«می‌ باقی» بهاء‌الدین خرمشاهی منتشر شد

مجموعه مقالات حافظ‌پژوهی بهاءالدّین خُرَّمشاهی با عنوان «می باقی» به کوشش عارف خرمشاهی منتشر شد.

«می‌ باقی» بهاء‌الدین خرمشاهی منتشر شد

عارف خرمشاهی، پژوهشگر و فرزند این حافظ‌شناس و چهره فرهنگی درباره این کتاب گفت: «می‌ باقی» شامل ۷۴ مقاله حافظ‌پژوهی است که در دهه ۹۰ نوشته شده‌اند. پیش‌تر این مقالات در دانشنامه «حافظ و حافظ‌پژوهی» در چهار جلد شامل ۲۷۰۰ مقاله از حافظ‌پژوهان دیگر منتشر شده بود، اما چون این چهار جلد سخت‌یاب بود و قیمت بالایی داشت و عده‌ای می‌گفتند فقط می‌خواهند مقالات آقای خرمشاهی را در دست داشته باشند بنابراین این مجموعه مقالات  به صورت جداگانه منتشر شده‌اند.

او در ادامه توضیح داد: برخی از این مقالات مقالاتی هستند که در آن زمینه‌ کتاب‌ یا حتی مقاله‌ای نوشته نشده است مانند: «کلمات و اصطلاحات عامیانه در شعر حافظ»، «منتقدان و مخالفان حافظ» و «حافظانِ حافظ». همچنین معرفی اشعار و تعبیرات دشوار حافظ از جمله «ماجرا کم کُن و بازآ که مرا مردم چشم/خرقه از سر به درآورد و به شکرانه بسوخت» که او این بیت دشوار را تفسیر کرده، همچنین «این طفل، یک‌شبه رهِ یک‌ساله می‌رود»، «مناسب‌خوانی‌های شعر حافظ» و معرفی حافظ‌پژوهانی که حداقل یک کتاب یا پنج مقاله ارزشمند درباره حافظ نوشته‌اند.

خرمشاهی افزود: این کتاب در انتشارات ناهید منتشر شده و هنوز در نمایشگاه مجازی کتاب عرضه نشده است، اما علاقه‌مندان می‌توانند از سایت «بهان بوک» با تخفیف ۲۰ درصدی این کتاب را تهیه کنند.

«می‌ باقی» بهاء‌الدین خرمشاهی منتشر شد

بهاءالدین خرمشاهی، نویسنده، مترجم، طنزپرداز، فرهنگ‌نویس، حافظ‌پژوه، شاعر و همچنین یکی از قرآن‌پژوهان و مترجمان قرآن کریم به زبان فارسی است.

او تألیفاتی در حافظ‌شناسی و تفسیر شعرهای او دارد و پژوهش در شعر و زندگی حافظ شیرازی حوزه تخصصی کار پژوهشی اوست. خرمشاهی تاکنون چندین کتاب درباره حافظ نوشته که در آن میان کتاب «حافظ‌نامه» در زمینه شرح الفاظ، اعلام، مفهوم‌های کلیدی و بیت‌های دشوار حافظ بیش از همه شهرت دارد.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۵۷۱۳۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت