محمد گلریز:

موسیقی امروزه رنگ و بوی ابتذال به خود گرفته است | با حقوق بازنشستگی زندگی می‌کنم

یکی از خوانندگانی که بسیاری از مردم کشورمان با او و صدای ماندگارش خاطره دارند محمد گلریز است که به واسطه اجرای آثار مرتبط با انقلاب و شخصیت‌های موثر انقلابی صدایش در گوش و ذهن مردم در سنین مختلف مانده است با او به واسطه روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به بهار ۱۴۰۱ گپ و گفتی زدیم تا از حال و احوال این روزهایش بشنویم.

موسیقی امروزه رنگ و بوی ابتذال به خود گرفته است | با حقوق بازنشستگی زندگی می‌کنم

 برای اینکه با محمد گلریز بیشتر آشنا شویم و اطلاعاتی که در اختیار مخاطبانمان قرار می‌دهیم بی‌کم و کاست باشد به سراغ ویکی پدیا رفتیم و آنجا خواندیم که می‌گوید: گلریز فعالیت خود را از سال ۵۸ و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آهنگ «سرود نیایش» از رضاقلی ملکی شروع کرد. سپس سرود «این بانگ آزادی» با شعر حمید سبزواری و آهنگ احمدعلی راغب را خواند. گلریز سپس سرودهای‌ای شهید مطهر، رفتند یاران، خجسته باد این پیروزی، ای شهیدان خدایی نامتان پاینده باد را خواند. گلریز برای آهنگی با عنوان شهید مطهری با روح‌اله خمینی دیدار کرد.

وی آهنگ «دریغا» با آهنگسازی محمد علی شکوهی را به مناسبت درگذشت سید روح‌الله خمینی اجرا کرد. محمد گلریز در گفت و گویی نوروزی با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در خصوص اینکه سال گذشته را چگونه پشت سر گذاشته است و چه برنامه‌هایی در دست داشت گفت: در این وضعیت کرونایی اکثر برنامه‌ها کمرنگ شده‌اند اما برنامه‌های تلویزیونی یا رادیویی کماکان با محدودیت‌های بهداشتی به کار خود ادامه می‌دهند ولی متاسفانه کنسرت‌ها یا استیج‌هایی که باید با جمعیت سر و کار داشته باشند بسته هستند البته در دوران برگزاری جشنواره موسیقی فجر برخی از خوانندگان اجرا داشتند و همچنان دیگر خوانندگان نیز درحال برگزاری کنسرت هستند.

من شخصا در دهه فجر در برخی از شهرستان‌ها برنامه داشتم که به علت تشدید کرونا همه آن برنامه‌ها کنسل شد بعد از آن نیز به یکی دو شبکه تلویزیونی دعوت شدم و بنابر سفارش صدا و سیما برای دهه فجر نیز یک قطعه اجرا کردم که به نظر من ملودی بسیار قشنگی داشت. در مجموع سال ۱۴۰۰ به دلیل کرونا بسیار کم کار بوده ام. 

گلریز در پاسخ به این سوال که چه برنامه حرفه‌ای برای سال جدید دارد و قرار است چه کارهایی انجام دهد بیان کرد: به لطف عزیزان توفیق پیدا کرده و با حکمی که شامل حالم شد به سمت ریاست علمی جشنواره ملی و بین المللی فجر منصوب شدم و به همین خاطر در نظر دارم تا با توجه به نشستی که چند وقت پیش برگزار شد از علاقه مندان به موسیقی حمایت کنم و یک طرف ماجرا که می‌تواند تاثیر و نقش به سزایی در انعکاس، دیده شدن و شکفتن آن‌ها داشته باشد صدا و سیما است چراکه باعث می‌شود تا این دسته از افراد شروع به ساخت آثار فاخر در قالب موسیقی ایرانی، سرودهای انقلابی و حماسی، سرودهایی در شخصیت علمی و شخصیت‌های ارزشی کنند و به جامعه هنری ارائه کنند که بسیار ارزشمند است. 

خواننده «ای شهید مطهر» در خصوص اینکه با توجه به تعطیلی مشاغل و کسب و کارها در طی دو سال کرونایی و وجود تورم آیا زندگی او از لحاظ اقتصادی تنها از راه موسیقی تامین و مدیریت می‌شود اظهار کرد: خوشبختانه کارمند بانک بودم و درحال حاضر بازنشسته هستم و از این راه تامین معاش می‌کنم. به نظر من هر کس که مشغول کار هنری است نباید امید به این داشته باشد تا از این راه ارتزاق کند چراکه تضمینی برای این کار نیست به طور مثال برای من که به عنوان خواننده فعالیت می‌کنم چه تضمینی وجود دارد که طی دو سال آینده هم بتوانم بخوانم پس هر کس که در پی آن است تا کار هنری انجام دهد باید در کنار آن کار دیگری هم داشته باشد. من شخصا اینگونه هستم که اصلا روی برنامه‌های هنری حساب باز نمی‌کنم و اگر هم به سراغ برنامه هنری رفته‌ام و در این عرصه فعالیت می‌کنم تنها به این خاطر است که دین خود را به جامعه هنری از راه خوانندگی ادا کنم تا باعث خوشحالی مردم کشورم باشم. 

محمد گلریز در پایان و در پاسخ به این سوال که برای سال جدید چه آرزو و سخنی با مدیران این عرصه دارد گفت: ما در معرض شدیدترین هجوم فرهنگی و اقتصادی قرار گرفته‌ایم و ملت ما درگیر مسائل شدید اقتصادی هستند البته به نظر من مسائل فرهنگی بسیار مهم‌تر از مسائل اقتصادی است و به عنوان مثال می‌توانم بگویم درحال حاضر عرصه موسیقی ما که پیشینه فرهنگی دارد دیگر مانند گذشته نیست و موسیقی‌ها به سمت و سوی مبتذل بودن گام برداشته‌اند و همین باعث می‌شود تا جوانان ما تحت الشعاع این نوع موسیقی‌ها قرار بگیرند و روی کردار و ظاهر آن‌ها اثر بگذارد. تنها کاری که می‌توانیم کنیم تا وضعیت موسیقی بهتر شود این است تا با کوشش و تلاش مدیرانی را سر کار بیاوریم که در این کار متخصص و متعهد باشند تا بتوانیم آثار خوب تولید کنیم چراکه بسیار اثرگذار است و امید است که در سال‌های آینده شاهد این مسائل باشیم.

منبع: برنا
کد مطلب: ۳۵۸۵۱۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت