از اول تا آخر حمله رائفی پور به اهالی موسیقی

روزنامه شرق نوشت:ظاهرا برای حواشی موسیقی در کشور ما هیچ‌وقت نمی‌توان پایانی متصور شد. اغلب این حواشی هم به اظهارات غیرکارشناسانه درباره این هنر مربوط می‌شود.

از اول تا آخر حمله رائفی پور به اهالی موسیقی

نکته شگفت‌انگیز ماجرا هم این است که هنوز بعد از گذشت چهل‌واندی از پیروزی انقلاب باز هم کسانی پیدا می‌شوند که هنر موسیقی را زیر سؤال می‌برند و اهالی آن را به انواع و اقسام منکرات متهم می‌کنند. این ‌بار هم قرعه به نام «علی‌اکبر رائفی‌پور» افتاد که دیگر می‌توان او را مرد پرحاشیه عرصه سینما و موسیقی نام نهاد. هنوز همگان هجمه‌هایش را علیه اهالی سینما را فراموش نکرده بودند که چند روز پیش سروکله استوری امید حاجیلی، خواننده، مربوط اظهارات تند رائفی‌پور علیه اهالی موسیقی پرسروصدا شد.

بعد از این سخنان اولین واکنش را بهزاد عبدی آهنگ‌ساز، رهبر ارکستر و دبیر هنری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر یکشنبه نهم بهمن از خود نشان داد. در بخشی از متن منتشرشده از سوی بهزاد عبدی آمده است: «من بهزاد عبدی تا امروز و این لحظه علی‌رغم تمام اتفاقات، تمام بی‌مهری‌های بسیار و حتی میل باطنی‌ام در شرایط موجود، به وظایف و توافق‌هایم پایبند بوده و تمام توان و تلاشم را برای ارتقای هنر و موسیقی این سرزمین به کار گرفته‌ام، ولی امروز و در این زمان موجودی با نام و نشان «رائفی‌پور» دهان گشوده و به قشر عظیمی از هنرمندان موسیقی، وقیحانه توهین می‌کند. درصورتی‌که ایشان رسمی از هنرمندان موسیقی این کشور، عذرخواهی نکند، دیگر هیچ مسئولیتی را برای موسیقی عزیز کشورم قبول نخواهم کرد و استعفای خود را از این مسئولیت اعلام می‌دارم».

در ادامه این نیز اعلام شد که سه عضو شورای هنری ارکستر ملی ایران با انتشار متنی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت به این اظهارات درباره موسیقی واکنش نشان دادند. امضاکنندگان این بیانیه هم بهزاد عبدی، علی رحیمیان و امیر بکان بودند.

در متن این نامه ابراز امیدواری شده است با ورود و پیگیری وزیر به این موضوع، مقدمات عذرخواهی رسمی و کتبی فرد مدنظر از اهالی شریف و نجیب موسیقی مهیا شود.

در بخشی از این نامه همچنین آمده است: «این آزمون خوبی خواهد بود، در این شرایط صعب و سخت که متولی اصلی فرهنگ و هنر، چه میزان، مدافع و یاریگر مجموعه تحت مسئولیت خود است، هنرمندانی که سالیان متمادی با همه ناملایمات و توهین‌ها، صادقانه و خالصانه کار کرده‌اند و چراغ موسیقی کشور را زنده نگه داشته‌اند. این مطالبه بحق، آزمونی است برای سنگربانان کنونی فرهنگ و هنر، باشد که سرافراز بیرون آیند».

در مرحله بعد محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پس از انتشار این محتوای ویدئویی اعلام موضع کرد. رفتاری مهم که کمتر از مسئولان فرهنگی دیده شده بود! اسماعیلی ضمن ابراز تأسف از انتشار چنین ویدئویی درباره هنرمندان موسیقی کشور با تأکید بر اینکه وزارت فرهنگ هیچ توهینی به جامعه هنری نجیب ایران را برنمی‌تابد، خطاب به اداره کل حقوقی این وزارتخانه دستور پیگیری حقوقی و قضائی این مسئله را صادر کرد.

بعد از آن بلافاصله با انتشار ویدئویی از سوی رائفی‌پور با عذرخواهی تلویحی او مواجه شدیم. اما او در نهایت همه تقصیرها را متوجه خود ندانست‌! او در این فایل تصویری عنوان کرد: «این گفت‌وگوی من مربوط به 1389 است؛ یعنی 12 سال پیش! بروی سخنرانی را بخوانی و تکه‌تکه کنی... یکی از خوانندگان استوری گذاشت و داستان از آنجا شروع شد... و بعد وایرال شد... چطور من می‌توانم مقابل موسیقی بایستم که خودم واحد موسیقی دارم؟ مؤسسه ما واحد موسیقی دارد و کلی از موسیقی‌دانان به آنجا رفت‌وآمد دارند... من خودم پیگیر موسیقی‌ام‌. پس چطور همچنین چیزی ممکن است... من درخواستم این است که جامعه موسیقی این را در نظر بگیرد که آن جملات 12 سال پیش در چه شرایطی گفته شده و.‌.. اعتقادم این است که موسیقی مثل دارو است‌. موسیقی را هم باید کسی که فهم و علم موسیقی دارد تولید کند... من تعاریفی از خیلی از موسیقی‌دانان کرده‌ام که الان موجود است... مثلا آن عزیز گفته‌اند یا باید عذرخواهی کنند یا من استعفا می‌دهم‌... بابت حرف 12 سال پیش می‌خواهد استعفا دهد... البته من باکی از عذرخواهی ندارم اما به این فکر کنید که اگر باعث آزرده‌خاطری شده‌ام، من عذرخواهی می‌کنم... اصلا چیز پیچیده‌ای نیست... عزیزان اینها 20، 30 کلیپ از من دارند که هر سال اینها را می‌چرخانند... من که نمی‌گویم خطا ندارم‌ اما به خدا این زومی که روی بنده هست، روی هیچ‌کس نیست. بابا طرف دستگیر شده و در خانه‌اش اسلحه‌خانه پیدا شده، بعد آن بغل سی‌دی کلیپ‌های تقطیع‌شده من است و اولین کسی است که تقطیع‌کردن در مورد من را انجام داد... ببینید شما ممکن است از من خوش‌تان نیاید، مشکل سیاسی داشته باشید اما این را بفهمید که در زمین دشمن با من بازی نکنید. این الان زمین انگلیس و اسرائیل است. همه اینها هم بعد از اعدام جاسوس اکبری شروع شد؛ چون ‌درخواست ما این بود که جاسوس‌ها را مبادله نکنید،‌ اعدام کنید تا بدانند عاقبت جاسوسی مرگ است».

بعد از آن عذرخواهی هم‌ وزیر ارشاد روز گذشته در مواجهه خود بعد از جلسه هیئت دولت با خبرنگاران در پاسخ به سؤال انتقادات و گلایه‌های مطرح‌شده از سوی اهالی موسیقی کشور درباره سخنان رائفی‌پور و تأکید وزارت ارشاد برای پیگیری این موضوع گفت: «وقتی این اظهارات منتشر شد، دبیر جشنواره و دوستان بحث را پیگیری کردند. من فارغ از قضاوت محتوای این بحث که بعضا گفته‌شده تقطیع شده است، تأکید کردم این موضوع پیگیری حقوقی و قضائی شود تا مسئله روشن شود. گوینده محترم این سخنان نیز عذرخواهی کردند و توضیحاتی دادند که توضیحاتشان مقبول جامعه هنری افتاد. ما به دنبال ایجاد وحدت و هم‌گرایی بین اهالی فرهنگ و هنر هستیم و امیدواریم که از این سوء‌تفاهمات دیگر به وجود نیاید».

کد مطلب: ۳۶۵۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت