کارزاری برای بازگشت زبان فارسی به کیندل یک سال پس از حذف!!

سرنا_پس از گذشت حدود یک سال از حذف زبان فارسی از پلتفرم آمریکایی کتاب «کیندل» کارزاری برای بازگشت این زبان و حمایت شرکت آمازون از زبان فارسی به راه افتاده است.

کارزاری برای بازگشت زبان فارسی به کیندل یک سال پس از حذف!!

اولین نسخه آمازون کیندل، سخت‌افزاری الکترونیکی که توسط آمازون.کام برای خواندن کتاب الکترونیکی ساخته شد در ۱۹ نوامبر ۲۰۰۷ منتشر شد. این روزها البته علاوه‌ بر سخت‌افزارهای مربوط به آن می‌توان با نصب نرم‌افزار کیندل بر روی دستگاه‌های مختلف به راحتی به آن دسترسی پیدا کرد.

یک جست‌وجوی ساده در کیندل نشان می‌دهد که دیگر خبری از کتاب فارسی‌زبان در این پلتفرم نیست؛ همین موجب شده تا کاربران این‌طور به این اتفاق واکنش نشان دهند: «باورم نمی‌شد که زبان بیشتر از صدمیلیون نفر بین زبان‌هایی که کیندل پشتیبانی‌شون می‌کنه نباشه.»

این موضوع حالا سبب شده است تا علاقه‌مندان به زبان و ادبیات فارسی کارزاری را برای بازگشت این زبان به پلتفرم کیندل به راه بیندازند.

در متن بیانیه این کارزار آمده از زمانی که در اواخر تابستان گذشته سرویس چاپ شرکت کریت‌اسپیس با کیندل ادغام شد، سرویس جدید از ارائه خدمات به زبان فارسی امتناع کرده است.

البته در این میان عده‌ای هم این اقدام آمازون را در شرایط تحریم ایران از سوی آمریکا چنین توجیه می‌کنند: «دلیلش اینه که آمازون در ایران نمی‌تونه پولی دربیاره. شصت میلیارد هم به این زبان صحبت کنند، بازهم براشون فرقی نمی‌کنه. کاپیتالیسم عاشق پوله نه فرهنگ.»

با این حال نباید از یاد برد که نه تنها همه فارسی‌زبانان ساکن ایران نیستند، بلکه امروزه راه‌هایی برای دور زدن این محدودیت‌ها نیز برای ایرانیان میسر شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از رمزارزها اشاره کرد.

ضمنا کیندل تنها پلتفرمی نبوده که تا یک سال قبل زبان فارسی را در فهرست محصولات خود داشته، در حالی که کاربران بسیاری به دلیل هزینه بالای تهیه کتاب از آمازون به سایر پلتفرم‌ها کوچ کرده‌اند، پلتفرم‌های بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که زبان فارسی یکی از زبان‌های موجود در آن‌ها است.

گودریدز یک شبکه اجتماعی مشهور کتاب است که از مدت‌ها قبل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند، از دیگر پلتفرم‌های موجود می‌توان به Google Ebookstore، وب‌سایت Library Genesis یا LibGen، یک سایت روسی دانلود کتاب و ... اشاره کرد.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۱۴۸۷۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت