«آرایشگر شهر سِویل» در ارکستر سمفونیک تهران!

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبائی به روی صحنه رفت.

«آرایشگر شهر سِویل» در ارکستر سمفونیک تهران!

ارکستر سمفونیک تهران زیرمجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی پس از ۶ اجرا در مهرماه امسال، این هفته  با اجرای آثار آهنگسازان کلاسیک و بنام جهان به رهبری منوچهر صهبائی با حضور نوازندگان جوان و پیشکسوت به روی صحنه رفت.

 این ارکستر در اجرای آبان ماه خود، رپرتواری از آثار آهنگسازان؛ جواکینو روسینی آهنگساز ایتالیایی، فرانتس شوبرت از آهنگسازان اتریشی برجسته مکتب موسیقی کلاسیک/ رمانتیک، حسین ناصحی آهنگساز و موسیقیدان فقید ایرانی، دمیتری شوستاکُویچ آهنگساز روسی و یکی از برجسته‌ترین آهنگسازان سده بیستم، یوهان اشتراوس آهنگساز و موسیقیدان برجسته اتریشی، یوهانِس برامس پیانست، رهبر ارکستر و آهنگساز آلمانی اختصاص داده است.

در این کنسرت، پس از حضور نوازندگان و رهبر ارکستر، ابتدا قطعه «آرایشگر شهر سِویل» اثر جواکینو روسینی (۱۳ نوامبر ۱۸۶۸-۲۹ فوریه ۱۷۹۲) آهنگساز ایتالیایی اجرا شد، روسینی قدرت خلاق و عجیبی در بدیهه‌سرایی داشت و باعث شده بود که آثار ماندگاری را در کمترین زمان به جهان موسیقی ارائه دهد.

وی با تکیه بر فرهنگ فلکوریک، مجموعه سنن، احساسات و عواطف مردم خود، چندین اُپرا در تصنیف و چند آهنگ را ساخت. روسینی به مدت ۱۹ سال، به طور میانگین، ۲ اُپرا در سال می‌ساخت و اُپرای «آرایشگر شهر سِویل» را که قسمت‌هایی از پیش نوای آن برگرفته از اُپراهای «آرلیانو در پالمیرا» و «الیزابت، ملکه انگلستان» است در کمتر از سه هفته آهنگسازی کرده است.

«آرایشگر شهر سِویل» یک اُپرا بوفا در دو پرده است. اُپرانامه این اثر را سزار استِربینی نوشته که الهام گرفته از نمایشنامه کمدی «آرایشگر شهر سِویل» (۱۷۷۵) اثر پیر بومارشه است. نخستین اجرای این اُپرا (با نام احتیاط بیهوده) ۲۰ فوریه ۱۸۱۶ در خانه اُپرای Teatro Argentina در رم به روی صحنه رفت. «آرایشگر شهر سویل» روسینی، به عنوان شاهکاری بزرگ در بین آثار کُمدی موزیکال شناخته شده و به عنوان «اُپرا بوفای همه اُپرا بوفاها» لقب گرفته ‌است.

منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۷۱۴۵۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت