نگاه درستی به فرهنگ موسیقی نواحی نداشته‌ایم

پژوهشگر فرهنگ مردم و موسیقی نواحی ایران گفت: طی تمامی این سال‌ها نگاه درستی به فرهنگ موسیقی نواحی نداشته‌ایم.

نگاه درستی به فرهنگ موسیقی نواحی نداشته‌ایم

هوشنگ جاوید جمعه شب ۵ خرداد در حاشیه دومین گردهمایی راویان کرامت و کارگاه تخصصی تعزیه شهرستان‌های کاشمر، کوهسرخ، خلیل‌آباد و بردسکن که در مجتمع سرو کاشمر برگزار شد، خاطرنشان کرد: اگر موسیقی نواحی جذابیت چندانی برای جوانان نداشت تا این میزان ماهواره‌ها روی آن مانور نمی‌دادند، کسانی که می‌گویند موسیقی نواحی جذابیت چندانی ندارد با دشمنان فرهنگ ما همدست هستند.

وی با بیان اینکه نوع نگرش‌ها موجب شده برخی آن‌قدر که بر روی موسیقی نواحی حساسیت دارند برای موسیقی غربی حساسیت نداشته باشند، افزود: اگر نگاه تبلیغی و استفاده رسانه‌ای درست از موسیقی نواحی شود و این نوع موسیقی به جای برخی به اصطلاح موسیقی ساختگی و نامفهوم بیشتر در رسانه‌ها جای بگیرد قطعاً طرفداران بسیاری پیدا خواهد کرد.

این پژوهشگر فرهنگ مردم و موسیقی نواحی ایران با انتقاد از اینکه مانور رسانه‌ای ما بر روی موسیقی نواحی بسیار کم است، خاطرنشان کرد: نگاه درستی به فرهنگ موسیقی نواحی نداشته‌ایم.

وی گفت: چون برخی درک درستی از موسیقی نواحی ندارند و از نظر شناخت موسیقی در ضعف کامل به سر می‌برند موجب شده موسیقی نواحی مظلوم واقع شود.

جاوید با تأکید بر اینکه موسیقی هر منطقه باید در ابتدا توسط مسئولان فرهنگی و هنری همان منطقه جدی گرفته شود و آنها نگرش درست به این هنر داشته باشند، افزود: آنگونه که باید قدر موسیقی نواحی را ندانسته‌ایم.

وی در ادامه از شهرهای کاشمر و سبزوار به عنوان مناطق صادر کننده هنر شبیه‌خوانی یاد کرد و گفت: امروز این هنر به عنوان میراثی معنوی در جهان شناخته می‌شود.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۸۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت