روزگار مچاله شده کاغذ/ ناشران چشم‌انتظار برنامه دولت برای خروج از بحران کاغذ

در وضعیتی که بازار کاغذ با افت و خیزهای مداوم به بازاری نامطمئن هم برای فروشندگان و هم برای خریداران مواجه شده است‌، ناشران چشم امیدشان برای نجات نشر به سیاست دولت و وزیر ارشاد در حوزه کاغذ است.

روزگار مچاله شده کاغذ/ ناشران چشم‌انتظار برنامه دولت برای خروج از بحران کاغذ

بازار کاغذ بر خلاف سال گذشته که وضعیت نسبتا آرام و توأم با رکودی را تجربه کرد‌، از ابتدای سال تاکنون با تلاطم‌های جدی روبرو بوده است،‌ افت و خیزهای پی در پی در این بازار و رکود شدید موجب شده تا هم فعالان این بازار به لحاظ اقتصادی دچار بحران شده و هم مصرف‌کنندگان و خریداران از این بازار بهره لازم را نبرند.

کاغذ تحریر برای چندمین بار طی دو هفته گذشته افت و خیر قیمت را تجربه کرده و حالا پس از کاهش چند ده هزار تومانی دوباره به بندی 630 هزار تومان رسیده است‌، نکته اینجاست که این افت و خیزها اجازه خرید و فروش را به خریدار و فروشنده نمی‌دهد. کار به جایی رسیده است که قیمت یک بند کاغذ 70 در 100 با گرماژ 100 گرم اندونزی به یک میلیون و 300 هزار تومان رسیده است.

از سوی دیگر قیمت سایر انواع کاغذ از جمله A4،‌ مقوای پشت طوسی‌، کاغذ روزنامه و ... نیز با افزایش همراه بوده است‌، افزایشی که نه مطلوب خریدار است و نه مطلوب فروشنده. فروشنده‌ای که در دو سال گذشته رکود را بر بازار تجربه کرده و حالا خود را در آستانه ورشکستگی می‌داند.

طیف دیگر این ماجرا ناشران هستند‌، ناشرانی که از ابتدای سال دستشان از کاغذ دولتی کوتاه مانده و از بازار نیز توان خرید ندارند‌، اگرچه آمارهای نشر کاهش جدی چاپ کتاب را نشان نمی‌‌دهند‌، اما زمانی که پای حرف دل ناشران بنشینیم می‌بینیم که عمده ناشران چه بزرگ و چه کوچک سعی کرده‌اند حداقل عناوین خود را منتشر کنند تا تکلیف کاغذ مشخص شود. اگر آمارهای نشر نیز تکان نخورده است،‌ از طمع ناشران کتاب‌ساز است که برایشان انتشار کتاب با بندی 600 هزار تومان نیز می‌صرفد.

وضعیت امروز بازار کاغذ را از همان سال‌های ابتدایی دهه 90 می‌شد، پیش‌بینی کرد،‌ زمانی که کاغذ از بندی 35 هزار تومان به بندی 70 هزار تومان رسید و ناشران برآشفته شدند،‌ همان سال‌هایی که رهبر انقلاب در بازدید از بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران بر لزوم حل این موضوع قبل از رسیدن به بحران تاکید کردند و چاره کار را در رسیدگی به تولید داخلی دانستند. اما گوش شنوایی در میان مسئولان وجود نداشت و یا اگر هم بود همتی برای پیگیری وجود نداشت.

امروز وضعیت به گونه‌ای است که انبارهای تاجران کاغذ بنا به گفته اعضای اتحادیه این صنف مملو از کاغذ است‌، تقاضا در بازار نیست اما کاغذ گران تمام می‌شود.

حالا چشم امید ناشران که مصرف‌کنندگان اصلی بازار کاغذ هستند به سیاست‌های اتخاذی دولت و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است،‌ وزیری که در رای اعتماد خود به مسئله و بحران کاغذ اشاره کرده است و به نظر می‌رسد در دولت نیز دغدغه‌هایی برای حل آن وجود دارد.

قاعدتاً اگر تولید جدی گرفته شود و تولید مازندران پارس،‌ شوشتر کارون و ... به بازار سرریز شود،‌ هم رونق به بازار باز می‌گردد و هم مصرف‌کنندگان به کاغذ مناسب و اقتصادی دسترسی خواهند داشت باید دید برنامه دولت برای تولید کاغذ چگونه است؟

 

منبع: تسنیم
کد مطلب: ۳۵۳۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت