آنچه در دادگاه امروز حمید صفت گذشت

وکلای حمید صفت اذعان داشتند جلسه رسیدگی به پرونده موکلشان برای برطرف شدن برخی از ابهامات تجدید شد.

حمید صفت به جرم کشتن ناپدری اش محکوم شد . حمید صفت این خواننده رپ زیرزمینی بعد از قتل ناپدری اش به زندان افتاد. حمید صفت در هواخواهی از مادرش با ناپدری درگیر و در این درگیری حمید صفت ناپدری اش را کشت. حمید صفت هنوز در پرونده اش ابهاماتی وجود دارد که باید برطرف شود.

ایوب میلکی و حسین شاهرخی وکلای مدافع حمید صفت با اشاره به مطالب عنوان شده در جلسه رسیدگی به پرونده موکلشان، اظهار کردند: جلسه رسیدگی به پرونده موکلمان (حمید صفت خواننده‌ای که به اتهام قتل ناپدری خود مدتی است در بازداشت به سر می‌برد) امروز دوشنبه چهارم مرداد ماه ۱۴۰۰ در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران به تصدی قاضی رحمانی ریاست شعبه و مستشاران برگزار شد.

تجدید جلسه رسیدگی به پرونده حمید صفت/ ابهامات باید برطرف شود

به گزارش رکنا، تیم وکلای حمید صفت ضمن ابراز امیدواری از روند رسیدگی و مدیریت مناسب ریاست دادگاه بر جلسه و فرصت مناسب جهت تهیه و تدارک دفاع در مورد روند دفاعیات گفتند: هر یک از طرفین نکات و دفاعیاتی را در دفاع از موکلین خود بیان داشتند و در نهایت قضات دادگاه با توجه به برخی ابهامات موجود، جلسه رسیدگی را تجدید و به زمان دیگری موکول کردند.

بر اساس این خبر؛ حمید صفت نیز در جلسه حضور یافت.

گفت و گو با حمید صفت در دادگاه

حمید صفت در دادگاه چه گفت؟

حمیدصفت،خواننده رپ ،دیروز برای دومین بار به اتهام قتل ناپدری اش محاکمه شد و اتهام قتل عمدی را نپذیرفت.

قضات دادگاه با اعلام تنفس قرار شد تا بار دیگر نظر کارشناسان پزشکی قانونی درباره مرگ را استعلام کنند.

حمیدصفت پیش تر محاکمه و به قصاص محکوم شده بود اما این حکم در دیوان عالی کشور تایید نشد تا وی بار دیگر از خود دفاع کند.

رسیدگی به این پرونده از بیست و چهارم مرداد ماه سال 96 به دنبال انتقال ناپدری 66ساله حمید صفت،به نام هوشنگ به بیمارستان آغاز شد. وقتی مرد سالخورده سه روز بعد روی تخت بیمارستان تسلیم مرگ شد خواننده رپ به اتهام قتل ناپدری اش بازداشت شد و در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد.

حمید صفت با حکم قضایی به قصاص محکوم شد اما قضات شعبه 39دیوان عالی کشور این حکم را شکستند و خواننده رپ دیروز در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران از خود دفاع کرد.

در جلسه دادگاه حمید صفت چه گذشت؟

در ابتدای جلسه که به ریاست قاضی رحمانیان و با حضور دو مستشار برگزار شد وکیل اولیای دم درخواست قصاص را مطرح کرد .

سپس حمید صفت که از زندان به دادگاه منتقل شده بود در جایگاه ویژه‌ ایستاد و منکر قتل عمدی شد.

وی گفت: من اتهام قتل عمدی را قبول ندارم .در درگیری میان مادرم و ناپدری ام من فقط هوشنگ را هل دادم. اما ضربه ای که به او وارد شد کشنده نبود.

وی اظهارات قبلی اش را تکرار کرد و گفت: من لیوانی را برداشتم و به زمین کوبیدم تا ناپدری ام را بترسانم اما گلدانی را به دیوار پرتاب نکردم و ضربه ای به او نزدم .

قاضی پرسید :آیا از از سابقه بیماری ناپدری ات اطلاع داشتی؟

که حمید صفت گفت:من اصلا نمی دانستم او عمل قلب انجام داده و قلبش فنر دارد و از داروهای خاص استفاده می‌کند. هوشنگ هشت ماه از سال را در آلمان زندگی می کرد و من اطلاعی از جزئیات زندگی او نداشتم. من و او رابطه خوبی با هم داشتیم و با هم به رستوران و تفریح می رفتیم .حتی چند روز قبل از این ماجرا او برایم تولد گرفته و با این که به بیماری قند مبتلا بود از کیک تولدم خورده بود .ناپدری ام مرد توداری بود که بیماری اش را بروز نمی داد.

وی ادامه داد : من دو سال آخر را با ناپدری و مادرم زندگی نمی کردم .اگر چه گاهی اوقات همراه هوشنگ به باشگاه می رفتم و چند بار دیده بودم با دستگاه قند خونش را اندازه گیری می کند. اما نمی دانستم قلبش فنر دارد و به بیماری هپاتیت سی مبتلاست.

خواننده رپ ادامه داد: یک روز که هوشنگ در آلمان بود و تلفنی با مادرم صحبت می‌کرد شنیدم که به مادرم گفت قلبش مشکل دارد و می‌خواهد به پزشک مراجعه کند .وقتی با او صحبت کردم و گفتم چه مشکلی پیش آمده هوشنگ گفت مشکل خاصی نیست و خیر است .او هرگز واضح در این باره صحبت نمی‌کرد و مرموز و مخفیانه بود .

قاضی درباره اختلاف مادر حمید صفت و همسرش از متهم سوال پرسید .که خواننده رپ گفت: هوشنگ تندخو و عصبانی بود. اما با مادرم اختلاف خاصی نداشت .آنها گاهی اوقات مانند هر زن و شوهری با هم جر و بحث می کردند و من همیشه در بحث هایشان به مادرم تذکر می‌دادم .ولی هرگز به خودم اجازه نمی دادم تا به ناپدری ام تذکر دهم. من همیشه از او خواهش میکردم .مهریه مادرم ۱۴ سکه بود و اگر آنها اختلاف زیاد داشتند هوشنگ می توانست به راحتی مادرم را طلاق دهد .

قاضی از متهم خواست تا درباره ورزش حرفه‌ای اش صحبت کند .

حمید صفت : من همیشه به خاطر لاغری و سلامت به باشگاه می‌رفتم و ورزش می کردم .اما ورزشک حرفه ای نبود. گاهی اوقات هوشنگ هم همراهم به باشگاه می آمد .من درجلسه دادگاه قبلی گفته بودم بوکس را به صورت حرفه ای کار می کنم .اما بوکس را بعد از آزادی از زندان به صورت حرفه‌ای شروع کردم و قبل از این درگیری سابقه ورزش بوکس نداشتم.

قاضی از متهم خواست تا درباره زندگی مشترک با مقتول صحبت کند.

حمید صفت گفت: من در ده سال آخر، پنج سال را با پدرم زندگی می‌کردم. سه سال را با مادرم و ناپدری ام بودم و دو سال آخر زندگی مستقلی داشتم و با آنها زندگی نمیکردم.

قاضی : بعد از درگیری مقتول چه حالی داشت ؟

متهم: او مقابل تلویزیون ایستاده بود و دخترش اصرار داشت ما خانه را ترک کنیم. من همان موقع مادرم را به خانه مادربزرگم بردم و خودم بیرون رفتم. اما مادرم چند ساعت بعد تماس گرفت و گفت هوشنگ را به بیمارستان برده اند .حتی ما در گزارشات فهمیدیم او با پای خودش به اورژانس رفته بود و حتی با همسایه ها نیز صحبت کرده بود .او به همسایه ها گفته بود اشتباه کرده‌اند و نباید عصبانی می شده است.

سپس وکیل متهم به دفاع پرداخت.

وی به گزارش پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت :در گزارش پزشکی‌قانونی آمده است که آثار ضرب و جرح و شکستگی روی بدن قربانی وجود نداشته و اثری از شکستگی جمجمه و جراحت مشاهده نشده است .این موضوع نشان می‌دهد که اگر در درگیری ضرباتی هم وارد شده بوده شدید نبوده است . طبق نظر کمیسیون ۱۱ نفره پزشکی قانونی خونریزی مغزی به علت استرس بوده است .

وی به گزارش اولیه کلانتری نیز اشاره کرد و گفت :ماموران کلانتری در گزارش اولیه اعلام کرده‌اندروی بدن هوشنگ آثاری از جراحت نبوده و او خودش با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده و فقط از حالت تهوع داشته است. که اینموضوع می‌تواند ناشی از عصبی بودن وی باشد .حتی هوشنگ خودش نیز منکر اصابت جسم سخت به سرش بوده است.

این وکیل گفت :قربانی خودش در گزارش اولیه کلانتری گفته است حمید به سمتم گلدان پرتاب کرد .اما جاخالی دادم و با من برخورد نکرد . این نشان می دهد مرگ او بر اثر اصابت جسم سخت به سرش نبوده است .

این وکیل به اظهارات اولیه یکی از همسایه ها اشاره کرد و گفت :یکی از همسایه ها گفته است قربانی را در حالی که خون آلود روی زمین افتاده بود دیدم و او را از روی سرامیک به روی فرش کشاندم. اما این ماجرا با گزارش ماموران کلانتری همخوانی ندارد . شاید همسایه‌ای که چنین اظهاراتی را مطرح کرده با متهم خصومت شخصی داشته است .

وی گفت :چهار سال است که این پرونده به خاطر ارجاعات زیاد معطل مانده و جوانی موکلم که هنرمند است در زندان تلف شده است .من تقاضا دارم تا زودتر تکلیف وی روشن شود .

سپس مهرخواه ،وکیل اولیای دم بار دیگر در جایگاه ویژه‌ایستاد .

وی نیز به گزارش کمیسیون پزشکی قانونی اشاره کرد و از آن ایراد گرفت .

وی گفت :طبق معاینات اولیه پزشکی ، خونریزی مغزی زیر سخت شامه ایجاد شده و این موضوع نشان می‌دهد ضربه سختی به سر قربانی وارد شده است .اما نمی دانم چطور متهم مدعی است با کف دست و به آرامی هوشنگ را هُل داده است .وجود آثار ضرب و جرح روی بدن قربانی موردی است که قضات باید درباره آن اظهار نظر کنند و پزشکان نمی‌توانند درباره آن نظر دهند.

وی به نظریه کمیسیون ۱۱ نفره پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت : این موضوع که استفاده از دارو در فوت قربانی موثر بوده یا نه از کمیسیون ۱۱ نفره سوال نشده است و فقط در آن گزارش اعلام شده استرس باعث مرگ بوده است که من با این نظر اعتراض دارم .

با پایان اظهارات این وکیل ، در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه قضات دادگاه اعلام تنفس کردند تا نظر کارشناسان پزشکی قانونی بار دیگر استعلام و نظریات آنها بررسی شود.

قضات دادگاه قرار است پس از استعلام دوباره نظر کارشناسان پزشکی قانونی به انشای رای بپردازند.

کد مطلب: ۲۱۶۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت