یارانه‌های متوالی در صنعت نشر باعث شکل‌گیری رانت می‌شوند

سرنا_مدیر آژانس ادبی شمع و مهر گفت: به‌جای سوبسیدهای متوالی که موجب رانت می‌شوند، باید شرایطی فراهم کرد که نشر از این وضعیت خارج شده تا ناشرانی که قصد فعالیت دارند در این حوزه باقی بمانند.

یارانه‌های متوالی در صنعت نشر باعث شکل‌گیری رانت می‌شوند

برنامه رادیویی «گفتگوی فرهنگی» با موضوع ضرورت تشکیل دادگاه کتاب و چالش‌های حقوقی حوزه کتاب با حضور افشین شحنه تبار ناشر و مدیر آژانس ادبی شمع و مهر، از آنتن رادیوگفتگو پخش شد.

شحنه‌تبار در ابتدای این‌برنامه با اشاره به قانون کاملی که حدود ۴۰ سال پیش مدون شده، گفت: این قانون نیاز به بروزرسانی دارد و در این قانون حقوق مولف به نحوی کنار رفته تا دهه ۹۰ که انواع مختلفی از کتاب ظاهر شد، نبود قانون بیشتر به چشم می‌خورد.

وی از اوضاع نامناسب بازار نشر در دنیا و ریزش ناشران یاد کرد و گفت: تنها افرادی در این حوزه سود بیشتری می‌برند که اشتباه بیشتری می‌کنند. در ایران، مسائلی که در دین به آنها تاکید شده در عرف نادیده گرفته می‌شود و شاهد آن هستیم که دانش‌آموزان و دانشجویان به توصیه اساتید خود، کتاب‌ها و جزوه‌ها را بدون اجازه کپی می‌کنند.

این‌ناشر در ادامه گفت: انجمن‌های صنفی ایران با دنیا بسیار متفاوت هستند و قدرت انجام هیچ کاری را ندارند؛ همچنین وارد کردن این انجمن‌ها به موضوعاتی که ناشر را از مسیر اصلی جدا می‌کند، از جمله آسیبهای انجمن‌های صنفی است. مشکلات این حوزه در گرو قدرت گرفتن اصناف است. قوانین داخلی به ویژه در حوزه ترجمه باید مدون شود و این کار بسیار ساده‌ای است.

مدیر آژانس ادبی شمع و مهر با اشاره به پایان‌نامه‌های کپی شده دانشجویان در ایران و بدنام شدن در پی این ماجرا گفت: قانونگذار باید جلوی این حوزه را بگیرد اما ضعف قانونگذار ما را به عقب می‌راند و این در حالی است که قانونگذاری صحیح، راحت تر از پاک کردن برچسب بدنامی است. وزارت ارشاد با وزیر جدید باید به این مسائل بپردازد و در حوزه بین الملل نیز که بسیار عقب هستیم، اقدامات لازم را انجام دهد؛ اگر بتوان حضورمان در خارج را با اصلاح قانون بیشتر کنیم قطعا شرایط نشر و دلخوشی نویسنده بیشتر شده و صنعت نشر رونق می‌یابد.

شحنه‌تبار در پایان گفت: به‌جای سوبسیدهای متوالی که موجب رانت می‌شود باید شرایط را جوری فراهم کرد که نشر از این وضعیت خارج شده تا ناشری که قصد فعالیت دارد در این حوزه بماند.

منبع: مهر

کد مطلب: ۲۱۸۲۰۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت