اختصاصی سرنا

علیرضا عابدی: موسیقی ایرانی مقدس است/ با یک سیم که به نردبان وصل کردم، تمام نت‌های موسیقی را نواختم

خواننده موسیقی اصیل ایرانی و نوازنده به بیان مسائلی پیرامون فضای موسیقی ایرانی و امکان ایجاد تغییرات و نوآوری در آن پرداخت.

علیرضا عابدی: موسیقی ایرانی مقدس است/ با یک سیم که به نردبان وصل کردم، تمام نت‌های موسیقی را نواختم

علیرضا عابدی متخلص به شهداد در گفت‌وگو با سرنا اظهار داشت: اگر بخواهم در مورد تغییر در موسیقی ایرانی صحبتی به میان آوردم سیلی از انتقادات به سمت من خواهد آمد، چراکه موسیقی ایرانی بخشی از فرهنگ ماست و برایمان مقدس است.

این خواننده در خصوص اینکه آیا در موسیقی ایرانی می‌توان تغییر ایجاد کرد، گفت: موسیقی سنتی می‌تواند به لحاظ گویش و شعر روان‌تر باشد تا عموم مردم هم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: ردیف موسیقی ایرانی، بسیار گسترده و به بیان بهتر، نامحدود است؛ اما با این وجود با تلفیق دستگاه‌ها می‌توان، تغییرات و ابتکاراتی در آن خلق کرد که منجر به تولید نوعی از موسیقی می شود که با آن چه که پیش از آن شنیده ایم، متفاوت است.

این سازنده ساز در گفت و گو با سرنا اظهار کرد: باید در روح چوب بی‌جان دمید تا تبدیل به ساز و زنده شود.

آشنایی علیرضا عابدی با موسیقی از دوران خردسالی و از طریق پدر و خانواده اش اتفاق افتاده است. 

این موزیسین که تخلص شهداد را برای خود برگزیده است، افزود: با وجود آنکه پدرم می توانست هر سازی ر ا برای من بخرد، اما از آنجاکه فیزیک صوت و ساخت ساز همواره برای جالب بوده و هست، سیمی را به یک نردبان متصل کردم و با همان توانستم تمام نت ها را بنوازم.

وی خاطرنشان کرد: تمام نت های موسیقی جهان را می توان در هفت نت خلاصه کرد.

این نوازنده در خصوص یک تغییر جالب در ساختمان سه تار نیز سخن به میان آورد و گفت: سرپنجه طاووسی یا خورشیدی تغییری در صدای سه تار ایجاد نخواهد کرد و فقط کوک آن بهتر و سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

وی همچنین توضیح داد: از آن جایی که سه تار، سازی است که قدمت و اصالتش بر کسی پوشیده نیست، پس ایجاد هر تغییری در آن، با واکنش و گارد منفی برخی، همراه خواهد بود.

این گفتگو را ببینید.

 

کد مطلب: ۳۵۶۳۰۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت