«تار و تاریخ» به تخت جمشید رسید/ شنیدن روایتی به نام «آتش آغاز»

میدیا فرج نژاد در تازه‌ترین گامِ پروژه «تار و تاریخ» و در قالب تابلو موزیکال «آتشِ آغاز» به روایت تخت جمشید پرداخت.

«تار و تاریخ» به تخت جمشید رسید/ شنیدن روایتی به نام «آتش آغاز»

میدیا فرج‌نژاد تابلو موزیکال «آتش آغاز» را در نغمه گردانی‌های دستگاه «چهارگاه» و «همایون» ساخته است. شعر «آتشِ آغاز» را هم فرهاد وحدتی روی ایده‌ای از میدیا فرج نژاد سروده است.

در این اثر حمیدرضا ترکاشوند آواز خوانده، علیرضا نصیری‌فرد دف و بندیر و کریم ابراهیمی تنبک و ضرب زورخانه‌ای نواخته‌اند.

میدیا فرج‌نژاد آهنگساز و نوازنده تار درباره «آتشِ آغاز» گفت: این آهنگ در حقیقت درد دلی است با تاریخ، آن هم تاریخ ایران زمین که پر از فراز و نشیب‌های گوناگون است. برای ثبت تابلوموزیکال تخت جمشید شاید این بهترین راهی بود که به ذهنمان رسید.

وی ادامه داد: شعرِ این اثر در مدت بسیار کوتاهی سروده شد و موسیقی و آواز، هر دو در یک روز ساخته و ضبط شدند و فردای همان روز نیز ضبط تصویر داشتیم. البته این روند برای ما در «تار و تاریخ» عادی است. چون گاهی میان ضبط یک اثر تا اثر بعدی فاصله بسیار کوتاه است و باید به شکلی سریع کار انجام شود. ایده ساخت تابلو موزیکال «آتشِ آغاز» را با هنرمند ارجمند سیف‌اله شکری مطرح کردم. ایشان پیشتر پروژه‌ای به نام «صدای تاریخ» را تالیف کرده‌اند که هنوز در جریان است و بسیار هم پروژه پژوهشیِ خاصی است. با راهنمایی ایشان و البته کمک شایان مدیریت میراث جهانی تخت جمشید، جناب آقای فدایی، ضبط تابلو موزیکال «آتشِ آغاز» در محوطه تخت جمشید میسر شد. امیدوارم این حرکت آغاز همکاری‌های بیشتر هنرمندان این مرز و بوم با این میراث سُترگ باشد.

فرج‌نژاد تاکید کرد: البته به هیچ عنوان نمی‌توان تلاش بی‌مانند مرتضی حاج محمدی کارگردان پروژه «تار و تاریخ» را نادیده گرفت که با جان و دل در تمامی مسیر همراه من بوده است.

 
منبع: مهر
کد مطلب: ۳۵۸۳۲۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت