۴۰ دقیقه شنیدنی و رهبر ارکستری که رکورد زد

ارکستر «پیامبر مهربانی» به رهبری ارکستر آرش امینی در روز عید مبعث حضرت محمد(ص) تازه‌ترین کنسرت خود را در قالب سی و هشتمین جشنواره موسیقی پیش روی مخاطبان قرار داد.

۴۰ دقیقه شنیدنی و رهبر ارکستری که رکورد زد

همزمان با فرارسیدن عید مبعث ارکستر «پیامبر مهربانی» به رهبری آرش امینی ویژه‌برنامه‌ای را شامگاه جمعه ۲۹ بهمن و قالب در سومین روز از برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر اجرا کرد.

 

در این اجرا که با حضور خوب مخاطبان در تالار وحدت تهران برگزار شد حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ، بهزاد عبدی دبیر جشنواره موسیقی فجر به عنوان مهمان ویژه حضور داشتند.

 

یکی از اتفاقات جالب توجه این کنسرت که در مدت زمان کوتاه ۴۰ دقیقه پیش روی مخاطبان قرار گرفت حضور آرش امینی به عنوان رهبر ارکستر این مجموعه موسیقایی است که می‌توان از او به عنوان یکی از رکوردداران این دوره از جشنواره یاد کرد. هنرمندی که ضمن رهبری این ارکستر موسیقایی، رهبری ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما را نیز به عهده دارد که در روز چهارم جشنواره تازه‌ترین کنسرت خود را در تالار وحدت پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

 

به هر ترتیب در کنسرت شب گذشته ارکستر پیامبر مهربانی که نوازندگان آن از هنرمندان شاخص عرصه نوازندگی هستند، در ابتدا موسیقی فیلم «الرساله» به کارگردانی مصطفی عقاد و شاهکار آهنگسازی موریس ژار که در ایران به نام فیلم «محمد رسول الله» شناخته می‌شود اجرا شد. موسیقی که گروه اجرایی بر همین اساس دو تم اصلی این اثر را انتخاب کرده و برای ارکستر زهی تنظیم کرده بود.

 

شاکله اصلی کنسرت مبتنی‌بر اثر «کائنات طلوع» در دو موومان بود که توسط ارکستر «پیامبر مهربانی» به رهبری ارکستر آرش امینی اجرا شد. موومان به معنای بخش کاملی از یک اثر بزرگ‌ترِ موسیقی است که خود آغاز و انجامی دارد.

 

در توضیح موومان اول آمده بود: «این موومان بر اساس شعری از نظامی گنجوی تصنیف شده است. مقدمه این اثر روایت گر جهل و تاریکی پیش از بعثت پیامبر اکرم (ص) است. ادامه این موومان در این دو بخش تشکیل می‌شود. بخش اول وصف و مدح پیامبر و بخش دوم نیایشی به درگاه خداوند که در دستگاه‌های موسیقی ایرانی نگاشته شده است.»

 

در توضیح موومان دوم نیز چنین توضیح داده شده است: «این موومان براساس شعری از شاعر معاصر میثم آقایی ساخته شده است. مقدمه این اثر راوی رخدادی مهم یعنی بعثت پیامبر (ص) است. در ادامه این موومان از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود. بخش اول بیانگر ورود پیامبر به غار حرا و مناجات با خداوند است که این بخش بدون همراهی ارکستر و تنها توسط گروه کر اجرا می‌شود. در ادامه بخش دوم بازتابی از حیرت پیامبر اکرم (ص) در لحظه وحی و راوی فرود فرشته وحی برایشان است و در نهایت بخش سوم با ایجاد فضایی روشن و امیدبخش، روایت‌گر پیام رسالت پیامبر یعنی صلح و رحمت برای جهانیان است.»

 

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر که از بیست و هشتم بهمن ماه به دبیری بهزاد عبدی کار خود را آغاز تا روز سوم اسفند ماه پذیرای گروه‌های شرکت کننده در این رویداد موسیقایی خواهد بود.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۶۵۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت