پیشگویی پاندمی کرونا و روزگار کرونایی در کتابی در سال ۱۳۷۸

کتاب پیشگویی نوشته سیلویا براون نویسنده آمریکایی است که در سال ۲۰۰۸ نوشته شده و در کشور ما هم در سال ۱۳۸۷ ترجمه شده و به چاپ رسیده است.

پیشگویی پاندمی کرونا و روزگار کرونایی در کتابی در سال ۱۳۷۸

این کتاب را دو انتشارات " سایه گستر " و " مهرگان دانش " به صورت مشترک در قزوین چاپ کردند، اما با وجود این که کتاب تجدید چاپ نشده و انتشار آن تمام شده است، صفحه‌ای از این کتاب در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

مدیر انتشارات سایه گستر درمصاحبه با خبرنگار ما درخصوص این کتاب گفت: من هم به خاطر نداشتم که چنین مطلبی در کتاب بود تا این که یکی از دوستانم از انتشار این صفحه در فضای مجازی خبر داد. کتاب را تجدید چاپ نکردیم، اما احتمال این که کتاب به صورت غیر قانونی دوباره به چاپ رسیده باشد وجود دارد.

حسین مافی سایه گستر افزود: کتاب‌های سیلویا براون معمولا پرفروش است. این نویسنده فوت کرده است، اما در همان زمان خبر‌هایی رسیده بود که با اف. بی. آی همکاری داشته و خودش هم در مطالبی به این موضوع اذعان کرده که به خاطر قدرت پیشگویی اش برای کشف جرم در آمریکا از قدرت حس ششم او استفاده می‌کردند.

IMG_20210820_180201_944

IMG_20210820_180204_951

این‌ها تنها اطلاعاتی است که ناشر در خصوص این کتاب می‌دهد، اما مراجعه به حواشی کتاب نکته‌های دیگری را روشن می‌کند. 

کتاب در صفحه ۲۷۵ خود به شیوع یک بیماری با علائم ذات الریه در سال ۲۰۲۰ اشاره می‌کند.

در این بخش از کتاب به صورت مشخص آمده است: " تا سال ۲۰۲۰ بیش از هر زمان دیگری در اماکن عمومی ماسک‌های جراحی و دستکش‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند. علت این کار شیوع یک بیماری شدید شبیه ذات الریه خواهد بود که به ریه‌ها و نای حمله می‌کند و به شدت در برابر درمان مقاوم است. این بیماری به طور ویژه‌ای گیج کننده خواهد بود، زیرا بعد از آن که در یک زمستان ترس و وحشت مطلق ایجاد می‌کند تا ده سال بعد کاملا ناپدید می‌شود و باعث می‌شود که هم منبع بیماری و هم درمان آن اسرار آمیز باشد.

ماسک‌ها و دستکش‌های پلاستیکی در محیط‌های پرخطر چیز‌های خوبی هستند و خدا می‌داند که من خودم در مسائل بهداشتی سردسته همه هستم. هر روز حمام کنید یا دوش بگیرید، موهایتان را هر روز بشوئید، حتما بلافاصله پس از توالت دست‌های خود را بشویید. "

سیلویا براون که چند سال قبل فوت کرده است در این کتاب به موارد دیگری هم پرداخته است که برخی از فصل‌های کتاب به شدت تخیلی به نظر می‌رسد. 

مسائلی در خصوص فرازمینی‌ها، مسابقه برای درمان سرطان، جنگ هسته‌ای، احتمال مهاجرت به سیارات، شهاب آسمانی، صلح در خاورمیانه و تصویری که او از جهان در صد سال آینده ارائه می‌کند از جمله مواردی است که براون در کتابش به آن‌ها پرداخته است. 

شرح حال این نویسنده و پیشگو نشان می‌دهد او در پنجاه سال گذشته به صورت حرفه‌ای احضار روح می‌کرده است و به صورت مرتب در برنامه‌های زنده و پرمخاطب تلویزیونی و سخنرانی‌های مختلف شرکت می‌کرده است.

ناشر کتاب پیشگویی، کتاب‌های دیگری از این نویسنده منتشر کرده است که برخی از آن‌ها بیش از دو میلیون مخاطب در سراسر جهان داشته است. کتابهایی، چون " ملاقات‌هایی از آن سوی حیات"، "اسرار و عجایب جهان"، "زندگی پس از مرگ "، "درس‌هایی برای زندگی "و " انجمن‌های سری".

اما نکته حائز اهمیت این است که سیلیوبا براون هم مانند نوستراداموس از آن دست نویسندگانی است که برای تسکین دلهره‌های انسان‌ها از پیشگویی‌های او به فراخور استفاده می‌شود و رمز مخاطبان زیاد او این میل انسان‌ها به شناختن ناشناخته هاست، اما ممکن است بسیاری از گفته‌های او درست نباشد.

احسان رضایی (نویسنده و منتقد کتاب) در خصوص این کتاب که در روز‌های اخیر فراگیر شده در صفحه شخصی خودش اطلاعات جدیدی از این نویسنده به دست می‌دهد:

سیلویا براونِ آمریکایی ادعا می‌کرد که دارای قدرت ارتباط با عالم ماوراست، اما پیشگویی‌ها غلط زیادی داشت، از جمله پیش‌بینی کرد خودش در ۸۸سالگی خواهد مرد؛ اما در ۲۰۱۳ و ۷۷سالگی فوت کرد. به نظر می‌رسد نباید این کتاب را زیاد جدی گرفت، چون پر است از مطالب نادرست، مثل اینکه پیش‌بینی شده از ۲۰۱۵ عمل‌های جراحی فقط با لیزر انجام و نابینایی با نصب تراشه در مغز درمان می‌شود.

این نویسنده در ادامه به رمان تخیلی دیگری که این روز‌ها مرهمی بر درد‌های انسان‌ها شده می‌نویسد:

پیش از این توجه کاربران فضای مجازی به رمان علمی-تخیلی «چشمان تاریکی» اثر دین کونتزِ آمریکایی جلب شد که سال ۱۹۸۱ نوشته و در آن به ویروس مرگباری به نام ووهان-۴۰۰ به عنوان سلاح بیولوژیک اشاره شده بود. اما آن ادعا درست نبود، چون هم مشخصات ویروس آن داستان با covid۱۹ متفاوت است، هم اینکه اصلاً در نسخه‌های اولیه رمان، اسم ویروس گورکی -۴۰۰ و محصول روسیه بود که بعد از جنگ سرد، عوض شد.

در نهایت به نظر می‌رسد کتاب‌های پیشگویی این روز‌ها ممکن است بازار خوبی داشته باشند، اما دامن زدن به خرافات همیشه و در همه دوره‌های تاریخ وقتی رخ نموده است که بشر از جواب منطقی و راهکار جدی و عقلانی عاجز بوده است و شاید توجه به کتاب پیشگویی هم از همین منظر باشد.

از طرفی اگر محتوای کتاب را بپذیریم، همکاری سیلویا براون با اف – بی – آی که خودش ادعا کرده برای کشف جرم همیشه از قدرت او استفاده می‌شده است از نکته‌های فرامتنی کتاب است که این شائبه را که ممکن است شیوع کرونا با انگیزه‌های سیاسی انجام شده باشد تقویت می‌کند.

کد مطلب: ۳۵۳۱۱۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت