حرف‌های سیاسی یک خواننده مطرح درباره جنگ اوکراین

‌امین‌الله رشیدی خواننده موسیقی سنتی اخبار اتفاقات اوکراین را از تلویزیون دنبال می‌کند و معتقد است دنیای سیاست دنیای پیچیده‌ای است که هر کسی از آن سر درنمی‌آورد.

حرف‌های سیاسی یک خواننده مطرح درباره جنگ اوکراین

در ادامه نظرسنجی از فعالان فرهنگی و هنری کشور درباره مناقشه اوکراین این بار سراغ امین‌الله رشیدی رفته‌ایم. این‌ خواننده موسیقی سنتی معتقد است اگر روسیه اراده کند، می‌تواند نسخه اوکراین را برای همیشه بپیچد. او می‌گوید در حال حاضر به نظر می‌رسد روسیه و اوکراین با چالش جدی مواجه شده‌اند. از سویی غرب هم می‌خواهد از این فرصت نهایت استفاده را ببرد تا از روسیه برای همیشه امتیازهایی بگیرد. گفت‌وگوی خودمانی و صمیمی ما را با این خواننده پیشکسوت بخوانید.

اخبار وقایع اوکراین را از چه طریقی دنبال می‌کنید؟

من متأسفانه کار با گوشی‌های هوشمند را بلد نیستم به همین دلیل اخبار وقایع اوکراین را فقط و فقط از طریق تلویزیون دنبال می‌کنم. این اخبار را از طریق کانال‌های مختلف به سادگی پیگیری می‌کنم.

نگاه شما نسبت به تحولات اوکراین چیست؟ رسانه‌ها چقدر می‌توانند اخبار را به اهلش برسانند؟ رسانه‌های غربی در این بین چقدر سهمیم‌اند؟

دنیای سیاست به قدری پیچیده و مرموز است که آدمی نمی‌داند کدامش را باور کند. در حال حاضر هم ما دچار همین موضوع هستیم. مافیای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به نوعی دنیا را اداره می‌کند. ابر قدرت‌هایی به نوعی می‌خواهند از یکدیگر امتیاز بگیرند.

نگاهتان به وقایع اوکراین از چه برداشتی حاصل می‌شود؟

به گمانم دولت‌های اروپایی می‌خواهند از موضوع اوکراین امتیاز بگیرند. جنگ اوکراین به هیچ وجه از این قاعده کلی مستثنا نیست. غربی‌ها هم اهل معامله و ضد و بندند. 

نقش مردم جهان در این بین چیست؟

ما و بقیه مردم جهان تنها می‌توانیم ناظر باشیم. به نظر شما مگر کار دیگری هم می‌توان کرد؟ غیر از اینکه بدانیم و دنبال کنیم که فلانی چه گفت و آن سیاستمدار چه کار کرد، کار دیگری از دست ما ساخته نیست. در موضوع اوکراین البته هر رسانه ای از دید خودش موضع می گیرد.

آمریکا هم از سمتی موشک‌هایش را در دریای سیاه قرار داده است و غرب هم که تلاش می کند تا اوکراین را به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آورد. طبیعاتا روسیه با این وضعیت موافق نخواهد بود. نظرتان در این باره چیست؟

غرب و اروپا و امریکا هم مقصرند. از سوی دیگر دیروز در رسانه‌های داخلی خودمان تیتری خواندم با این مضمون که «غرب اوکراین را تنها گذاشت».  به گمانم البته تا چند روز آینده موضوع به طور روشن‌تری مشخص خواهد شد و می‌توان قضاوت درست‌تری در این باره داشت.

غرب از این فرصت چه استفاده‌ای خواهد کرد؟

 شاید امتیازاتی در این بین رد و بدل شود. دنیای سیاست به هر حال دنیای سرد و عقل‌گرایی است. غرب هم در این بین درپی امتیاز گرفتن از روسیه است و به قول معروف می‌خواهد از این کشور و حکومتش زهر چشم بگیرد. اما در حال حاضر گویی همه چیز در هم و برهم است. امثال ما صرفاً ظاهر را می‌بینند و صد البته نمی‌توان معطوف به ظاهر بود و قضاوت دقیقی داشت.

برخی معتقدند اوکراین باید در برابر روسیه کمی نرمش به خرج می‌داد تا کار به اینجا نمی رسید. نظر شما چیست؟ 

چرا. از سویی این سخن هم درست است. اما از دیگر سو همان‌طور که گفتم دنیای سیاست بی‌نهایت پیچیده است. امثال ما که دستی از دور بر آتش داریم، نمی‌توانیم قضاوت دقیق و درستی داشته باشیم. امیدوارم این موضوع به خیر بگذرد. چرا که اگر روسیه بخواهد با قوای بیش از ۱۵۰ هزار نفری‌اش به اوکراین حمله کند، چیزی از اوکراین باقی نخواهد ماند. به نظرم روسیه هنوز به طور جدی وارد جنگ نشده وگرنه اگر می‌خواست، می‌توانست با شدت بیشتری به این کشور حمله کند.

منبع: همشهری
کد مطلب: ۳۵۸۰۵۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت