وحید تاج به صداوسیما اعتراض کرد

خواننده موسیقی ایرانی می‌گوید: نهاد‌های دولتی مانند صدا و سیما آثار موسیقایی را بدون کسب اجازه صاحب اثر، پخش می‌کنند. تمام آلبوم‌های من از رادیو پخش می‌شود، بدون اینکه یک بار از من اجازه گرفته باشند.

وحید تاج به صداوسیما اعتراض کرد

 وحید تاج درباره اینکه بر اساس قوانین حقوق حاصل از کپی رایت به چه کسی تعلق می‌گیرد، توضیح می‌دهد: هر اثر موسیقایی صاحب اثری دارد که به عنوان تهیه کننده حق الزحمه دست اندرکاران تولید اثر را پرداخت می‌کند. اگر قرار بر پرداخت حق و حقوقی در زمینه کپی رایت باشد، به تهیه کننده پروژه تعلق می گیرد که البته ممکن است خود خواننده یا آهنگساز اثر باشد.

تاج در ادامه نمونه‌ای عنوان کرده و به ایسنا می‌گوید: دو سال پیش فردی ساخت ویدئویی را برای اثر «خاک مهر آیین» که نسخه صوتی آن ۱۰ سال پیش تولید شده است، با حضور خود من تهیه کنندگی کرد. چندی بعد از صدا و سیما با من تماس گرفتند و اطلاع دادند که این ویدئو برنده یک جایزه‌ شده است. به همین جهت فردی به نیابت از من جایزه را دریافت کرد. ولی پس از مدتی بار دیگر از طرف صدا و سیما با من تماس گرفتند و اطلاع دادند که جایزه متعلق به تهیه کننده اثر است و باید جایزه را پس بفرستم.

این خواننده در ادامه با تأکید بر اینکه کپی رایت در ایران معنایی ندارد، بیان کرد: چندین سال پیش به فاصله چند ساعت پس از برگزاری مراسم رونمایی از یکی از آلبوم‌هایم، تمام سایت‌های انتشار موسیقی، قطعات آلبوم را به صورت رایگان پخش کردند. البته شنیده شدن آثاری که تولید می‌کنیم، ایرادی ندارد ولی به هر حال هنرمندان نیز بنابر تلاشی که برای ساخت اثر می‌کنند، حق و حقوقشان باید رعایت شود.

او ادامه داد: به عنوان مثال خود من برای ضبط آلبوم اخیرم که «بی فاصله» نام دارد، حدود یک سال در استودیو کار کردم. حال اگر بخواهیم به مدت زمانی که خود آهنگساز برای ساخت اثر صرف می‌کند بپردازیم، باید زمانی به مراتب طولانی‌تری را در نظر بگیریم.

این هنرمند با بیان اینکه در ایران، نهادهای دولتی به آثار موسیقی و خالقشان بها نمی‌ دهند و جایگاه هنر و هنرمند شناخته شده نیست، تصریح کرد: نهادهای دولتی مانند صدا و سیما آثار موسیقایی را بدون کسب اجازه صاحب اثر، پخش می‌کنند. تمام آلبوم‌های من از رادیو پخش می‌شود، بدون اینکه یک بار از من اجازه گرفته باشند. چه بسا اسم کار را غلط می‌گویند. تلویزیون چند سال پیش اثر «خاک مهر آیین» من را با اسم خواننده دیگری از شبکه دو پخش کرد. پس از این اتفاق با شبکه دو تماس گرفتم و سوال کردم که چرا اثر مرا با نام فرد دیگری پخش کرده‌اند؟ در پاسخ، پس از اینکه قرار بر اصلاح نام صاحب اثر شد، اطلاع دادند که کلیه شبکه‌ها شناسنامه اثر را غلط به ثبت رسانده‌اند. به همین جهت مجبور شدم با همه آنها تماس گرفته و درخواست کنم که اطلاعات را اصلاح کنند.

منبع: ایران آرت

کد مطلب: ۳۵۴۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت