نی‌انبان محسن شریفیان در موزه گلاسکو/ از آیین‌های محرمی گفتیم

گروه موسیقی «لیان» بوشهر همزمان با آغاز فستیوال جهانی نی‌انبان در کشور اسکاتلند ضمن اهدای ساز خود به موزه گلاسکو، به اجرای چند برنامه موسیقایی در حوزه موسیقی محرم پرداخت.

نی‌انبان محسن شریفیان در موزه گلاسکو/ از آیین‌های محرمی گفتیم

محسن شریفیان پژوهشگر، نوازنده نی انبان و مؤلف کتاب «اهل ماتم» که طی سال‌های اخیر با همراهی گروه «لیان» بوشهر به اجرای برنامه‌های مختلف موسیقایی مشغول بوده است،  ضمن ارائه توضیحاتی درباره تازه‌ترین فعالیت‌های موسیقایی‌اش از حضور گروهش در فستیوال جهانی نی‌انبان اسکاتلند خبر داد و گفت: در رویداد جهانی موسیقی اسکاتلند که به نوعی خانه و مرکز نی‌انبان های دنیا است، بنده به همراه دخترم لیانا شریفیان به معرفی موسیقی جنوب ایران و سازهای مطرح آن از جمله نی انبان، نی جفتی، دمام و سنج پرداختم.

این نوازنده و پژوهشگر موسیقی نواحی بوشهر ادامه داد: تمام تلاشم را انجام دادم تا به‌عنوان هنرمند ایرانی از این فرصت بین‌المللی به نفع اشاعه فرهنگ ایرانی استفاده کنم. بنابراین با توجه به همزمانی این رویداد با ایام محرم برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم تا بنده و دخترم درباره آئین‌های موسیقایی این ایام سخنرانی‌هایی را داشته باشیم و بتوانیم در این قالب به اجرای برنامه نیز بپردازیم. به هر حال در چنین موقعیت‌هایی لازم است بتوانیم با زبان موسیقی این موضوعات را یادآوری کرده و تلاشی داشته باشیم تا موسیقی آئینی ماه در یک موقعیت بین‌المللی به مخاطبان غیرایرانی نیز معرفی شود.

وی با اشاره به جزئیات محتوایی این فستیوال و همچنین سایر فعالیت‌هایی که در این رویداد موسیقایی انجام داده، توضیح داد: فستیوال بین‌المللی ساز نی انبان گلاسکو در آگوست سال جاری با میزبانی از نوازندگان، گروه‌های موسیقی و موسیقیدانانی از سراسر جهان با اجراهای فوق‌العاده و پخش زنده همزمان در اسکاتلند با اهدای جوایز و تقدیر از برگزیدگان این جشنواره به کار خود خاتمه داد. در جریان این رویداد جهانی که با حضور پیشکسوتان و اساتید این ساز جهانی و بیش از ۳۰ گروه مطرح موسیقی و همچنین بزرگترین و پرجمعیت‌ترین گروه نوازندگان نی انبان برپا شد، بنده ضمن اجرای چند برنامه، ساز نی انبان خود را به موزه نی انبان گلاسکو در اسکاتلند اهدا کردم. بنده پیش از این نیز بارها نی انبان ایرانی را به موزه‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور اهدا کرده‌ام که از آن جمله می‌توان به اهدای ساز به موزه سازهای ملل بروکسل کشور بلژیک و اهدای ساز به موزه نی انبان شهر اورنسه اسپانیا اشاره کنم.

محسن شریفیان، اجرا در دهمین فستیوال ایرانیان ادینبروی اسکاتلند در سال ۱۳۹۷، فستیوال بین‌المللی «کلتیک کانکشن» و هم‌نوازی با سه نوازنده اسکاتلندی دیوید شِدِن، گراهام مکنزی و پابلو لافونته در سال ۱۳۹۶ را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۶۱۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت