حاشیه لاکچری یک خواننده سنتی/ وقتی مُشت‌های «همایون» سوژه شد!

روزهای کرونایی همچنان در حال عبورند و این هنرمندان حوزه های مختلف موسیقی هستند که عمده فعالیت های خود را متمرکز بر فضای مجازی و اجراهای آنلاین کرده اند.

حاشیه لاکچری یک خواننده سنتی/ وقتی مُشت‌های «همایون» سوژه شد!

حتی تصورش هم سخت بود که حاشیه‌نویسی رسانه‌ای از ورود مهمان ناخوانده‌ای به نام «کرونا» آن هم در حوزه‌ای چون «موسیقی» چهار ماه طول بکشد. ۱۲۰ روز در خانه ماندن، به امید روزهای بی‌کرونایی زندگی کردن که انواع و اقسام ایده‌ها و نوآوری‌های هنری را برای هنرمندان فعال حوزه‌های مختلف پدید آورده و شرایطی را ایجاد کرد که احدالناسی حتی در خواب هم آن را نمی‌دید.

شرایطی که به معنا و مفهوم مطلق کلمه یک پرفورمنس جدیدی از اجرای زنده را پیش روی هنرمندان و مخاطبان قرار داد که فقط صندلی‌های خالی و دوربین‌های مجازی بیننده واقعی آن بوده و از فیلترهای مجازی میلیون‌ها بیننده را مخاطب اجراهای آنلاین و آفلاینی کرد که در کشور خودمان، کم هم حاشیه نداشت.

اتفاقاً همین حاشیه‌ها و اتفاقات ناشی از کرونا بود که پای بسیاری از هنرمندان و خوانندگان کمتر دیده شده در رسانه‌ها را به رسانه‌های دیداری و شنیداری باز کرد و آنچنان مورد وثوق مخاطبان و خبرنگاران و فعالان این عرصه قرار گرفت که دربرگیرنده ابعاد مختلفی شد و قطعاً می‌تواند در ایام پساکرونایی که هنوز آغاز آن معلوم نیست، مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد. کما اینکه از همین حالا هم باید منتظر اتفاقات بسیار ویژه‌تر و غافلگیرکننده‌تر از آنچه تصور می‌کنیم باشیم. اتفاقاتی که کنکاش آن از پس چندین ماه در قرنطینه بودن و مواردی از این دست بدجوری همه مان در معرض یک دگرگونی قرار داده که می‌تواند تا مدت‌ها سوژه درجه یک تولید آثار هنری در همه حوزه‌ها باشد.

گزارش پیش رو بازهم یک حاشیه‌نگاری از برخی اتفاقات و فعالیت‌های هنرمندان در فضای مجازی طی روزهای کرونایی است که به دلیل خاص و متفاوت بودنشان انتخاب شده و در معرض یک بازنگاری قرار گرفته‌اند؛ بازنگاری‌ای که برخی از آن‌ها کمی ناراحت‌کننده، برخی از آن‌ها غافلگیرکننده و برخی هم بیانگر اتفاقات و رویدادهای جدیدی هستند که شاید آینده، کلیدی برای رمزگشایی آنها باشد.

آنچه می‌خوانید انعکاس انتخاب شده‌ای از فعالیت برخی هنرمندان موسیقی در فضای مجازی طی روزهای کرونایی است که با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان و کاربران فضای مجازی روبرو شده است.

همایون شجریان، کنسرت آنلاین، بوکس و چند داستان دیگر!

بدون تردید همایون شجریان یکی از معتبرترین و بهترین خوانندگان موسیقی کشورمان است که اگرچه در سال‌های اخیر تلاش کرده تجربه‌های متفاوت‌تر از پدر هنرمندش را از سر بگذراند، اما همچنان به عنوان یک خواننده تراز اول موسیقی در جامعه مخاطبان معرفی می‌شود. او اکنون یکی از هنرمندان برگزیده موسیقی کشورمان است که حتی در نظام اقتصادی موسیقی یکی از سردمداران جذب مخاطب حداکثری است.

او به مدد تعدادی از دوستان هنرمندش از جمله سهراب پورناظری در این سال‌ها قطعاً و یقیناً در کنار تعدادی انگشت شمار از هنرمندان فعال موسیقی از جمله علیرضا قربانی و محمد معتمدی و برخی دیگر تلاش کرده با پیدا کردن ذائقه مخاطبان امروزی شرایطی را فراهم آورد تا شنونده بی حوصله امروز نیم نگاهی هم به موسیقی ایران و آنچه از بزرگان این عرصه برای ما به جا مانده داشته باشد.

البته که همایون شجریان به واسطه همین شهرت و آوازه هنری است که هر کاری کند از تیررس رسانه‌ها، حاشیه‌ها و مخاطبان پنهان نمی‌ماند. کما اینکه در همین ماجرای کنسرت آنلاین که به واسطه همراهی یک اپراتور تلفن همراه در تالار وحدت برگزار شد، آن قدر حاشیه‌ساز شد که هنوز این حاشیه‌ها به طور کامل از او جدا نشده و زمزمه‌هایی را در محافل غیررسمی ایجاد کرده که کنکاش در آن وقت دیگری می‌طلبد.

اما آنچه در این نوشتار دوباره مورد توجه قرار گرفته ماجرای علاقه‌مندی او به ورزش بوکس و انتشار فیلم‌های متعدد از همایون در حال تمرین این ورزش سنگین است که در ظاهر ماجرا هیچ ربطی به آنچه همایون در موسیقی انجام می‌دهد ندارد. اگر چه تمرین‌های فشرده، استقامت و کنترل نفسی که در این ورزش وجود دارد قطعاً می‌توان در پرورش صدای یک خواننده با تکنیک همچون همایون شجریان بی تأثیر نباشد، اما به هر حال خشونتی که در بوکس وجود دارد، آنقدر جلوه پر رنگی دارد که بتواند یک وجه تمایز بارز در آنچه از شخصیت همایون به بیرون معرفی شده، ایجاد کند.

اگر چه ماجرای علاقه مندی همایون شجریان به ورزش از جمله فوتبال و بوکس از مدت‌ها پیش در فضای مجازی مطرح بود، اما نکته جالب اینجاست که در روزهای کرونایی تصاویر بیشتری از این خواننده مطرح که به شدت مشغول تمرین حرفه‌ای ورزش بوکس است در فضای مجازی منتشر و با واکنش‌های متفاوتی هم رو به رو شد. شرایطی که همچنان نشان داد که همایون شجریان در هر قامتی برای مخاطبانش جذابیت داشته و دارد.

دیدار خواننده پاپ با استاد موسیقی ایرانی و فعلاً یک عکس یادگاری!

علی زندوکیلی خواننده موسیقی ایرانی که در این سال‌ها عمده تمرکز خود را روی خوانندگی آثار پاپ معطوف کرده و اتفاقاً هم به دلیل خوانشی متفاوت و اصولی از آنچه به عنوان خوانندگی مطرح می‌شود، توانسته طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کند در روزهای گذشته تصویری را در صفحه خودش منتشر کرد که شاید برای طرفداران و علاقه‌مندان موسیقی جالب باشد.

این خواننده که در ماه‌های اخیر با علیرضا افکاری آهنگساز باسابقه موسیقی کارهای خود را منتشر می‌کند، چندی با انتشار عکسی مشترک از خود و کیهان کلهر استاد موسیقی ایرانی از او به عنوان «شاه کمان وطن» یاد کرده است. البته انتشار این عکس در شرایطی است که محل ثبت عکس در تالار و سالنی نیست و همین موضوع هم می‌تواند به جذابیت‌ها و حاشیه‌های چنین تصویری که تاریخ آن نیز مشخص نیست رنگ و بویی متفاوت ببخشد.

کیهان کلهر نیز یکی از هنرمندانی بود که در هفته‌های اخیر با اجرای زنده سه‌تار نوازی که پیش روی مخاطبان در صفحه شخصی‌اش قرار داد، یکی از بهترین و به یادماندنی‌ترین کنسرت‌های آنلاین در روزهای کرونایی را به نام خود ثبت کرد.

رضا صادقی به حضور همچنان فعال خود در فضای مجازی ادامه می‌دهد

رضا صادقی خواننده موسیقی پاپ کشورمان هم که در این روزهای کرونایی به شدت در فضای مجازی حضور فعالی دارد و به صورت مستمر یا در حال گفتگو با هنرمندان هم صنف خود یا پخش آثار موسیقایی است چند روز پیش مهمان اولین تاک شوی استودیویی هفتگی و طنز ایران به نام «ام شو» بود.

رضا صادقی در این برنامه بود که همراه با سامان احتشامی نوازنده پیانو چند قطعه را به صورت برای مخاطبانش اجرا کرد. او در این برنامه که شاهرخ استخری و امیررضا دلاوری از دیگر مهمانان آن بودند ضمن ابراز خوشحالی از حضورش در این برنامه و تعریف و تمجیدهای رایج به سوالات مجید صالحی که عمدتاً هم جنبه طنز داشت پرداخت.

برنامه «امشو» اولین تاک شوی استودیویی هفتگی و طنز در ایران است که به صورت زنده، فقط در فضای مجازی پخش می‌شود و پخش تلویزیونی ندارد.

«ام شو» هر هفته شنبه‌ها ساعت ۹ شب در فضای مجازی میزبان اهالی شاخص سینما، تئاتر، موسیقی و ورزش است. علاوه بر گفت‌وگوی مجید صالحی با مهمانان، سامان احتشامی از اساتید موسیقی کشور نیز در برنامه حضور دارد و برای مخاطبان به صورت زنده می‌نوازد.

سینا سرلک و یک حاشیه لاکچری!

سینا سرلک هنرمندی که سال‌ها پیش به عنوان یکی از بهترین خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به حساب می‌آمد و بسیاری از کارشناسان از او به عنوان یکی از بهترین شاگردان مکتب آوازی محمدرضا شجریان یاد می‌کنند، مدتی است بنا به اقتضائاتی که برای خود در نظر گرفته، به صورت کامل مسیر خود را تغییر داده و ضمن فعالیت در حوزه موسیقی پاپ، حاشیه‌ها متفاوتی را هم به نام خود ثبت می‌کند!

او که پس از همکاری با محسن چاوشی در سریال «شهرزاد» و تولید چند تک آهنگ مستقل خیلی زود میان شنوندگان موسیقی طرفداران زیادی پیدا کرد و حضورش وزانت خاصی هم به جریان تولید آثار این حوزه موسیقایی داد، در سال‌های اخیر علاوه بر تولید چند تک آهنگ اصطلاحاً «هیت» برای تیتراژ فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی به شهرت زیادی دست پیدا کرد، شهرتی که به طور حتم در مقایسه با معروفیت او در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران قابل مقایسه نبوده و شاید همین موضوع باعث شده که او ماندن در این فضای شهرت و محبوبیت را به حضور در موسیقی ایرانی ترجیح دهد.

سرلک البته خود در تازه‌ترین لایو فضای مجازی‌اش عدم حضور فعال در عرصه موسیقی ردیف دستگاهی را به دلیل شوک و افسردگی ناشی از بیماری استادش محمدرضا شجریان توصیف کرد.

سرلک چند روز پیش با حضور زنده در صفحه شخصی اش بود که ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌هایش از انتشار یک قطعه «مگا هیت» در آینده‌ای نزدیک با همراهی یک هنرمند دیگر خبر داد و خاطر نشان کرد تا زمان انتشار این قطعه هیچ اطلاع دیگری را درباره آن منتشر نخواهد کرد چرا که این آهنگ یکی از مهم‌ترین سورپرایزهای او در این چند وقت خواهد بود.

حاشیه خبرساز این خواننده سابقاً سنتی‌خوان در هفته‌ای که گذشت البته از جنسی دیگر بود؛ سرلک که به نظر می‌آید فارغ از خوانندگی از وضعیت مالی مناسبی نیز برخوردار است، چند روز قبل‌تر از گفتگوی مستقیم با هوادارانش در فضای مجازی بود که با انتشار ویدئویی موردانتقاد قرار گرفت؛ ویدئویی که نشان می‌داد سرلک از یک تعمیرگاه لوکس اتومبیل‌های گرانقیمت با مشایعت کارکنان خارج می‌شود.

این تصویر لاکچری و اشتراک آن در فضای با مخاطبان، ماجرایی بود که چندان به مذاق مخاطبان و علاقمندان این خواننده خوش نیامد و با انتقاداتی هم مواجه شد.

منبع: مهر

کد مطلب: ۱۵۱۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت