ساز سُرنا صاحب خانه می‌شود/ روایت خارجی‌ها از «مروارید اقیانوس»

سرنا_یکی از نوازندگان جوان ساز سُرنا از راه اندازی و تشکیل «خانه سُرنا» با هدف حمایت از نوازندگان پیشکسوت و جوان این عرصه و احیای آن در حوزه تولید و اجرای آثار موسیقایی خبر داد.

محسن کیهانی نژاد از نوازندگان جوان ساز سُرنا که طی سال‌های گذشته با گروه‌ها و هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان همکاری داشته، ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به زودی با همراهی و همیاری تعدادی از هنرمندان و علاقه مندان موسیقی اقوام ایران اولین خانه سُرنای ایران را در شهرستان درود استان لرستان افتتاح خواهیم کرد و امیدوارم بازگشایی این مجموعه در بیشتر شناسانده شدن این ساز به جامعه نقش موثری ایفا کند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این مجموعه گفت: من از ابتدای کودکی‌ام که موسیقی را شروع و سُرنا را به عنوان ساز تخصصی‌ام انتخاب کردم همیشه یک دغدغه داشتم که به شدت فکرم را مشغول می‌کرد. اینکه چرا ساز سُرنا و نوازندگان این حوزه با وجود تمام تلاش‌هایی که در این زمینه انجام می‌دهند، نمی‌توانند به جایگاه واقعی خود برسند. البته که در این راه هستند هنرمندانی که به صورت خودجوش توانسته‌اند به رشد و شکوفایی قابل توجهی برسند که واقعاً مایه افتخار و مباهات است، اما باید این را بپذیریم که اغلب مردم در فرهنگ شنیداری موسیقی فکر می‌کنند، سرنا سازی است که عموماً در مراسم عروسی و بعضاً در آیین‌های عزاداری مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد هنری دیگری ندارد. در حالی که واقعیت این نیست.

کیهانی نژاد تصریح کرد: به اعتقاد من چنین تفکری که ساز سرنا فقط در مواردی که به آن اشاره داشتم، محدود می‌شود، تفکر اشتباهی است زیرا بسیاری از هنرمندان و استادان شناخته شده این عرصه در طول دهه‌های گذشته نهایت تلاش خود را انجام دادند که با ایجاد تغییر و تحولاتی در فیزیک این ساز ارزشمند شرایطی را ایجاد کنند که این ساز به عنوان یک ساز ارکسترال به جامعه موسیقی معرفی شود. این تلاش‌ها هم تا آنجا پیش رفت که ساز سُرنا در فستیوال مهمی چون «آوینیون» فرانسه با استقبال مخاطبان و کارشناسان مواجه شده که حتی به آن لقب «مروارید اقیانوس» می‌دهند. اما متاسفانه برخی از کم توجهی‌ها ماجرا را دوباره به سمت و سویی کشاند که دوباره این ساز در معرض فراموشی قرار گرفت. تا آنجا که حتی در مراسم عروسی هم به دلیل استفاده بی رویه از سازهای الکترونیک دیگر از نوازندگان و هنرمندان این عرصه دعوتی به عمل نمی‌آمد و همین راه باریک امرار معاش هم از فعالان این عرصه گرفته شد.

این نوازنده سرنا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مشکلاتی که پیش روی نوازندگان موسیقی نواحی ایران به ویژه ساز سرنا وجود دارد، توضیح داد: امروز علاوه بر مسائل و معضلاتی که به آن اشاره داشتم، خیلی از نوازندگان عرصه سرنا نوازی با مشکلات زیادی روبه‌رو شده و در حوزه‌های مالی و معیشتی با موانع زیادی رو به رو شده‌اند. بنابراین لازم است تا برای بازگرداندن شان و شخصیت ساز سرنا اقدام عاجلی صورت گیرد. شرایطی که می‌بایست همه دست در دست هم دهیم تا این ساز به جایگاه ارزشمند خود دست پیدا کند و هر هنرمندی دیگر مجبور نباشد برای امرار معاش به هر جایی برود تا ساز بزند.

وی افزود: همه اینها انگیزه‌ای شد تا با همراهی و هم فکری تعدادی از دوستان و هنرمندان برای تشکیل خانه سرنا در شهرستان درود اقدامات لازم را انجام دهیم. بر همین اساس تصمیم داریم در این مجموعه ضمن ایجاد یک پایگاه متمرکز برای ساز سرنا، در حوزه‌های دیگری نظیر تدوین بانک اطلاعاتی نوازندگان، حمایت از نوازندگان پیشکسوت، برگزاری کنسرت‌ها و ایونت های مختلف برای جذب سرمایه در جهت کمک و پشتیبانی از هنرمندان این عرصه و معرفی هرچه بهتر این ساز و نوازندگانش در ایران و جهان فعالیت‌هایی را انجام دهیم. ضمن اینکه در همین چارچوب تصمیمی داریم به زودی مقدمات برگزاری یک جشنواره ویژه سرنا نوازی را محیا کنیم که بر اساس آن ابتدا از یک رویداد منطقه‌ای و سپس فضا را به سمت برگزاری یک جشنواره ملی هدایت کنیم و قطعاً در این راه نیازمند حمایت استادان، پیشکسوتان و نوازندگان شاخص این عرصه هستیم که امیدوارم به سرانجام مناسبی برسد.

منبع: مهر

کد مطلب: ۲۱۵۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت