صفدر محمود درگذشت

صفدر محمود، نویسنده، مورخ، شخصیت فرهنگی و علمی معروف پاکستان در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

صفدر محمود درگذشت

صفدر محمود، مقاله نویس، نویسنده، روزنامه نگار، مورخ، وزیر سابق فدرال و از جمله شخصیت‌های علمی و فرهنگی پاکستان وزیر سابق فدرال دیروز جمعه 2 مهر در سن ۷۷ سالگی درگذشت. او در دوران روزنامه‌نگاری خود معمولاً ستونی با عنوان «صبح بخیر» می‌نوشت و به عشق به رسول اکرم (ص) شهره بود. او بسیار دوست‌دار قائد اعظم و علامه اقبال بود.

از جمله کتاب‌های منتشر شده او می‌توان به این عناوین اشاره کرد: «راست این است»، «دولت حزب مسلم لیگ نواز (۱۹۵۴ تا ۱۹۷۴)»، «چرا پاکستان از هم پاشید؟»، «تاریخ و سیاست»، «آگاهی از درد (مجموعه‌ای از مقالات)»، «همیشه سبز (مجموعه‌ای از مقالات)»، «اقبال، جناح و پاکستان»، «فروپاشی هند»، «افسانه و واقعیت»، «علامه اقبال»، «تصوف و اولیای خدا» و «زندگی نامه قائد اعظم».

صفدر محمود در ۳۰ دسامبر ۱۹۴۴ در منطقه دنگه (در منطقه گجرات پاکستان) متولد شد. وی مدرک کارشناسی خود را از دانشکده دولتی لاهور و کارشناسی ارشد علوم سیاسی را از دانشگاه پنجاب دریافت کرد. مدتی با زمینه تدریس در ارتباط بود. وی در سال ۱۹۶۷ امتحان خدمات دولتی را با موفقیت گذراند و در سال ۱۹۷۴ دکترای خود را از همین دانشگاه گرفت. او پست‌های مختلف اداری را بر عهده داشت و مدیر آژانس ملی تحقیقات و مرجع، وزارت اطلاعات و پخش بود.

صفدر محمود مدتی دبیر بخش اطلاعات و فرهنگ دولت پنجاب و بعداً معاون اداره آموزش و پرورش بود. همچنین معاون وزارت آموزش و پرورش فدرال نیز بوده است. وی در ۱۴ اوت ۱۹۹۷ از سوی دولت پاکستان مدال ریاست جمهوری (جایزه) را دریافت کرد.

سردار عثمان بزدار، سر وزیر ایالت پنجاب، درگذشت دکتر صفدر محمود، ستون نویس، مورخ و شخصیت علمی و فرهنگی کشور را ضرری جبران ناپذیر قلمداد کرد و به خانواده وی تسلیت گفت، همچنین سناتور سراج الحق، رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان نیز نسبت به خدمات این روزنامه نگار ملی ادای احترام کرده و به خانواده آن مرحوم تسلیت گفت.

منبع: ایبنا

کد مطلب: ۳۵۴۰۸۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت