میراث قربانی/درباره‌ اجراهای پاپ جشنواره فجر، یک تولد خاص و چند قطعه جدید

در هفته‌ای که گذشت موسیقی ایران حواشی خاص و عجیب و غریبی را تجربه نکرد. تنها اتفاق بد هفته هم فوت جمشید جم خواننده ‌ سرود ماندگار «یار دبستانی» بود که مراسم خاکسپاری‌اش ۱۳ بهمن ماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد. اگرچه قطعه یار دبستانی توسط خواننده‌های دیگری هم تاکنون اجرا شده بود اما اکثرا این ترانه را با صدای جم شنیده‌اند و در ذهن‌شان حک شده.

میراث قربانی/درباره‌ اجراهای پاپ جشنواره فجر، یک تولد خاص و چند قطعه جدید

خبر دیگر اینکه جدول اجراهای جشنواره فجر هم منتشر شد. کنسرت‌های پاپ جشنواره فجر امسال از ۲۳ بهمن ماه آغاز می‌شود و تا ۵ روز بعدش به این ترتیب ادامه خواهد داشت: ۲۳ بهمن آرون افشار سانس ۱۹ و مسعود صادقلو سانس ساعت۲۳ سالن میلاد نمایشگاه، ۲۳ بهمن علیرضا طلیسچی سانس ساعت ۲۴ و ۲۳ فرهنگسرای بهمن، ۲۳ بهمن مهدی احمدوند سانس ساعت ۱۹ و آرش و مسیح سانس ساعت ۲۳ سالن میلاد نمایشگاه،۲۴ بهمن معین زندی سانس ساعت یک و ۲۳ فرهنگسرای بهمن، ۲۵بهمن سهراب پاکزاد سانس ساعت ۱۹ و اشوان سانس ساعت ۲۳ سالن میلاد نمایشگاه

روزنامه هفت صبح در گزارشی نوشت:۲۵ بهمن آرمین زارعی سانس ساعت ۱۹ و ۲۲ فرهنگسرای بهمن، ۲۶ بهمن حامد محضرنیا سانس ساعت ۱۹ و ناصر زینلی سانس ساعت ۲ سالن میلاد نمایشگاه، ۲۶ بهمن محسن یگانه سانس ساعت ۱۹ و ۲۳ فرهنگسرای بهمن، ۲۷ بهمن حمید هیراد و مصطفی راغب سانس ساعت ۱۲ و ماکان‌بند سانس ساعت ۲۲ نمایشگاه میلاد، ۲۷ بهمن حامیم سانس ساعت ۱۹ و ۲۳ فرهنگسرای بهمن، ۲۸ بهمن آصف آریا سانس ساعت ۱۲ و امیر عظیمی سانس ساعت ۲۳ نمایشگاه میلاد، ۲۸ بهمن علی یاسینی سانس ساعت ۱۲ و ۲۳ فرهنگسرای بهمن.

۱۵ بهمن ماه سالروز تولد علیرضا قربانی بود. خواننده‌ای که این روزها در اوج ایستاده و بلیت کنسرت‌هایش به سرعت تمام می‌شود.او قطعا یکی از موفق‌ترین خواننده‌های موسیقی ایران است. از زمانی که با تیتراژ «شب دهم» بیشتر نام او را شنیدیم تا امروز که هیچ گافی در کاراکترش، اجراها و آثارش دیده نشده و همین نشان می‌دهد که چقدر در کار و شخصیتش وسواس به خرج می‌دهد.

وسواسی که اگرچه به نفع ما مخاطبانش بوده اما خیلی از ما می‌دانیم اگر در ایران بخواهی تا این حد تر و تمیز و بی‌ایراد کار کنی حتما خیلی برایش زجر خواهی کشید. با این حال قربانی ترجیح داده این حجم از دقت را به خرج دهد تا در نهایت آثاری از خودش به‌جا بگذارد که تاریخ مصرف نداشته باشد و صرفا کارایی‌اش در این زمانه نباشد.

او به خصوص در چند سال اخیر پا از مارکت ایران فراتر گذاشته و مشخصا به مارکت جهانی فکر می‌کند. برخلاف اکثر موزیسین‌های ایرانی که عقیده دارند دلیل جهانی نشدن موسیقی ما زبان فارسی است، قربانی خوب می‌داند که جهانی شدن یک موسیقی هیچ وابستگی به زبان ندارد و بیشتر باید زبان موسیقی را بلد بود.

خواننده‌های سنتی اصولا با موسیقی و مارکت جهانی ناآشنا نیستند و از قدیم هم به اجرا در کشورهای مختلف و شرکت در فستیوال‌های جهانی عادت دارند. خیلی بیشتر از آرتیست‌های موسیقی پاپ‌مان در دنیا شهرت دارند و طرفداران بین‌المللی کمی هم ندارند.

اما شاید بیراه نباشد اگر بگوییم قربانی تا امروز با برنامه‌ترین خواننده ایرانی بوده. شاید امروز برای اینکه صحت این گفته‌ها مشخص شود کمی زود باشد اما خودتان شاهد باشید و ببینید که اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد، قربانی در دهه پیش‌رو خواننده‌ای خواهد بود که حتما در جهان بیشتر شناخته خواهد شد.

این هفته قطعه جدید هم کم نداشتیم و چندتایی از آنها را برای‌تان معرفی می‌کنیم. «کجا رفتی‌» از هوروش‌بند و «غنیمت» از ناصر زینعلی این هفته منتشر شدند و بهنام بانی و رضا بهرام هم به ترتیب «بی‌معرفت» و «همه رفتند» را منتشر کردند. محمد علیزاده هم که این روزها کمتر از سابقش فعالیت می‌کند با قطعه جدید «من با خدا» به بازار آمده.

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۷۳۳۸۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت