علی‌ غلامرضایی‌آلماجوقی، تنها بازمانده بخشی‌های زبانگیر درگذشت

علی غلامرضایی آلماجوقی نوازنده دوتار شمال خراسان در ۹۰ سالگی درگذشت.

علی‌ غلامرضایی‌آلماجوقی، تنها بازمانده بخشی‌های زبانگیر درگذشت

محمد یگانه نوازنده پیشکسوت موسیقی خراسان ضمن تایید این خبر گفت:‌ استاد علی غلامرضایی آلماجوقی نوازنده‌ای چیره دست بود که به موسیقی منطقه شمال خراسان خدمت زیادی کرد. او از شاگردان پدرم بود و سال‌های زیادی را در کنار پدرم به آموختنِ دوتار پرداخت.

وی ادامه داد: استاد غلامرضایی روز گذشته ۱۲ مهر ۱۴۰۰ در ۹۰ سالگی و به علت کهولت سن درگذشت. او شاگردان بسیاری تربیت کرده و دِین خودش را به موسیقی این منطقه اَدا کرده است.

یگانه با اشاره به اوضاع نامساعد مالیِ این استادِ موسیقی شمال خراسان، گفت: چه کنیم که این هنرمندان ما بدون بیمه و بدونِ کمترین حقوق و مزایا و حمایتی می‌میرند. موقعی که هنرمند هست، نیست؛ وقتی که نیست، هست؛ چه کنیم که این رسم روزگار ما شده است. به راستی اکنون خانواده این استاد موسیقی خراسان، چگونه باید امرار معاش کنند.

وی ادامه داد: استاد علی غلامرضایی آلماجوقی در روستای آلماجوق در ۲۵ کیلومتری قوچان زندگی می‌کرد. متاسفانه هیچ کدام از فرزندانِ او دست به ساز نبردند و راه پدر را ادامه ندادند؛ با این حال او شاگردان بسیاری تربیت کرده است.

هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی هم با نگارش یادداشتی به بیان توضیحاتی درباره جایگاه هنری استاد علی غلامرضایی آلمه‌جوقی پرداخته است. متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید.

«استاد علی غلامرضایی آلمه جوقی، تنها بازمانده از دسته بخشی‌های زبانگیر بود که در شاخه بخشی‌های در اصطلاح کتابی جای داشت، و به تمام رپرتوارهای موسیقی اقوام ترک و کرمانج شمال خراسان آشنا بود. او زاده ۱۳۱۰ بود، مدت سی سال در کنار استاد بزرگ بخشی‌های قوچان روانشاد کربلایی حسین یگانه شاگردی کرده بود. با او به رادیو رفته بود و جزو نخستین هنرمندان رسانه‌ای نیز به شمار می‌آمد.

بر اساس کتاب‌هایی که در خانه داشت این هنرمند نزدیک به بیست داستان کردی و ترکی را با تمام آهنگ‌های مربوط به فصل‌های مختلف آنها اجرا می‌کرد، در هنرهایی چون داستان پردازی موسیقایی، مناقب خوانی، نعت خوانی، مرثیه خوانی، و شبیه خوانی مهارتی به سزا داشت و گرچه دیر اما همین یکی دو سال پیش درجه یک هنرش را اهدا کردند.

با همه تلاش‌هایش در جشنواره‌های مختلف هیچکدام از دستگاه‌های هنری و فرهنگی کشور کوششی درجهت ضبط داشته‌هایش نکردند، یکی دو هنرمند جوان فیلمی کوتاه از زندگی‌اش ساختند و بس.

از آثار مناقب رضوی او در مجموعه آواها و نواهای رضوی بهره گرفتم، تسلیت به جامعه موسیقی ایران.»

 

کد مطلب: ۳۵۴۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت