ماجرای بازگشت اصفهانی خوش صدا به ایران/ مروری بر زندگی نصرالله معین؛ از قرائت قرآن تا انتشار پرفروش ترین آلبوم/ سرنوشت معین نیز مانند حبیب می شود؟

بسیاری نگرانند همان اتفاقی که برای حبیب رخ داد برای معین نیز رخ دهد و او با وعده و وعید به ایران بیاید اما نتواند بخواند یا کنسرت برگزار کند.

ماجرای بازگشت اصفهانی خوش صدا به ایران/ مروری بر زندگی نصرالله معین؛ از قرائت قرآن تا انتشار پرفروش ترین آلبوم/ سرنوشت معین نیز مانند حبیب می شود؟

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت هنرمندانی مانند معین اعلام کرد که این خواننده می ‌تواند به کشور بازگردد.

بعد از اعلام این خبر بسیاری از هنرمندان، حقوقدانان و اصحاب رسانه شروع به اظهار نظر کردند. گروهی بازگشت معین را شدنی دانسته و نسبت به این اتفاق ابراز خوشحالی کردند. گروهی دیگر نیز این بازگشت را همانند بازگشت حبیب محبیان در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد دانستند.

مرحوم محبیان در سال های پایانی دهه 80 به ایران بازگشت و دولت وقت قول داد که شرایط برگزاری کنسرت در تهران را برای او فراهم کند اما این اتفاق هرگز رخ نداد و حبیب بعد از چند سال گوشه نشینی در یکی از روستاهای اطراف رامسر از دنیا رفت. بسیاری نگرانند همان اتفاقی که برای حبیب رخ داد برای معین نیز رخ دهد و او با وعده و وعید به ایران بیاید اما نتواند بخواند یا کنسرت برگزار کند.

به مناسبت انتشار اخبار مربوط به بازگشت معین به ایران قصد داریم مروری بر زندگی و فعالیت های هنری این هنرمند مشهور و خوش صدای ایرانی داشته باشیم.

معین؛ اصفهانی خوش صدایی که به ستاره ایران تبدیل شد

نصرالله معین نجف آبادی که با نام هنری «معین» شناخته می شود در روز 29 دی 1330 در نجف آباد اصفهان به دنیا آمد. خانواده معین مذهبی بودند و او نیز از این عقاید مذهبی تاثیر گرفت و این باورها تا سنین بالاتر نیز همراه معین بودند؛ تا جایی که مشهور است او همچنان وجوهات شرعی خود را می پردازد.

معین در دوران نوجوانی و جوانی قرآن قرائت می کرد. در 18 سالگی به موسیقی سنتی ایرانی روی آورد و توانست چند اجرا در اصفهان داشته باشد. معین از اساتید به نام آواز اصفهان یعنی استاد تاج اصفهانی و حسن کسایی بهره برده و شاگرد این اساتید بوده است.

معین در جوانی مورد توجه رادیو و تلویزیون اصفهان قرار گرفت. صدای گرم او و تسلطش بر آواز ایرانی باعث شد در رادیو اصفهان اجرا داشته باشد. معین از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۷ در رادیو اصفهان مشغول به فعالیت بود و همزمان در هتل عباسی اصفهان و کاباره هزار و یک شب به اجرای برنامه مشغول بود.

معین در سال 57 نخستین ترانه امروزی خود را اجرا و ضبط کرد. این ترانه «یکی را دوست می ‌دارم» نام داشت و به محض انتشار باعث شهرت معین گردید. معین ره صد ساله را یک روزه طی کرد و به سرعت به یکی از محبوب ترین خوانندگان نسل جدید ایران تبدیل شد.

معین در سال 57 توانست در کنار خوانندگان پاپ بزرگی مانند هایده و مهستی قرار بگیرد. او در اوج شهرت بود که شرایط سیاسی و اجتماعی کشور تغییر کرد و او نیز مانند سایر خوانندگان پاپ عزلت نشین شد.

سفر به لس آنجلس و آغاز دوره دوم فعالیت هنری معین

معین 2

 
بعد از انقلاب اسلامی و تغییر شرایط سیاسی و اجتماعی کشور، خوانندگان پاپ ممنوع الفعالیت شدند. معین نیز که در اوج شهرت، خاموش شده بود در ابتدای دهه 60 به لس آنجلس مهاجرت کرد و فعالیت هنری خود را بیرون ایران ادامه داد.

معین پس از مهاجرت به آمریکا، با صادق نوجوکی، آهنگساز مشهور ایرانی آشنا شد که حاصل این آشنایی، آلبوم ‌های «ننه» و «خاطره ۷» بودند که در محبوبیت معین تأثیر چشم‌ گیری داشتند. سبک خاص معین که ترکیبی از سبک پاپ و سنت آوازخوانی اصفهان بود در محبوبیت او تاثیر فراوانی داشت و باعث شد نوارهای کاست معین در ایران و خارج پرفروش شوند. به جز ایرانیان، افغان ها و تاجیک ها نیز علاقه زیادی به معین داشتند و ترانه های او را گوش داده و زمزمه می کردند.

معین در دهه 60  زوج هنری موفقی با هایده تشکیل داد و موفق به تولید پرفروش ‌ترین آلبوم سال ۱۳۶۲ یعنی «گل‌های غربت» شد. او در سال 64 نیز با انتشار آلبوم «پریچه» توانست پرفروش ‌ترین آلبوم سال را منتشر کند.

معین در دهه 70 و 80 نیز توانست موفقیت خود را تداوم بخشد. او در دهه 80 در سبک خود کمی تغییر ایجاد کرد و آهنگ هایش را با تنظیم، آهنگ سازی و لحنی جدیدتر منتشر نمود. این حرکت توانست بر مخاطبان معین بیفزاید. حالا هم نسل جدید و هم قدیمی ترها به آهنگ های او گوش می دادند. او همچنین، در سال های اخیر از ترانه های ترانه سرایان جوان اما موفقی چون روزبه بمانی، افشین یداللهی و افشین مقدم استفاده کرده و توانسته است سبک و سیاق موسیقیایی خود را نو و جدید نگه دارد.

نصرالله معین در طول این سال ها توانسته حدود 26 آلبوم و صدها تِرک منتشر کند و یکی از پرکارترین خوانندگان پاپ ایرانی به حساب می آید. او همچنین، علاقه اش به موسیقی سنتی و آواز اصفهانی را حفظ کرده و بسیاری از آوازهای سنتی ایران را بازخوانی کرده است. صدای گرم او باعث شده این ترانه های بازخوانی شده محبوبیت زیادی پیدا کنند.

معین دو بار ازدواج کرده است. یک بار در سال ۱۳۶۸ و یک بار در سال 1378. ازدواج نخست او با زنی اسپانیایی بود. او و همسرش در سال 1374 جدا شدند. پریچه، نخستین دختر معین، فرزند مشترک این دو است. همسر دوم وی ایرانی است. ستاره نام فرزند دوم معین است که از همسر دومش دارد. معین هم‌اکنون مقیم آمریکا است و در لس‌آنجلس زندگی می ‌کند.

بازگشت او به ایران هرچند چندان‌ محتمل نیست اما می‌تواند نشانه‌ای از چرخش فرهنگی در قبال خوانندگان لس‌آنجلسی باشد.

 
منبع: خبر فوری
کد مطلب: ۳۷۲۸۳۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت