کتابخانه موصل زنده شد؛ نماد رهایی از جهل داعش + فیلم

پنج سال پیش دیوارهای سیاه دانشگاه موصل، نمادی از ویرانی داعش در عراق بود. اما کتابخانه دانشگاه موصل، یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های خاورمیانه، پس از بازسازی درهای خود را به روی بازدیدکنندگان گشود تا الگویی برای دیگر کشورها باشد.

کتابخانه موصل زنده شد؛ نماد رهایی از جهل داعش + فیلم

عناصر داعش با چکش به جان گنجینه‌های پیش از اسلام می‌افتاده‌اند چون این آثار از نظرشان بدعت‌آمیز بوده است، و حتی از این صحنه‌ها فیلم گرفته و وحشیگری خود را با افتخار تبلیغ کرده‌اند.

 

 
این بازسازی که دو سال طول کشید، مستلزم پاک‌سازی بقایای ۳ هزار بمب و دویست موشک بوده است. داعش این کتابخانه را به آتش کشید و تقریبا تمام یک میلیون کتاب موجود را نابود کرد.

با وجود آسیب‌دیدگی‌ها این نگرانی وجود داشت که بازسازی این کتابخانه غیرممکن باشد. اما گروهی به سرپرستی سازمان ملل متحد توانستند از ستون‌های باقیمانده به عنوان پایه‌ای برای ساخت کتابخانه جدید استفاده کنند.

کتابخانه جدید اکنون تنها ۶۰ هزار کتاب دارد که یک سوم این کتاب‌‌ها از طرف خیریه‌ای بریتانیایی به نام «بوک اید» اهدا شده‌اند.

معروف دانشگاه موصل عراق قبلاً یک میلیون نسخه کتاب داشت، اما عناصر داعش وحشیانه آن را غارت کردند و قفسه‌های کتاب را در هم شکستند و متون قدیمی را به آتش کشیدند.

طی دو سال و نیمی که دانشگاه موصل در اشغال داعش بود، نیروهای آن کتابخانه اصلی دانشگاه را به آتش کشیدند و ساختمان‌های محل تحصیل دانشجویان را به انبار سلاح و مهمات تبدیل کردند.

پس از آنکه نیروهای عراقی و نیروهای ائتلاف بین‌المللی دوباره تسلط دانشگاه را به دست گرفتند، متوجه شدند که داعش در آنجا مشغول ساخت سلاح‌های شیمیایی اولیه بوده است.

اکنون با گذشت حدود پنج سال از شکست این گروه تروریستی، موصل سعی دارد مایه افتخار شهر را بازسازی کند، شهری که از دیرباز به عنوان کانون ادبیات شناخته شده و دارای کتابفروشی‌ها و آرشیوهای بی‌شماری از نسخ نایاب است.

محمد یونس، مدیر فنی کتابخانه پرآوازه دانشگاه موصل، به خاطر می‌آورد که بعد از آن نبردهای خیابانی طولانی و جان‌فرسا و باز‌پس‌گیری موصل از داعش، شاهد چه میزان تخریب و نابودی بوده است.

او گفت: وقتی برگشتیم، دیدیم... کتاب‌ها از قفسه‌ها بیرون کشیده شده و روی زمین افتاده و سوخته‌اند.

هزاران نسخه از کتاب‌های فلسفه، حقوق، علوم و شعر که به نحوی مغایر با ایدئولوژی افراطی داعش بوده در شعله‌های آتش سوخته بود.

دست‌کم ۸۵ درصد از کل مجموعه از بین رفت و بعضی از ارزشمندترین عناوین در بازار سیاه به فروش رسید.

یونس گفت: قبل از آن ما بیش از یک میلیون عنوان داشتیم، که بعضی از آنها در هیچ دانشگاه دیگری در عراق پیدا نمی‌شد.

به لطف برنامه‌های بازسازی کل شهر با کمک متخصصان فرانسوی، موزه موصل و گنجینه‌های ۲ هزار و ۵۰۰ ساله آن، که بعضی از آنها به دست عناصر داعش خرد شده بود، حیات دوباره می‌یابد.

منبع: فرارو
کد مطلب: ۳۵۷۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت