تاثیر همایون شجریان از خواننده «آمدم ای شاه»/ صدای کریمخانی مبهوت‌کننده است!+فیلم و صوت

بسیاری از هنرمندان سرشناس پس از درگذشت مرحوم کریمخانی مداح سرشناس به ذکر جوانب هنری یکتا و منحصر به فرد او پرداختند، اما همایون شجریان خواننده توانمند و شناخته شده موسیقی ایرانی سال‌ها پیش از تاثیرگذاری فوق‌العاده مرحوم کریمخانی سخن گفت و حتی اثری را بر مبنای همین تاثیرات خواند و منتشر کرد.

تاثیر همایون شجریان از خواننده «آمدم ای شاه»/ صدای کریمخانی مبهوت‌کننده است!+فیلم و صوت

همایون شجریان سال ۹۷ در مراسم رونمایی آلبوم موسیقی «ایران من» گفت: چندین سال قبل که صدای آقای کریمخانی را شنیدم مبهوت شدم و کارهای او را دنبال کردم و آوازی را طراحی کردم بر اساس قواعدی که ایشان آواز خود را خوانده بودند.

همایون شجریان در تعریف از استاد کریمخانی گفت: من آواز «من کجا باران کجا» را بر اساس آواز استاد کریمخانی تنظیم کردم. چندین سال قبل که صدای او را شنیدم مبهوت شدم و کار‌های او را دنبال کردم و آوازی را طراحی کردم بر اساس قواعدی که ایشان آواز خود را خوانده بودند.

همایون افزود: در این آلبوم از نوازندگان ارمنی و ترک استفاده شده که ریشه‌های زیادی با هم داریم. در کنسرت سی که این آلبوم ترکیبی از کنسرت سی و کنسرت ایران من است. من آواز «من کجا باران کجا» را بر اساس آواز استاد کریمخانی تنظیم کردم. چندین سال قبل که صدای او را شنیدم مبهوت شدم و کارهای او را دنبال کردم و آوازی را طراحی کردم بر اساس قواعدی که ایشان آواز خود را خوانده بودند.

شجریان ادامه داد: در ادامه استاد محمد اصفهانی وقتی ارادت من را متوجه شدند خاطره‌ای تعریف کرد از سال‌ها قبل که در شرکت ما همراه با استاد کریمخانی ملاقاتی با پدرم داشتند. پدر، استاد کریمخانی را نمی‌شناختند، پدر گفت وقتی او می‌خواند تمام شیشه‌های اتاق می‌لرزید. پدر می‌گوید در سبک اوج‌خوانی باید شکلی باشد که شنونده احساس ضعف نکند و این در صدای کریمخانی مشهود است و من دوست دارم این قطعه را به ایشان تقدیم کنم.

در مورد مختصات فنی قطعه آوازی «من کجا باران کجا» باید گفت که این اثر از منظر آوازی و نمودار‌ها و منحنی‌های اجرایی که همایون شجریان در آن به نمایش گذاشته می‌توان ردّ سبک و سیاق استاد مرحوم کریمخانی را دید و شنید. همایون شجریان در این اثر دقیقا به اجرای تحریرها، ویبره‌ها و تکنیک‌هایی پرداخته که مرحوم کریمخانی اجرا می‌کند. شیوه‌ای که در آن خواننده، مایه دشتی را اولا با تاکید و تکرار بر محدوده صوتی یک دانگ اجرا می‌کند لیکن همچنان بر روند و چرخش نغمات در همان محدوده بر درجه پنجم دستگاه شور تاکید می‌شود. در آواز دشتی جهش به اندازهٔ فاصله سوم کوچک یا بزرگ متداول است و جهش از درجهٔ سوم تا هفتم (فاصلهٔ چهارم درست) نیز دیده می‌شود.

 

 

 

 

 

منبع: فارس
کد مطلب: ۳۶۰۵۶۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت