چرا یافتن کتاب‌های برنده نوبل امسال این‌قدر سخت است؟

عبدالرزاق گورنا پس از دریافت جایزه نوبل ادبیات امسال به سرعت طیف وسیع‌تری از خوانندگان بین‌المللی را به خود جذب کرد، شرایطی که اکنون ناشران در تلاشند تا خود را با آن وفق دهند.

چرا یافتن کتاب‌های برنده نوبل امسال این‌قدر سخت است؟

وقتی عبدالرزاق گورنا دهمین کتاب خود، «زندگی پس از مرگ» را منتشر کرد، ویراستارش مطمئن بود که به اولین کتاب پرفروش مهم او تبدیل خواهد شد. او برای بیش از سه دهه نقدهای درخشانی دریافت کرد؛ اما هرگز نتوانست خوانندگان زیادی داشته باشد.
 
الکساندرا پرینگل، ناشر اجرایی بلومزبری که بیش از ۲۰ سال با گورنا کار کرده، می‌گوید: «احساس می‌کردم مخاطبان بسیار بیشتری برای او وجود دارد. فکر می‌کردم خودش است، این لحظه متعلق به او خواهد بود.»
 
«زندگی پس از مرگ» که به وحشی‌گری حاکمیت استعماری آلمان در شرق افریقا می‌پردازد، سپتامبر ۲۰۲۰ در بریتانیا منتشر شد و به عنوان یک شاهکار مورد استقبال قرار گرفت. اما نتوانست خوانندگان زیادی به دست آورد و در ایالات متحده حتا منتشر هم نشد. در این نقطه پرینگل با خود فکر می‌کرد شاید لحظه گورنا هرگز فرا نرسد.
 
پس از اعلام برنده نوبل امسال، انتشارات استراوس برای یافتن ناشر امریکایی «زندگی پس از مرگ» مناقصه برگزار کرد و حق نشر این رمان به «ریوِرهد»، از زیرشاخه‌های انتشارات پنگوئن رندوم هاوس فروخته شد که قصد دارد آن را در آگوست ۲۰۲۲ منتشر کند. ریورهد همچنین حق نشر دو اثر قدیمی‌تر گورنا، «کنار دریا» و «ترک» را در امریکای شمالی به دست آورد که از دور چاپ خارج شده بودند.
 
اما همان‌طور که پیشنهادات از سوی موسسات انتشاراتی بین‌المللی مطرح می‌شد، بسیاری از خوانندگان که مشتاق خواندن آثار گورنا بودند ناامید شدند. حالا ناگهان مخاطب حضور داشت اما کتاب‌های او نه. در چندین مورد حتی نسخه‌های الکترونیکی و صوتی آثار او نیز در دسترس نیستند.
 
چندین دلیل برای این کمبود وجود دارد. به دلیل تقاضای کم برای آثار گورنا در طول دهه‌های قبل، بسیاری از کتاب‌های او در ایالات متحده از دور چاپ خارج شده و در بریتانیا بسیار کم بوده‌اند. و مشکلات زنجیره تامین –در کارخانه‌های کاغذ، ماشین‌های چاپ، حمل و نقل و انبارها- چاپ نسخه‌های جدید با وجود افزایش تقاضا را دشوار کرده است.
  
جیمز دانت، مدیر اجرایی شرکت خرده‌فروشی کتاب بارنز اند نوبل، در مصاحبه‌ای که تقریبا دو هفته پس از اعلام برنده جایزه نوبل انجام داد گفت: «موجودی نسبتا کمی داریم که همه به سرعت در حال فروشند، و ما هم مثل بقیه منتظر چاپخانه‌ها هستیم.» 

در آمازون نسخه‌های چاپی چندین کتاب گورنا به عنوان ناموجود فهرست شده بود و برخی با قیمت‌های گزاف برای فروش مجدد در دسترس بودند.

مارک لافرامبویز، یک خریدار کتاب در کتابفروشی پالیتیکز اند پراس در واشینگتن گفت این فروشگاه اغلب برای تامین موجودی کتاب‌های برنده جدید نوبل با مشکل مواجه بوده، اما امسال این موضوع به‌طور غیرمعمولی دشوار بوده است. او می‌گوید: «در یک سال معمولی این کار حداقل دو هفته طول می‌کشید. امسال و با شرایط همه‌گیری شک دارم که اصلا بتوان حدس زد.»

منبع: ایبنا
کد مطلب: ۳۵۵۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت