انتخاب بهترین سازدهنی برای یادگیری از نگاه حرفه ای ها

سازدهنی یا هارمونیکا، این ساز رویایی و جذاب که بر خلاف اندازه کوچیک اون دنیایی از احساسات و عواطف رو در خودش جای داده. سازدهنی در دسته سازهای بادی قرار دارد و صدای زیبای اون حاصل ارتعاش زبانه های موجود در ساختار آن است.

انتخاب بهترین سازدهنی برای یادگیری از نگاه حرفه ای ها

برای شروع نوازندگی این ساز جذاب قبل از هر چیزی باید به فکر تهیه یک ساز مناسب باشید. سازی که در طول مسیر یادگیری همراه شما قدم به قدم به پیشرفت شما کمک کنه و لذت نوازندگی رو برای شما به نمایش بزاره.

اولین سوالی که ممکنه شما یا هرکس دیگه ای با اون مواجه بشه اینه که بهترین سازدهنی برای یادگیری کدومه؟ در این مقاله سعی داریم تصمیم گیری در مورد انتخاب بهترین سازدهنی برای یادگیری را برای شما مثل آب خوردن آسون کنیم. پس با ما همراه باشید.

نحوه انتخاب بهترین سازدهنی برای یادگیری

سازدهنی یا هارمونیکا انواع مختلفی دارد، عده ای آن را به 3 دسته و عده ی دیگری آن را به 5 دسته تقسیم بندی کرده اند. در این مقاله ما میخواهیم 3 دسته اصلی سازدهنی که بسیار شناخته شده و پر طرفدار هستند را برای شما توضیح دهیم.

 

شناخت سبک های سازدهنی

دنیای بزرگ موسیقی باعث شده موسیقیدانان و اساتید بزگ، آن را به شاخه ها و سبک های مختلفی تقسیم بندی کنند. این کار باعث شده افراد برای یادگیری موسیقی ابتدا سبک مورد علاقه خود را پیدا کنند، سپس به دنبال پاسخ پرسش اول یعنی * بهترین سازدهنی برای یادگیری * باشند.

سازدهنی سبک های مختلفی نظیر classic، ROCK، TRADITIONAL، BLUES -0 POP/IRANI، JAZZ دارد. شما با توجه به علاقه شخصی خود میتوانید سبک مورد نظر خودتون و انتخاب کنید و سپس اقدام به خرید ساز مورد نظر کرده و برای یادگیری اماده بشین.

سازدهنی کروماتیک

به طور کلی اگر سبک خاصی مد نظر ندارید یا به سبک های folk، classic، pop، jazz، traditional علاقه دارید بهترین انتخاب برای شما سازدهنی کروماتیک است. سازدهنی کروماتیک بر خلاف بقیه سازدهنی ها دارای یک قطعه فلزی به اسم اسلاید میباشد.

در حالت عادی در هر سوراخ سازدهنی با دمش هوا یک نت و با مکش هوا یک نت دیگر اجرا میشود ولی با کمک اسلاید تعداد نت ها به 4 عدد در هر سوراخ افزایش میابد.

به لطف وجود اسلاید در این ساز شما میتوانید علاوه بر نت های اصلی نیم پرده های آن ها را هم به سادگی اجرا کنید، که این خود باعث بالا بردن قدرت مانور این سازدهنی میشود.

سازدهنی کروماتیک تقسیم میشود به سازهای 10 سوراخ، 12 سوراخ، 14 سوراخ و 16 سوراخ که به ترتیب از 2/5 اکتاو تا 4 اکتاو رو پوشش میده. به طور کلی سازدهنی کروماتیک بخاطر توانایی بالا در اجرای قطعه های مختلف میتواند بهترین سازدهنی برای یادگیری باشد.

سازدهنی دیاتونیک

اگر به سبک های western، pop & rock ،country، blues علاقه دارید سازدهنی دیاتونیک میتواند انتخاب خوبی برای شما باشد. در این سازدهنی سوراخ ها حالت دو ردیفه ندارند.

در سازدهنی های دیاتونیک بر خلاف سازدهنی کروماتیک اسلاید وجود ندارد یعنی در هر سوراخ فقط با دمش و مکش میتوان نت ها را اجرا کرد. البته به کمک برخی از تکنیک های این ساز میتوان نیم پرده ها را به صدا دراورد که البته استفاده از این تکنیک ها دشوار و نیازمند تمرین فراوان است.

برای انتخاب این سازدهنی اساتید برای شروع یادگیری مدل های 10 سوراخه این ساز ها را پیشنهاد میدهند.

سازدهنی ترمولو

مدل دیگر سازدهنی ها سازدهنی ترمولو است که فاقد اسلاید بوده و نسبت به سازدهنی دیاتونیک ابعاد بزرگتری دارد. در این سازدهنی برای هر نت اصلی دو زبانه وجود دارد که هر دو زبانه با یک دانگ صدا کوک شدن ولی یکی از زبانه ها مقداری بم تر از زبانه دیگر کوک میشود.

سازدهنی ترمولو در دو نوع 21 سوراخه و 24 سوراخه تولید شده است که از آن ها در سبک های pop ، folk، country استفاده می شود. در این ساز جفت سوراخی که روی هم قرار دارند یا به صورت دمش هوا یا به صورت مکش هوا صدا تولید میکند به گونه که این ساز گویی از دو ساز ترمولو که نزدیک به هم کوک شده ساخته شده است.

بهترین سازدهنی برای یادگیری

پس از آشنایی با انواع سازدهنی ها و سبک های مختص هرکدام میرسیم به بحث جذاب انتخاب سازدهنی. اینکه ما برای شروع یادگیری چه سازدهنی باید انتخاب کنیم میتونه سوال خیلیا باشه. و یه جورایی یکی از مهمترین اقداماتی هست که شما برای شروع باید به اون توجه کنید.

انتخاب سازدهنی کروماتیک برای شروع یادگیری

تا به اینجای مقاله اگر حس میکنید به سازدهنی کروماتیک علاقه بیشتری دارین و میتونه انتخابتون باشه برای خرید سازدهنی سه دسته ساز با کیفیت بر اساس قیمت سازدهنی رو به شما پیشنهاد میکنم.

یادتون باشه برای انتخاب سازدهنی نباید به سراغ سازدهنی های خیلی ارزون قیمت برین چون در کنار قیمت سازدهنی که برای خیلیا مهمه کیفیت اون سازدهنی هم باید مورد توجه قرار بگیره. سازهای خیلی ارزون از کیفیت پایینی برخوردارن این سازدهنی ها عمر کوتاهی دارن و نشتی هوای بالایی در اون ها دیده شده و در روند آموزش سازدهنی مشکل ایجاد میکند.

سازدهنی های پایین رده ولی با کیفیت

اگر دنبال ساز ارزون قیمت و با کیفیت هستین پیشنهاد ما به شما سازهای سری ایستاپ هست مثل مدل های  ایستاپ  king dream T12-48K و مدل ایستاپ T1248F. این سازها ارزون ترین مدل های با کیفیت سازدهنی کروماتیک هستن پس به شما توصیه میشه به هیچ وجه سراغ سازهای ارزون تر از این سری ساز نباشید.

هارمونیکا2

سازدهنی های میان رده

تا به اینجا اگر حس میکنید میتونید مقداری بیشتر هزینه کنید و به سراغ سازهای قیمت متوسط و کیفیت بالاتر باشید پیشنهاد ما به شما سازهای کروماتیک سوزوکی سری Scx است. مثل مدل 12 سوراخ کروماتیک سوزوکی scx 48 یا مدل 14 سوراخ آن scx 56 و مدل 16 سوراخ سوزوکی  Scx 64 

و البته در این رده قیمت شما میتونین به سراغ سازهای مدل هوهنر مثل سازدهنی هوهنر مدل latty adler 48 c و یا مدل هوهنر سوپر کرومونیکا 270، برید.

هارمونیکا3

سازدهنی های رده بالا

تا به اینجا با دو سری از سازهای قیمت پایین تا متوسط اشنا شدیم و فهمیدیم که هرچقدر هزینه بیشتری بپردازیم مسلما سازی خواهیم داشت که هم کیفیت ساخت بالا و هم صدای دلنشین تری داره. از این رو میخوایم برخی از سازدهای رده بالا رو به شما معرفی کنیم.

در بالا ما سعی کردیم سازهای با کیفیتی که میتونن قیمت پایینی رو هم داشته باشن به شما معرفی کنیم.

ولی اگه احساس میکنید میتونین هزینه بالا تری بپردازین و به دنبال صدای دلنشین تری هستید میتونین به سراغ سازدهنی هایی نظیر هوهنر مدل CX12 JAZZ یا CX12 BLACK و یا مدل هوهنر سوپر 64X  و همچنین هوهنر کروماتیک هارد بوپر و یا سازدهنی کروماتیک seydel saxony و البته سازدهنی کروماتیک Sirius s_48s 12-Hole 48-Note باشید.

هارمونیکا4

سازهایی رده بالاتر مانند سازدهنی کروماتیک سوزوکی مدل G-48 و G-48W که زیبایی منحصر به فرد و صدایی واقعی و جذاب را همراه خود دارند.

اگه تا پایان این مقاله همراه ما بودین پس شما الان میتونین با توجه به علاقه و توانایی خود ساز مورد نظر خودتون و انتخاب کنین و برای آموزش سازدهنی خودتون و آماده کنین، ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید.

 

کد مطلب: ۳۵۳۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت