مربوطه ذکر شده، ظاهرا خود این زنان اعتقاد داشتند که این شخص در جریان مراسم ذکر به مرتبۀ «واصل شدن» رسیده است.

11796910

کد مطلب: ۳۷۳۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت