دعوای «ساز» و «نان»/ چرا یک مقام مسئول در جمهوری اسلامی ایران هنوز فرهنگ را کم اهمیت‌تر از نان شب می‌داند؟

«موسیقی» نقل محافل این روزهاست؛ مقوله‌ای که هنوز صراحتا تکلیف ما با آن مشخص نشده است. هنری که در برخی مراسم گل سر سبد است اما گاهی هم بشدت مورد مذمت و غضب برخی قرار می‌گیرد.

دعوای «ساز» و «نان»/ چرا یک مقام مسئول در جمهوری اسلامی ایران هنوز فرهنگ را کم اهمیت‌تر از نان شب می‌داند؟

همه چیز از آنجا شروع شد که چند روز پیش رئیس گمرک ایران اعلام کرد ترخیص ۱۱ کانتینر آلات موسیقی متوقف شده و این کالا جزء کالاهای گروه چهار است که ورود آن به کشور ممنوع است.

این خبر با واکنش‌های متعدد و صریحی در فضای مجازی همراه شد و انتقادات زیادی هم به دنبال داشت اما قضیه به همین‌جا ختم نشد. سخنان سیدکاظم موسوی، نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم درباره ممنوعیت ورود آلات موسیقی اوضاع را عجیب‌تر کرد. او در مصاحبه‌ای گفت: «ورود آلات موسیقی به کشور به صلاح نیست چون کشور ما جمهوری اسلامی است. چرا باید با وجود این همه شهدا و علمایی که داریم آلات موسیقی به کشور وارد شود؟ موضوع آلات موسیقی و لوازمی از این قبیل آنقدر مهم نیستند که ما حتی برای آن وقت و ارزی خرج کنیم. اگر افرادی به دنبال آلات موسیقی یا امیال شخصی‌خودشان هستند، کشورهای دیگر هستند می‌توانند از ایران بروند.»

فارغ از این موضوع که او با کدام مجوز، دستور خروج انسان‌ها را ار خاکشان صادر می‌کند، این پرسش‌ها مطرح می‌شود که اگر علاقمندان موسیقی باید جمع کنند و از ایران بروند، پس تکلیف خودش که با اجرای موسیقی در ستاد انتخاباتی‌اش تلاش می‌کرد برای ورود به مجلس رای جمع کند، چیست؟ از آن گذشته، تکلیف اجرای قطعاتی مثل «خمینی ای امام»، «لاله در خون خفته»، «دیو چو بیرون رود فرشته در آید» و صدها سرود انقلابی دیگر چیست؟ همه اینها به کنار، با مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله (ع) چه باید کرد که تمام ادوات موسیقی‌اش از جمله طبل، سنج و دمام از چین وارد می‌شوند؟ اصلا مگر غیر از این است که سرود ملی کشورمان در مراسم رسمی همیشه با اجرای ارکستر سمفونیک تهران با نوازندگی جوانان تحصیل‌کرده مملکت در رشته موسیقی با سازهای کاملا غربی در حضور مقامات اجرا می‌شود؟

البته آقای موسوی پس از شنیدن حجم انتقاداتی که در این‌باره به سمت او روانه شده، بلافاصله خبرنگاری که مصاحبه را انجام داده، متهم کرده است و گفته است: «من نسبت به هنرمندان عزیز کشور احترام خاصی قائلم و ملت بزرگ ایران و هر کسی که در این زمینه مصاحبه من را به صورت تحریف‌شده مطالعه کرده‌ است بداند که بین تامین نان شب و واردات آلات موسیقی حتی اگر از خود هنرمندان هم سؤال شود، حتما در این زمینه حق را به بنده خواهند داد.»

سوال اینجاست که چرا یک مقام مسئول در جمهوری اسلامی ایران هنوز فرهنگ را کم اهمیت‌تر از نان شب می‌داند؟ مگر یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی اعتلای فرهنگ و هنر نبوده است؟ مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در سلسله‌درس‌های «انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن»، ذیل عنوان «ویژگی‌های انقلاب اسلامی» به صراحت می‌گوید: «انقلاب اسلامی، بیش و پیش از هر چیز، یک انقلاب فرهنگی است.»

حالا بد نیست آقای موسوی حتی اگر سخنان آیت‌الله مصباح یزدی را نخوانده یا قبول ندارد، لااقل ماجرای اتریش ویران‌شده پس از جنگ جهانی اول را مرور کند. بعد از جنگ جهانی اول، اتریش ویران شده بود و فقر و گرسنگی در آن بیداد می‌کرد. دولت آمریکا مقداری پول به اتریش داد تا شهرها و کارخانه‌هایش را دوباره بسازد و اقتصادش را ترمیم کند. اما اتریش به جای ساخت کارخانه، سالن اپرا ساخت، سالن‌های تئاتر ساخت و کتابخانه احداث کرد. آمریکا علت این کار را از اتریش پرسید و اتریش پاسخ داد تا فرهنگ و تمدن کشوری ساخته نشود و پیشرفت نکند کارخانه ویران می‌ماند. حالا وین پایتخت اتریش مناسب‌ترین جا برای زندگی در جهان شناخته شده، تفریح مردم کتابخوانی است و تعهد، شرط اول استخدام در این کشور است.

 

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۵۶۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

  • اسکندر ارسالی در

    باید مهم و مهم تر رعایت شود فعلا مهمتر مبارزه بافقرو فساد طبقاتی است مسکن خوراک و پوشاک حق حیات است که خیلی ها ندارند نه آلت موسیقی که خیلی برای آدم گرسنه اهمیت ندارد

  • ناشناس ارسالی در

    حرف اون نماینده اشتباه بوده ولی پس چرا خبر فوری و ... و دیگر بی شرفها، بودجه های فرهنگی و مذهبی رو با کلمات عجیب و ... و به قصد تهییج علیه فرهنگ و مذهب ، توصیف می کنند، از فرهنگ فقط دایره و تنبک را قبول دارید؟

  • ارامش ارسالی در

    خوب باید گفت امثال این آقا که کم هم نیستند و ادعای معنویت هم دارند از احوالات و سرشت و طبیعت انسانی آنچنان که باید چیزی نمی دانند و انسانها را موجوداتی در ردیف حیوانات میدانند که فقط نیاز به آب و غذا دارند اما خدمت ایشان و دیگر کسانی که تفکراتی این چنینی دارند باید گفت بسیار مایه تاسف هست که افرادی اینچنین دون مایه که از هنر و تاثیر ان بر اعتلای روح و جان انسانها و جوامع چیزی نمیداند با هزار دوز و کلک و وعده و عید دوروغ خود را نماینده میکنند و برای همین چند روز قدرت تمام شخصیت و هویت خود را زیر سوال میبرند .بروید آقا دیگر با این حرف های سخیف و بی ارزش نمک لای زخمهای ما نپاشید

  • م.ح ارسالی در

    واقعا این آقایون با خودشون چه فکری کرده اند؟ به نظر من موسیقی یک چیز جدانشدنی برای ملت است. اگر نباشد هیچ چیز معنی ندارد.....یکی از این آقا بپرسد که اگر شما موسیقی را برای خودت و خانواده مضر میدونی، لطفا رادیو و تلویزیون را از خانه حذف کنید.....چرا برای بقیه و بجای بقیه تصمیم میگیرید.

  • م.ح ارسالی در

    احتمالا و قطع به یقین ایشون از اعضای داعش هستند. چون فقط داعش همچین نظراتی دارند.

  • سيدمحمد ارسالی در

    باسلام پول حلال پول حرام موسیقی حلال موسیقی حرام دیگر خود بدان .

دیدگاه

تازه ها

یادداشت