رونمایی از تازه‌ترین اثر شوالیه موسیقی ایران

آیین رونمایی از آلبوم راز عشق با صدای شهرام ناظری و مراسم پاسداشت از پنجاه سال فعالیت هنری علی نصیریان پیشکسوت سینما و تئاتر امروز یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ در موزه سینما برگزار شد.

رونمایی از تازه‌ترین اثر شوالیه موسیقی ایران

در این مراسم که با حضور چهره‌های شاخص سینما و موسیقی و آثار تجسمی برگزار شد ابتدا علی نصیریان با بیان اینکه همواره به موسیقی ایرانی علاقه و ارادت خاصی داشته است گفت: من ابتدا ارادتمند بنان بودند و بعد‌ها که محمدرضا شجریان و شهرام ناظری به جامعه موسیقی معرفی شدند شیفه صدای این دو شدم و پیگیر همه آثار هنریشان بودم
وی با بیان اینکه شجریان در موسیقی ایرانی تکرار نشدنی است خاطرنشان کرد: شهرام ناظری در ارائه موسیقی نوآوری کرد و همین مساله هم باعث شد که کارش از جذابیت بالایی برخوردار باشد و کار‌های درخشانی را عرضه کند. 
این پیشکسوت عرصه هنر ادامه داد: هنر ریشه در فرهنگ این مملکت دارد و رقص هم از ارکان مهم آن است و من هم وقتی که کارم را شروع کرد شاگرد استاد مهرتاش بودم و او کار‌های موزیکال ارائه می‌کرد و خودم هم این تجربه را دارم هنگامی که در اجرا‌های نمایشی از موسیقی استفاده می‌کردم آن کار از گیرایی بیشتری برخوردار بود.
نصیریان در بخشی دیگری از صحبت‌های خود به موسیقی عامیانه هم اشاره کرد و گفت: امسال هم فیملی به نام نوروز بازی کردم که در آن ایفاگر نقش عمو نوروز بودم و در آن قطعاتی را از موسیقی عامیانه اجرا کردم که بسیار جذاب هستند. 
ارسال فیلمی با نام نوروز بازی کردم که در اون نقش عمو نوروز را بازی می‌کنم. قطعاتی از موسیقی عامیانه در این فیلم اجرا می‌کنیم که بسیار جذاب هستند.
این بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر با بیان اینکه حتی در مراسم آیینی و سوگواری هم از آواز و موسیقی استفاده می‌شود اظهار کرد: گیراترین بخش روضه، زمانی است که گوینده با آواز ذکر مصیبت می‌کند و در تعزیه هم از نغمات موسیقی استفاده می‌کنند و این نشان می‌دهد که موسیقی یکی از ارکان مهم فرهنگی است. 
وی با اشاره به اینکه موسیقی و رقص با زندگی عجین هستند تصریح کرد: جهان و حیات و همه محیط‌های پیرامونی آن همواره در حال حرکت هستند و موزون بودن این حرکات هنر است و جزو فرهنگ ما محسوب می‌شدند البته در مقاطعی عریانی هم وارد رقص شد که جزو فرهنگ ما نبود، چون فرهنگ ما نجیبانه است. 
نصریان خاطرنشان کرد: شهرام ناظری یکی از کسانی است که در عصر حاضر به موسیقی و فرهنگ ما خدمت کرده‌اند. کلام و آواز ایشان بخشی از فرهنگ این مملکت است.
داوود گنجه‌ای موسیقیدان و نوازنده کمانچه سخنران بعدی این مراسم بود و از خاطرات خود در دوران ۵۰ ساله همکاری و دوستی با شهرام ناظری گفت.
وی با بیان اینکه من پنجاه سال پیش در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی با شهرام ناظری آشنا شدم خاطرنشان کرد: دیشب برادرم را عمل کردند و من الان حال مناسبی برای سخن گفتند ندارم، اما به من خبر دادند که امروز مراسمی برای ناظری برگزار می‌کنند و من به خاطر حضور این دوست قدیمی ایجا حاضر شدم.
این هنرمند موسیقی ادامه داد: من در حوزه موسیقی مدعی هستم، اما وقتی قطعه کیش مهر را در استودیو اجرا می‌کردیم دیدم که شهرام شروع به خواندن آوازی با لهجه کردی کرد که چندان صدای او مدهوشم کرد که دیگر متوجه نشدم که چه زدم
گنجه‌ای خاطرنشان کرد: ناظری در ردیف شناسی و موسیقی بی نظیر است و در اجرای آواز تحریر‌های بجا استفاده می‌کند و شعر شناس است و از آن بالاتر یک انسان عارف است. 
وی در پایان گفت:: نصیحتی به جامعه خودمان دارم، برای همدیگر دعا کنیم که زندگی سالمی داشته باشیم و هر زمانی هم خواستیم بمیریم روی صحنه بمیریم.
سخنران بعدی مراسم محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی بود. او در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز تولد استاد شهرام ناظری است گفت: افرادی مثل شجریان و ناظری غیر قابل تکرار هستند و به نظر می‌رسد که این عزیزان محصول یک دوره تاریخی هستند که دوران آن سپری شده و اگرچه پیشگو نیستم، اما باید گفت که این چهره‌ها عمر پربرکتشان را در این عرصه گذاشتند. 
وی در ادامه به ویژگی‌های آوازی محمدرضا شجریان و شهرام ناظری پرداخت و خاطرنشان کرد: بسیاری خواستند که شیوه آوازی شجریان را تقلید کنند و اینکه موفق بودند یا نه بحثش را باید به زمان دیگری موکول کرد، اما هیچ خواننده نتوانست جنس، کیفیت و محتوای آثار ناظری را تکرار کند. 
وی در پایان با بیان اینکه آلبوم راز عشق به همت انتشارات سروش منتشر شده است گفت: از مدیریت این مجموعه تشکر می‌کنم. سی دی‌ها اساسا کاربردشان در بازار شنیداری منتفی شده است. انتشار چنین اثری با چنین کیفیتی کار دشواری است. محمد ساعد آهنگساز این اثر که سال‌ها در تاجکستان تحصیل موسیقی کرده اثری ساخته و شهرام ناظری هم آن را خوانده است و این کمک ناظری به آقای ساعد بود که آثارش شنیده و خودش هم شناخته شود..
محمد ساعد آهنگساز آلبوم راز عشق هم در سخنانی کوتاه اظهار کرد: اثری را ارائه شد سال‌ها پیش ساخته بود و پسرم به من گفت که زمانی که روی این اثر کار می‌کردی من شش سالم بود و الان پسرم ۳۶ سله است. سال‌ها برای انتشار این اثر منتظر بودم تا در نهایت شرایطی برای اجرا و انتشار آن با صدای استاد ناظری فراهم شد.
شهرام ناظری به عنوان آخرین سخنران با بیان اینکه با توجه به شروع کرونا و شرایطی که در کشور پیش آمد اوضاع خوبی برای برگزاری کنسرت نداشت گفت: امیدوارم که در سال آینده اتفاق بدی در جامعه ما رخ ندهد تا بتوانیم کنسرت هایمان را برگزار کنیم.
برگزاری آیین رونمایی از اثر راز عشق پایانی برای این مراسم بود.

منبع: جام جم آنلاین
کد مطلب: ۳۷۳۶۲۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت