پژوهشی درباره رابطه «موسیقی» و «آش»/ برای این هنرمندان کاری کنید!

یکی از پژوهشگران موسیقی نواحی ایران در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود از آماده‌سازی یک طرح برای برخی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی و چند فعالیت پژوهشی دیگر خبر داد.

پژوهشی درباره رابطه «موسیقی» و «آش»/ برای این هنرمندان کاری کنید!

هوشنگ جاوید مدرس و پژوهشگر موسیقی نواحی ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی توضیح داد: مدتی پیش در گفتگوی ضمنی که با مدیرعامل انجمن موسیقی ایران داشتم قرار بر این شد تا در حوزه موسیقی نواحی و نحوه حضور هنرمندان پیشکسوت این عرصه در رویدادهای ملی مرتبط با موسیقی، طرحی را ارائه دهم که طی روزهای آینده مباحث جزئی‌تری از آن تکمیل می‌شود و به زودی درباره جزییات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی افزود: فعالیت دیگری که چندی پیش در عرصه موسیقی انجام دادم، پژوهشی موسیقایی با همکاری موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی است که قرار بود در هفته پژوهش رونمایی شود اما تا آنجا که اطلاع دارم گویا به وقت دیگری موکول شده است. محور اصلی این پژوهش موسیقایی هم مبتنی بر فعالیت‌هایی در حوزه آثار مرتبط با امام رضا بوده که دربرگیرنده تفاوت‌ها و ویژگی‌هایی بود که تا به امروز کمتر روی آن تمرکز شده بود.

این پژوهشگر موسیقی نواحی به تولید یک آلبوم با حضور هنرمندان افغانستانی هم اشاره کرد و گفت: پروژه‌ای به نام «قول و قبول» را چندی پیش با همراهی هنرمندانی از کشور افغانستان تولید و رونمایی کردیم اما هنوز به بازار ارائه نشده است. این آلبوم بر اساس قوالی خوانی‌ها و مناقب‌خوانی‌های موجود در کشور افغانستان با حضور گروه موسیقی «نجم‌الدین» از کشور افغانستان آماده شده که دربرگیرنده ویژگی‌های ممتازی است و می‌تواند برای پژوهشگران و علاقه مندان موسیقی آسیا اثر قابل اتکایی باشد.

جاوید تصریح کرد: متاسفانه این روزها بسیاری از هنرمندان به من تلفن می‌زنند و از مشکلات و شرایطی سخن می‌گویند که اتفاقات اخیر و عدم برگزاری کنسرت‌ها، این مشکلات و مصائب را بیشتر کرده است. آنچنان که عمده این تلفن‌ها نشأت گرفته از عدم پیگیری‌هایی است که می‌تواند به‌راحتی از طریق مراجع دولتی برای تامین معیشت این بزرگواران و همچنین درجه هنری آنها صورت پذیرد. به عنوان مثال یکی از هنرمندانی که از او به‌عنوان آخرین نسل غزل‌خوان تهران یاد می‌کنند متاسفانه تا آنجا که می‌دانم او نه درجه هنری دارد و نه از مجموعه‌ای مستمری می‌گیرد. بنابراین امیدوارم هرچه زودتر از سوی مراجعی چون شورای ارزشیابی هنرمندان و صندوق اعتباری هنر اقدامی انجام شود که چنین هنرمندانی بتوانند از خدمات دولتی بیشتری بهره‌مند شوند.

این مدرس و مولف موسیقی نواحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انجام یک پژوهش موسیقایی دیگر در حوزه غذا و موسیقی خبر داد و گفت: بعد از برگزاری جشنواره موسیقی نواحی کاری به آن شکل انجام ندادم. اما مدتی پیش پروژه‌ای در حوزه غذا و موسیقی را در دفتر مطالعات فرهنگی یونسکو انجام داده بودم که به اعتقاد من از پروژه‌های جالب توجه و جذابی بود که خودم خیلی آن را دوست داشتم. پروژه‌ای که عمده محور آن روی فرهنگ غذای «آش» بود که مهرماه امسال آن را تحویل مدیریت دادم. چارچوبی که اگرچه هنوز موفق به دریافت بخشی از بودجه آن نشده‌ام ولی برایم دربرگیرنده تجربه جالبی بود که از خواص درمانی این غذای ایرانی گرفته تا ترانه‌ها و موسیقی‌های مرتبط با آن را شامل می‌شد و شکل شمایل جالبی داشت. البته هنوز از سرنوشت انتشار آن خبری ندارم ولی امیدوارم هرچه زودتر شاهد انتشار عمومی آن باشم.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۶۴۹۵۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت