سنت‌ها چگونه متولد می‌شوند و چگونه می‌میرند؟

سرنا_کتاب «سنت ها چگونه متولد می شوند و چگونه می میرند؟» نوشته الویه مورن با ترجمه عطیه رضایی و مقدمه نعمت الله فاضلی منتشر شد.

سنت‌ها چگونه متولد می‌شوند و چگونه می‌میرند؟

به تازگی کتاب «سنت ها چگونه متولد می شوند و چگونه می میرند؟» نوشته الویه مورن توسط عطیه رضایی ترجمه شده است.

الویه مورن، در این اثر این پرسش را مطرح می کند که انتقال فرهنگ چگونه انجام می شود؟ او برای این منظور آداب و سنت ها را انتخاب می کند، یعنی چیزهای ساده و آشنایی که ما در زندگی روزمره با آن ها در گیر و مانوسیم. چیزهایی شبیه عادت ها، تشریفات عروسی یا کفن و دفن، شیوه ی لباس پوشیدن، غذاخوردن، توالت رفتن یا حتی جشن ها و آیین های ملی و محلی. معمولا این موضوعات را محققان فرهنگ مردم (فولکلورشناسان) تحقیق می کنند. آن ها آداب و رسوم ملی و محلی را شناسایی و گردآوری می کنند و از طریق رسانه ها، مطبوعات، مجلات، کتاب ها و موزه ها در اختیار مردم قرار می دهند.

همچنین این مواد فرهنگی را هنرمندان، کارگردانان فیلم ها، مستندسازان، قصه نویسان و نویسندگان و حتی معلمان و متخصصان تعلیم و تربیت برای هدف های گوناگون استفاده می کنند. موزه ها و گالری ها نیز برای همه ی شهروندان است تا با دیدن آن ها چیزهای جالب در زمینه ی فرهنگ و سنت بیاموزند. اما کار مورن در این کتاب چیز دیگری است. او می خواهد بداند چرا برخی پدیده ها در زندگی و تاریخ ما انسان ها باقی می مانند و بسیاری از پدیده ها نیز دوام نمی آورند و از بین می روند. پدیده هایی که به صورت رسم و آیین یا عادت های جمعی پایدار و ماندگار می شوند چه قابلیت ها و ویژگی هایی دارند و آن ها که از بین می روند چه ویژگی هایی باعث محو شدنشان می شود؟

کتاب «سنت ها چگونه متولد می شوند و چگونه می میرند؟» را عطیه رضایی ترجمه کرده و نعمت الله فاضلی استاد جامعه شناس و پژوهشگر و نویسنده این حوزه هم برای آن مقدمه نوشته است.

این اثر در ۴۵۲ صفحه با قیمت ۹۰ هزار تومان توسط نشر فرهامه روانه بازار نشر شده است.

منبع: مهر

کد مطلب: ۲۱۵۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت